V této bakalářské práci se budeme zabývat pedagogem jakožto vychovatelem působícím v dětském domově zvláštnostmi této profese, jejími nelehkými úkoly i samotnou osobností a také vzděláním jedince, který tuto pomáhající profesi vykonává. V 1. kapitole budeme stručně seznámeni s historií sociální pedagogiky. Poté přejdeme k osobnosti vychovatele, jeho kompetencím a především vzdělání. Protože je tato práce zaměřena na vychovatele působící v dětském domově, je nevyhnutelné věnovat se zařízení dětských domovů, o kterých bude pojednávat závěrečná kapitola teoretické části. V praktické části bude řešen výzkumný problém otázka, zda je vzdělání v oboru Sociální pedagogika dostačující pro výkon profese vychovatele v DD. Cílem výzkumu bude tedy zjistit, kolik vychovatelů působících v dětských domovech Zlínského kraje má vzdělání sociálního pedagoga a zda dle jejich názorů a praktických zkušeností je druh vzdělání v oboru pedagogika rozhodující.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we will deal with a teacher as an educator working in a children's home with the peculiarity of this profession and its challenges, with the personality of a pedagogue and also with a question of qualification of a person who carries out this pro-fession. In Chapter 1 we will be briefly introduced with the history of pedagogy. Then we gra-dually go directly to the personality of the educator, his competence and education. Becau-se this work is focused on educators working in a children's home it isessential to pay at-tention to the equipment of children's homes, which will be discussed in the final chapter of the theoretical part. The practical part will olve the research problem-the question of whether a degree in social pedagogy is sufficient for the profession of educators in children'shomes. The aim of there search is to find out how many educators working in chil-dren's homes in Zlín region are qualified teachers, and if in their opinion and practical ex-perience this kind of education in the field of pedagogy is decisive for the quality of their work.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, osobnost, dětský domov, vychovatel, kompetence
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, socialteacher, personality, children'shome, educator, competence
Rozsah průvodní práce
64 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V této bakalářské práci se budeme zabývat pedagogem jakožto vychovatelem působícím v dětském domově zvláštnostmi této profese, jejími nelehkými úkoly i samotnou osobností a také vzděláním jedince, který tuto pomáhající profesi vykonává. V 1. kapitole budeme stručně seznámeni s historií sociální pedagogiky. Poté přejdeme k osobnosti vychovatele, jeho kompetencím a především vzdělání. Protože je tato práce zaměřena na vychovatele působící v dětském domově, je nevyhnutelné věnovat se zařízení dětských domovů, o kterých bude pojednávat závěrečná kapitola teoretické části. V praktické části bude řešen výzkumný problém otázka, zda je vzdělání v oboru Sociální pedagogika dostačující pro výkon profese vychovatele v DD. Cílem výzkumu bude tedy zjistit, kolik vychovatelů působících v dětských domovech Zlínského kraje má vzdělání sociálního pedagoga a zda dle jejich názorů a praktických zkušeností je druh vzdělání v oboru pedagogika rozhodující.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we will deal with a teacher as an educator working in a children's home with the peculiarity of this profession and its challenges, with the personality of a pedagogue and also with a question of qualification of a person who carries out this pro-fession. In Chapter 1 we will be briefly introduced with the history of pedagogy. Then we gra-dually go directly to the personality of the educator, his competence and education. Becau-se this work is focused on educators working in a children's home it isessential to pay at-tention to the equipment of children's homes, which will be discussed in the final chapter of the theoretical part. The practical part will olve the research problem-the question of whether a degree in social pedagogy is sufficient for the profession of educators in children'shomes. The aim of there search is to find out how many educators working in chil-dren's homes in Zlín region are qualified teachers, and if in their opinion and practical ex-perience this kind of education in the field of pedagogy is decisive for the quality of their work.
Klíčová slova
Sociální pedagogika, sociální pedagog, osobnost, dětský domov, vychovatel, kompetence
Klíčová slova v angličtině
social pedagogy, socialteacher, personality, children'shome, educator, competence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, kompetencí sociálního pedagoga a vychovatelství.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu a jejich význam pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti sociální pedagogiky, kompetencí sociálního pedagoga a vychovatelství.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, jejich interpretace.
Shrnutí výsledků výzkumu a jejich význam pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ANZENBACHER,Arno. Úvod do filosofie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-727-5.
HÁJEK,B., B. HOFBAUER a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času.
Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7376-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁKOVÁ et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012.
ISBN 978-80-247-3470-5.
Seznam doporučené literatury
ANZENBACHER,Arno. Úvod do filosofie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-727-5.
HÁJEK,B., B. HOFBAUER a J. PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času.
Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-1.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
ISBN 978-80-7376-383-3.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁKOVÁ et al. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2012.
ISBN 978-80-247-3470-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka vymezila téma, cíla bakalářské práce a její teoretické ukotvení. Hlavní pozornost v rámci obhajoby kvalifikační práce byla zaměřena na specifikaci metodologie výzkumu - cíle výzkumného šetření, výzkumný soubor, hypotézy, dále studentka prezentovala hlavní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Studentka odpověděla na otázky oponenta a vedoucího kvalifikační práce. Byl diskutován vztah hlavních zjištění se zkušenosti z praxe, formulace hypotéz (neopírající se o teorii).