Didaktické testy jsou důležitým nástrojem hodnocení výsledků výuky. Poskytují cennou zpětnou vazbu o úspěšnosti vyučovacích činností učitele i učebních činností žáků; učitelé je rovněž používají jako součást podkladů pro klasifikaci žáků. Cílem této bakalářské práce je vytvořit a ověřit didaktický test ze středoškolské informatiky. V teoretické části se nejdříve věnujeme testování obecně, pak konkrétně didaktickým testům a jejich tvorbě. V praktické části je popsána tvorba a ověření didaktického testu z informatiky v oblasti práce s tabulkovým procesorem za první dva roky studia na (čtyřletém) gymnáziu. V poslední kapitole je doporučen způsob využití zjšitěných poznatků v učitelské praxi.
Anotace v angličtině
Achievement tests are an important tool for assessment of developed skill or knowledge. They offer valuable feedback about the level of success of the teacher's teaching and the pupils' learning activities. The teachers also use achievement tests as one of the bases for grading. The goal of this bachelor's thesis is to construct and verify an achievement test for high school computer science. The theoretical section first covers testing in general, then it focuses on achievement tests and their construction. The empirical section of this thesis describes the development and verification of an achievement test in computer science in the area of working with spreadsheets. The content covers the first two years at high school in this area. The last chapter provides recommendations how to utilize the results in a teacher's work.
Klíčová slova
test, didaktický test, hodnocení, testování v informatice
Klíčová slova v angličtině
test, achievment test, assessment, testing in computer science
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Didaktické testy jsou důležitým nástrojem hodnocení výsledků výuky. Poskytují cennou zpětnou vazbu o úspěšnosti vyučovacích činností učitele i učebních činností žáků; učitelé je rovněž používají jako součást podkladů pro klasifikaci žáků. Cílem této bakalářské práce je vytvořit a ověřit didaktický test ze středoškolské informatiky. V teoretické části se nejdříve věnujeme testování obecně, pak konkrétně didaktickým testům a jejich tvorbě. V praktické části je popsána tvorba a ověření didaktického testu z informatiky v oblasti práce s tabulkovým procesorem za první dva roky studia na (čtyřletém) gymnáziu. V poslední kapitole je doporučen způsob využití zjšitěných poznatků v učitelské praxi.
Anotace v angličtině
Achievement tests are an important tool for assessment of developed skill or knowledge. They offer valuable feedback about the level of success of the teacher's teaching and the pupils' learning activities. The teachers also use achievement tests as one of the bases for grading. The goal of this bachelor's thesis is to construct and verify an achievement test for high school computer science. The theoretical section first covers testing in general, then it focuses on achievement tests and their construction. The empirical section of this thesis describes the development and verification of an achievement test in computer science in the area of working with spreadsheets. The content covers the first two years at high school in this area. The last chapter provides recommendations how to utilize the results in a teacher's work.
Klíčová slova
test, didaktický test, hodnocení, testování v informatice
Klíčová slova v angličtině
test, achievment test, assessment, testing in computer science
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium české a zahraniční odborné literatury o didaktických testech.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek z oblasti teorie a praxe testování vědomostí a dovedností.
Příprava metodiky empirické části práce. Návrh a konstrukce prototypu tematického didaktického testu a jeho aplikace na vzorku žáků střední školy.
Statisticko-empirické ověření vlastností testu jako celku a vlastností navržených testových úloh. Úprava testu na základě výsledků ověřování.
Prezentace výsledků šetření a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium české a zahraniční odborné literatury o didaktických testech.
Vymezení základních pojmů a teoretických východisek z oblasti teorie a praxe testování vědomostí a dovedností.
Příprava metodiky empirické části práce. Návrh a konstrukce prototypu tematického didaktického testu a jeho aplikace na vzorku žáků střední školy.
Statisticko-empirické ověření vlastností testu jako celku a vlastností navržených testových úloh. Úprava testu na základě výsledků ověřování.
Prezentace výsledků šetření a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BLACK, Paul. Testing, friend or foe?: Theory and Practice of Assessment and Testing. [Kindle Edition] Washington: Falmer Press, 1998, x, 173 p. ISBN 07-507-0729-1.
HNILIČKOVÁ, Jitka, Marcel JOSÍFKO a Alexandr TUČEK. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. 1. vyd. Praha: SPN, 1972, 199 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido,1999, 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 978-80-247-2834-6.
Seznam doporučené literatury
BLACK, Paul. Testing, friend or foe?: Theory and Practice of Assessment and Testing. [Kindle Edition] Washington: Falmer Press, 1998, x, 173 p. ISBN 07-507-0729-1.
HNILIČKOVÁ, Jitka, Marcel JOSÍFKO a Alexandr TUČEK. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. 1. vyd. Praha: SPN, 1972, 199 s.
CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy: Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido,1999, 91 s. ISBN 80-85931-68-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Zdeněk a Renata ŠIKULOVÁ. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha: Grada, 2009, 199 s. ISBN 978-80-247-2834-6.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala adekvátně svou práci a zodpověděla otázky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce. Komise ocenila výbornou úroveň práce.