Bakalářská práce je zaměřená na problematiku šikany mezi středoškolskými studenty. Práce je rozdělena do dvou částí, z nichž první je část teoretická a druhá je část praktická. V teoretické části jsou uvedeny informace obecného charakteru. Práce je zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se šikanování a jsou definováni jednotliví protagonisté šikany. Dále je v teoretické části zmínka o klimatu třídy a školy a je definována středoškolská mládež a středoškolské prostředí. V neposlední řadě jsou v teoretické části uvedeny příčiny zvýšeného výskytu agresivního chování u mládeže. Poslední kapitola teoretické části je věnována možnostem prevence šikany na středních školách. Praktická část je pojata jako studie o výskytu a povaze šikany na Středním odborném učilišti ve Velkém Újezdu. Předmětem výzkumu praktické části je zjištění, jakým způsobem se šikana nejčastěji projevuje, kdo je agresorem a jakým způsobem jsou studenti šikanováni. Ve výzkumných hypotézách mě zajímalo, zda iniciátory šikany jsou častěji chlapci než dívky a zda studenti s lepším studijním prospěchem jsou častěji šikanováni než studenti s horším prospěchem.
Anotace v angličtině
This dissertation is focused on the subject of bullying between high school students. The paper consists of two parts where part one is theoretical work and part two is practical work. There is general information in the theoretical part and it aims to lay out basic terms connected to bullying and to identify individual protagonists. Furthermore there is a mention of the class's and school's dynamics, and the theoretical part the paper also defines the high school youth and its environment. Additionally this part of dissertation includes the root causes of the increased aggressive behaviour amongst the youth. The last chapter of the theoretical part is dedicated to discussing the possible routes to prevent bullying in high schools. The practical part is a study about the existence and the character of bullying in the Secondary Vocational School in Velky Ujezd. The subject of the investigation in the practical part is finding out how bullying most often presents itself, who is the aggressor and in which way the students are bullied. The investigating hypothesis I was interested in finding whether the initiators of bullying are more often boys than girls and whether students with better academic results are more often bullied than students with worse academic results.
Klíčová slova
šikana, agresivita, protagonisté šikany, středoškolská mládež, středoškolské prostředí, prevence šikany
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggression, protagonists of bulling, high school youth, high school environment, prevention of bullying
Rozsah průvodní práce
71 s. (93 598 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřená na problematiku šikany mezi středoškolskými studenty. Práce je rozdělena do dvou částí, z nichž první je část teoretická a druhá je část praktická. V teoretické části jsou uvedeny informace obecného charakteru. Práce je zaměřena na vymezení základních pojmů týkajících se šikanování a jsou definováni jednotliví protagonisté šikany. Dále je v teoretické části zmínka o klimatu třídy a školy a je definována středoškolská mládež a středoškolské prostředí. V neposlední řadě jsou v teoretické části uvedeny příčiny zvýšeného výskytu agresivního chování u mládeže. Poslední kapitola teoretické části je věnována možnostem prevence šikany na středních školách. Praktická část je pojata jako studie o výskytu a povaze šikany na Středním odborném učilišti ve Velkém Újezdu. Předmětem výzkumu praktické části je zjištění, jakým způsobem se šikana nejčastěji projevuje, kdo je agresorem a jakým způsobem jsou studenti šikanováni. Ve výzkumných hypotézách mě zajímalo, zda iniciátory šikany jsou častěji chlapci než dívky a zda studenti s lepším studijním prospěchem jsou častěji šikanováni než studenti s horším prospěchem.
Anotace v angličtině
This dissertation is focused on the subject of bullying between high school students. The paper consists of two parts where part one is theoretical work and part two is practical work. There is general information in the theoretical part and it aims to lay out basic terms connected to bullying and to identify individual protagonists. Furthermore there is a mention of the class's and school's dynamics, and the theoretical part the paper also defines the high school youth and its environment. Additionally this part of dissertation includes the root causes of the increased aggressive behaviour amongst the youth. The last chapter of the theoretical part is dedicated to discussing the possible routes to prevent bullying in high schools. The practical part is a study about the existence and the character of bullying in the Secondary Vocational School in Velky Ujezd. The subject of the investigation in the practical part is finding out how bullying most often presents itself, who is the aggressor and in which way the students are bullied. The investigating hypothesis I was interested in finding whether the initiators of bullying are more often boys than girls and whether students with better academic results are more often bullied than students with worse academic results.
Klíčová slova
šikana, agresivita, protagonisté šikany, středoškolská mládež, středoškolské prostředí, prevence šikany
Klíčová slova v angličtině
bullying, aggression, protagonists of bulling, high school youth, high school environment, prevention of bullying
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o středoškolské mládeži.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, středoškolského prostředí a ovlivňování mládeže.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury o středoškolské mládeži.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany, středoškolského prostředí a ovlivňování mládeže.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ERB, Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. ISBN 80-86299-22-8.
GOLDMAN, Jane. Jak přežít doma, ve škole a mezi kamarády. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-508-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
LOVASOVÁ, Lenka. Šikana. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-65-2.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ERB, Helmut H. Násilí ve škole a jak mu čelit. Praha: Amulet, 2000. ISBN 80-86299-22-8.
GOLDMAN, Jane. Jak přežít doma, ve škole a mezi kamarády. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-508-3.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
LOVASOVÁ, Lenka. Šikana. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-86991-65-2.
ŘÍČAN, Pavel a Pavlína JANOŠOVÁ. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a zodpověděla adekvátně otázky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce. Prof. Chráska upozornil na nepřesnost terminologie a další nedostatky statistického zpracování dat.