Předkládaná bakalářská práce je v teoretické části členěna na tři kapitoly, v nichž jsou vymezena teoretická východiska z romské problematiky, sociální psychologie a sociální pedagogiky z multikulturního hlediska. V praktické části si práce klade za cíl zmapovat současnou situaci u vysokoškolských studentů 3. ročníku kombinovaného bakalářského studia oboru sociální pedagogika, vztahující se k jejich postojům vůči Romům a názorům na přínos studia tohoto oboru z hlediska získávání informací o Romech a romské problematice. Výzkum je rozdělen na dvě části, kdy první z nich se zaměřuje na zjišťování postojů studentů vůči Romům, druhá část se potom zabývá hodnocením studia studentů oboru sociální pedagogika jako zdroje poznání romské problematiky. Výzkum byl realizován dotazníkovou metodou na třech vybraných vysokých školách. Zjištěná data k postojům vůči Romům jsou zpracována metodou sémantického diferenciálu, která se využívá ke zjišťování konotativních významů pojmů. Hodnocení studia z hlediska poznání romské problematiky bylo realizováno pomocí Likertových škál, které dovedou kvantitativně vystihnout kvalitativní znaky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this propounded bachelor work is divided into three chapters where to find the following theoretical way-outs from Romany problems, social psychology, social pedagogy from the multicultural point of view. The main aim of the practical part of this bachelor work is to plat the current situation of the third-year-of-studies students of the combined bachelor study of social pedagogy branch relating to their attitude towards the Romany and their opinions in terms of studying the above mentioned branch from the aspect of gaining information about the Romany and their issue. The research is divided into two parts where there the first part is focused on detection of attitude of students to the Romany whereas the second section is aimed on study evaluation of social pedagogy students as the source of the Roman-issue-recognition. The research was implemented on three selected colleges via questionnaire method. The obtained data defining the attitude towards the Romany are utilized by the semantic differential method that is used to find out the connotative term significance. The study evaluation from the Romany issue aspect was externalized thanks to Likert scales which are able to depict quality attributes.
Klíčová slova
Likertova škála, multikulturalita, postoje, Romové, sémantický diferenciál, sociální pedagogika, studenti sociální pedagogiky
Klíčová slova v angličtině
Likert's scale, multiculturalism, attitudes, the Romany, semantic differential, social pedagogy, social-pedagogy students
Rozsah průvodní práce
66 s. (85 785 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná bakalářská práce je v teoretické části členěna na tři kapitoly, v nichž jsou vymezena teoretická východiska z romské problematiky, sociální psychologie a sociální pedagogiky z multikulturního hlediska. V praktické části si práce klade za cíl zmapovat současnou situaci u vysokoškolských studentů 3. ročníku kombinovaného bakalářského studia oboru sociální pedagogika, vztahující se k jejich postojům vůči Romům a názorům na přínos studia tohoto oboru z hlediska získávání informací o Romech a romské problematice. Výzkum je rozdělen na dvě části, kdy první z nich se zaměřuje na zjišťování postojů studentů vůči Romům, druhá část se potom zabývá hodnocením studia studentů oboru sociální pedagogika jako zdroje poznání romské problematiky. Výzkum byl realizován dotazníkovou metodou na třech vybraných vysokých školách. Zjištěná data k postojům vůči Romům jsou zpracována metodou sémantického diferenciálu, která se využívá ke zjišťování konotativních významů pojmů. Hodnocení studia z hlediska poznání romské problematiky bylo realizováno pomocí Likertových škál, které dovedou kvantitativně vystihnout kvalitativní znaky.
Anotace v angličtině
The theoretical part of this propounded bachelor work is divided into three chapters where to find the following theoretical way-outs from Romany problems, social psychology, social pedagogy from the multicultural point of view. The main aim of the practical part of this bachelor work is to plat the current situation of the third-year-of-studies students of the combined bachelor study of social pedagogy branch relating to their attitude towards the Romany and their opinions in terms of studying the above mentioned branch from the aspect of gaining information about the Romany and their issue. The research is divided into two parts where there the first part is focused on detection of attitude of students to the Romany whereas the second section is aimed on study evaluation of social pedagogy students as the source of the Roman-issue-recognition. The research was implemented on three selected colleges via questionnaire method. The obtained data defining the attitude towards the Romany are utilized by the semantic differential method that is used to find out the connotative term significance. The study evaluation from the Romany issue aspect was externalized thanks to Likert scales which are able to depict quality attributes.
Klíčová slova
Likertova škála, multikulturalita, postoje, Romové, sémantický diferenciál, sociální pedagogika, studenti sociální pedagogiky
Klíčová slova v angličtině
Likert's scale, multiculturalism, attitudes, the Romany, semantic differential, social pedagogy, social-pedagogy students
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, teorie a praxe sociální pedagogiky a interkulturního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sociální psychologie, teorie a praxe sociální pedagogiky a interkulturního vzdělávání.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Radix, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
HEWSTONE, Miles a Wolfgang STROEBE. Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. 3. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme - jde o to jak: dějiny, současná situace, kořeny problémů, naděje společné budoucnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, metodologii výzkumného šetření - včetně představení metod (Sémantický diferenciál, Likertova škála). Studentka shrnula základní zjištění výzkumného šetření a dále navrhla monžná doporučení z toho výzkumu vyplývající. Studentka adekvátně odpovídala na otázky vedoucího a oponenta v posudku bakalářské práce. Komise vyjádřila připomínky k duplicitě dat (grafy a tabulky), včetně absence hlubší interpretace dat.