Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků s tělesným handicapem na středních školách. Cílem práce je zmapovat a analyzovat faktory ovlivňující úspěšnost integrace žáků s tělesným handicapem na vybraných středních školách Zlínského kraje. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na vymezení pojmu, rozčlenění a klasifikaci tělesného postižení. Druhá kapitola objasňuje význam pojmů integrace, inkluze a školská legislativa. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, které analyzuje informace o integraci a kvalitě výuky žáků s tělesným handicapem z pohledu asistentů pedagoga a integrovaných žáků na středních školách Zlínského kraje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the integration of pupils with physical disabilities in the secondary schools. The aim of this thesis is to map and analyze the factors affecting the suc-cessful integration of pupils with physical disabilities in selected secondary schools of Zlín region. The thesis is divided into three chapters. The first chapter is focused on the definition, segmentation and classification of physical disability. The second chapter explains the meaning of the terms integration, inclusion and school legislation. The practical part is devoted to research that analyzes information about the integration and the quality of teaching of students with physical disabilities from the perspective of teaching assistants and integrated pupils in the secondary schools of Zlín region.
Bakalářská práce se zabývá problematikou integrace žáků s tělesným handicapem na středních školách. Cílem práce je zmapovat a analyzovat faktory ovlivňující úspěšnost integrace žáků s tělesným handicapem na vybraných středních školách Zlínského kraje. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola je zaměřena na vymezení pojmu, rozčlenění a klasifikaci tělesného postižení. Druhá kapitola objasňuje význam pojmů integrace, inkluze a školská legislativa. Praktická část je věnována výzkumnému šetření, které analyzuje informace o integraci a kvalitě výuky žáků s tělesným handicapem z pohledu asistentů pedagoga a integrovaných žáků na středních školách Zlínského kraje.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the integration of pupils with physical disabilities in the secondary schools. The aim of this thesis is to map and analyze the factors affecting the suc-cessful integration of pupils with physical disabilities in selected secondary schools of Zlín region. The thesis is divided into three chapters. The first chapter is focused on the definition, segmentation and classification of physical disability. The second chapter explains the meaning of the terms integration, inclusion and school legislation. The practical part is devoted to research that analyzes information about the integration and the quality of teaching of students with physical disabilities from the perspective of teaching assistants and integrated pupils in the secondary schools of Zlín region.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky integrace žáků s tělesným handicapem, tělesného postižení a pedagogických asistentů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky integrace žáků s tělesným handicapem, tělesného postižení a pedagogických asistentů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČADOVÁ, Eva et.al. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
ČADOVÁ, Eva et.al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením.
Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3378-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Milan et.al. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VALENTA, Milan et.al. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol. Ústí nad Labem: EdA, 2012. ISBN 978-80-904927-7-6.
Seznam doporučené literatury
ČADOVÁ, Eva et.al. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0.
ČADOVÁ, Eva et.al. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením.
Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3378-3.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Milan et.al. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VALENTA, Milan et.al. Školská integrace žáků se zdravotním postižením: inkluzivní pedagogika pro pedagogy běžných škol. Ústí nad Labem: EdA, 2012. ISBN 978-80-904927-7-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.