Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj metakognitivního myšlení dětí předškolního věku a jeho vliv na zlepšení socializace dítěte mateřské školy do prostředí školní třídy. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá popisem problematiky metakognitivního myšlení dětí předškolního věku a návrhy na zlepšení tohoto druhu myšlení. Stručně charakterizuje období předškolního věku, průběh socializace, prostředí školní třídy a v neposlední řadě popisuje předškolní vzdělávání z pohledu Rámcového vzdělávacího programu. Praktická část analyzuje socializaci v průběhu rozvoje metakognitivního myšlení, změny míry socializace a posun v projevech metakognitivního myšlení dětí. Cílem praktické části je sledovat rozvoj metakognitivního myšlení u jednotlivých dětí výzkumného vzorku za pomoci programu Let´s Think! a odhalit vliv projevů rozvoje
na míru socializace dítěte.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the development of metacognitive thinking of preschool children and its impact on improving the socialization of the child in a kindergarten classroom. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part describes the issue metacognitive thinking of preschool children and suggestions for improving this kind of thinking. In short the thesis describes the preschool period, the process of socialization, classroom environment, and finally describes the pre-school education from the perspective of the Framework Education Programme (FEP). The practical part analyzes the socializati-on during the development of metacognitive thinking, changes in the level of socialization and an advence in the expression of metacognitive thinking of children . The goal of the practical part is to compare the development of metacognitive thinking for individual chil-dren with the help of the Let's Think!, but also reveals manifestations of the development of tailor- socialization of the child.
Klíčová slova
Let´s Think!, metakognice, rozvoj metakognitivního myšlení, předškolní věk, předškolní vzdělávání, socializace, školní prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Let´s Think!, Metacognition, The Development of Metacognition Thinking, Pre-School Children, Preschool Education, Socialization, School Environment.
Rozsah průvodní práce
49 s. (69 842 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na rozvoj metakognitivního myšlení dětí předškolního věku a jeho vliv na zlepšení socializace dítěte mateřské školy do prostředí školní třídy. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část se zabývá popisem problematiky metakognitivního myšlení dětí předškolního věku a návrhy na zlepšení tohoto druhu myšlení. Stručně charakterizuje období předškolního věku, průběh socializace, prostředí školní třídy a v neposlední řadě popisuje předškolní vzdělávání z pohledu Rámcového vzdělávacího programu. Praktická část analyzuje socializaci v průběhu rozvoje metakognitivního myšlení, změny míry socializace a posun v projevech metakognitivního myšlení dětí. Cílem praktické části je sledovat rozvoj metakognitivního myšlení u jednotlivých dětí výzkumného vzorku za pomoci programu Let´s Think! a odhalit vliv projevů rozvoje
na míru socializace dítěte.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on the development of metacognitive thinking of preschool children and its impact on improving the socialization of the child in a kindergarten classroom. The thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part describes the issue metacognitive thinking of preschool children and suggestions for improving this kind of thinking. In short the thesis describes the preschool period, the process of socialization, classroom environment, and finally describes the pre-school education from the perspective of the Framework Education Programme (FEP). The practical part analyzes the socializati-on during the development of metacognitive thinking, changes in the level of socialization and an advence in the expression of metacognitive thinking of children . The goal of the practical part is to compare the development of metacognitive thinking for individual chil-dren with the help of the Let's Think!, but also reveals manifestations of the development of tailor- socialization of the child.
Klíčová slova
Let´s Think!, metakognice, rozvoj metakognitivního myšlení, předškolní věk, předškolní vzdělávání, socializace, školní prostředí.
Klíčová slova v angličtině
Let´s Think!, Metacognition, The Development of Metacognition Thinking, Pre-School Children, Preschool Education, Socialization, School Environment.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše literatury a studium odborných publikací.
Vymezení problematiky související s metakognitivním myšlením a charakteristika období předškolního věku se zaměřením na socializaci v daném období.
Deskripce předškolního vzdělávání a popis školní třídy jako vhodného místa pro socializaci dítěte.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody přímého pozorování zaměřeného na metakognitivní myšlení a vliv rozvoje metakognitivního myšlení na lepší začlenění jedince do komunity školní třídy.
Sběr dat a jejich vyhodnocení s následným doporučením pracovních postupů pro užití do praxe.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše literatury a studium odborných publikací.
Vymezení problematiky související s metakognitivním myšlením a charakteristika období předškolního věku se zaměřením na socializaci v daném období.
Deskripce předškolního vzdělávání a popis školní třídy jako vhodného místa pro socializaci dítěte.
Realizace kvalitativního výzkumu pomocí metody přímého pozorování zaměřeného na metakognitivní myšlení a vliv rozvoje metakognitivního myšlení na lepší začlenění jedince do komunity školní třídy.
Sběr dat a jejich vyhodnocení s následným doporučením pracovních postupů pro užití do praxe.
Seznam doporučené literatury
LARKIN, Shirley. Metacognition in young children. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-46358-4.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2011.
ISBN 978-80-86307-87-9.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004.ISBN 80-204-1187-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-313-0.
THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy: Mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001. ISBN 8 071784451.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Seznam doporučené literatury
LARKIN, Shirley. Metacognition in young children. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-46358-4.
NÁDVORNÍKOVÁ, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Josef Raabe, c2011.
ISBN 978-80-86307-87-9.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004.ISBN 80-204-1187-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.
ISBN 978-80-7367-313-0.
THAGARD, Paul. Úvod do kognitivní vědy: Mysl a myšlení. Praha: Portál, 2001. ISBN 8 071784451.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své bakalářské práce, její teoretická východiska a metodologii výzkumného šetření (cíle, výzkumný soubor, metody získávání dat, jejich zpracování, analýza a interpretace). Na otázky komise studentka odpovídala adekvátně, byly zmíněny limity kvalifikační práce uvedeny v posudcích oponenta a vedoucího bakalářské práce. Komise kladně hodnotila připravenost studentky na obhajobu.