Bakalářská práce Pedagogické a poradenské přístupy k žákům středních škol z rodin s výskytem závislosti na alkoholu se zabývá dopady závislosti rodiče na alkoholu na žáka střední školy. Teoretická část bakalářské práce se zabývá objasněním pojmů a definic, které se týkají zkoumané problematiky. Dále je v teoretické části práce nastíněna problematika závislosti na alkoholu, jeho vliv na rodinu a okolí, zejména vliv na děti závislého rodiče na alkoholu. Následně jsou zmíněny možné pomáhající přístupy žákům středních škol. Empirická část se zaměřuje na zjištění vhodných přístupů pedagogů k žákům z rodin s rodičem závislým na alkoholu. Hodnotí, které přístupy se učitelům osvědčily, které přístupy preferují žáci v případě, že jejich odbornou pomoc vyhledají, popřípadě jaké bariéry brání žákům v oslovení učitele a požádání o pomoc.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s Thesis that is, "Pedagogical and advisory approaches to secondary school pupils from families with an abundance of alcohol", deals with effects of parents depend-ence on alcohol on a pupil at the secondary school. The theoretical part of the thesis deals with explanation of terms and definitions relating to the issue. In addition, the theoretical part of the thesis outlined the issue of addiction to alcohol, its influence on the family and the surrounding area, in particular the impact on children of alcohol-dependent parents. Subsequently, there are mentioned possible helping approaches to pupils of secondary schools. The empirical part focuses on finding suitable approaches teachers to pupils from families with a parent dependent on alcohol. It evaluates which approaches come right to the teachers, which approaches students prefer in the case that they ask for the teachers assistance, or what barriers prevent pupils in the asking of the teacher and request their assistance.
Klíčová slova
alkohol, závislost na alkoholu, výchova, hodnoty v rodině, prostředí školy, kompetence učitele, třídní učitel.
Klíčová slova v angličtině
alcohol, alcohol addiction/dependence, education, values in the family, school environment, the competence of teachers, form class teacher.
Rozsah průvodní práce
72 s. (131 042 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce Pedagogické a poradenské přístupy k žákům středních škol z rodin s výskytem závislosti na alkoholu se zabývá dopady závislosti rodiče na alkoholu na žáka střední školy. Teoretická část bakalářské práce se zabývá objasněním pojmů a definic, které se týkají zkoumané problematiky. Dále je v teoretické části práce nastíněna problematika závislosti na alkoholu, jeho vliv na rodinu a okolí, zejména vliv na děti závislého rodiče na alkoholu. Následně jsou zmíněny možné pomáhající přístupy žákům středních škol. Empirická část se zaměřuje na zjištění vhodných přístupů pedagogů k žákům z rodin s rodičem závislým na alkoholu. Hodnotí, které přístupy se učitelům osvědčily, které přístupy preferují žáci v případě, že jejich odbornou pomoc vyhledají, popřípadě jaké bariéry brání žákům v oslovení učitele a požádání o pomoc.
Anotace v angličtině
The Bachelor´s Thesis that is, "Pedagogical and advisory approaches to secondary school pupils from families with an abundance of alcohol", deals with effects of parents depend-ence on alcohol on a pupil at the secondary school. The theoretical part of the thesis deals with explanation of terms and definitions relating to the issue. In addition, the theoretical part of the thesis outlined the issue of addiction to alcohol, its influence on the family and the surrounding area, in particular the impact on children of alcohol-dependent parents. Subsequently, there are mentioned possible helping approaches to pupils of secondary schools. The empirical part focuses on finding suitable approaches teachers to pupils from families with a parent dependent on alcohol. It evaluates which approaches come right to the teachers, which approaches students prefer in the case that they ask for the teachers assistance, or what barriers prevent pupils in the asking of the teacher and request their assistance.
Klíčová slova
alkohol, závislost na alkoholu, výchova, hodnoty v rodině, prostředí školy, kompetence učitele, třídní učitel.
Klíčová slova v angličtině
alcohol, alcohol addiction/dependence, education, values in the family, school environment, the competence of teachers, form class teacher.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury na téma alkoholismus, prevence, patologické jevy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky závislosti na alkoholu rodinných příslušníků žáků středních škol.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury na téma alkoholismus, prevence, patologické jevy.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky závislosti na alkoholu rodinných příslušníků žáků středních škol.
Realizace kvalitativního výzkumu metodou polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
NEŠPOR, Karel. Zůstat střízlivý: praktické návody pro ty, kteří mají problém s alkoholem, a jejich blízké. Brno: Host, 2006. ISBN 80-729-4206-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ÜHLINGER, Claude a Marlyse TSCHUI. Když někdo blízký pije. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-610-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
NEŠPOR, Karel. Návykové chování a závislost. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-267-6.
NEŠPOR, Karel. Zůstat střízlivý: praktické návody pro ty, kteří mají problém s alkoholem, a jejich blízké. Brno: Host, 2006. ISBN 80-729-4206-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
ÜHLINGER, Claude a Marlyse TSCHUI. Když někdo blízký pije. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-610-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vhodně prezentovala svou závěrečnou práci. Dr. Unger jako vedoucí práce ocenil jak spolupráci apřípravu studentky při tvorbě práce a konzultacích, tak i celkvou vysokou úroveň empirické části. Doc. Wiegerová podotkla, že práce je skutečně výborná, ukazují se v ní pouze drobné nedostatky (chybějící přepisy rozhovorů, formulace cíle).