Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou asertivity a asertivního jednání dětí 5. tříd základní školy nejen v rodině, ale i ve škole. Cílem výzkumu je zjistit, zda a jaké jsou rozdíly ve výskytu reakcí dětí ve zvolených oblastech asertivity a jak se liší odhady reakcí dětí ze strany rodičů. První, teoretická část popisuje pojem asertivitu a asertivní dovednosti. Dále vývojové období středního školního věku, socializaci jedince a prevence. V praktické části je popsán výzkum asertivního jednání žáků 5. tříd a odhady reakcí dětí ze strany rodičů. Výzkumná část práce je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of assertiveness and assertive behavior in children of 5th classes of elementary school not only in the family but also at school. The aim of the research is to determine whether and what the differences are in the incidence of reactions of children in selected areas of assertiveness and how different parent's estimations of children's responses are. The first, theoretic part describes the concept of assertiveness and assertive skills and also the development period of middle school age, an individual's socialization and prevention. The practical part describes the research of assertive behavior of students of 5th classes and estimated reaction of children by parents. The research is carried out by a questionnaire survey.
Předložená bakalářská práce se zabývá problematikou asertivity a asertivního jednání dětí 5. tříd základní školy nejen v rodině, ale i ve škole. Cílem výzkumu je zjistit, zda a jaké jsou rozdíly ve výskytu reakcí dětí ve zvolených oblastech asertivity a jak se liší odhady reakcí dětí ze strany rodičů. První, teoretická část popisuje pojem asertivitu a asertivní dovednosti. Dále vývojové období středního školního věku, socializaci jedince a prevence. V praktické části je popsán výzkum asertivního jednání žáků 5. tříd a odhady reakcí dětí ze strany rodičů. Výzkumná část práce je realizována prostřednictvím dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of assertiveness and assertive behavior in children of 5th classes of elementary school not only in the family but also at school. The aim of the research is to determine whether and what the differences are in the incidence of reactions of children in selected areas of assertiveness and how different parent's estimations of children's responses are. The first, theoretic part describes the concept of assertiveness and assertive skills and also the development period of middle school age, an individual's socialization and prevention. The practical part describes the research of assertive behavior of students of 5th classes and estimated reaction of children by parents. The research is carried out by a questionnaire survey.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti asertivního jednání v rodinném a školním prostředí, rozvoje sociálních dovedností a prevence negativních jevů ve výchově.
Příprava metodiky empirické části. Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu za použití dotazníkové techniky.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti asertivního jednání v rodinném a školním prostředí, rozvoje sociálních dovedností a prevence negativních jevů ve výchově.
Příprava metodiky empirické části. Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu za použití dotazníkové techniky.
Zpracování a vyhodnocování získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1988. Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda.
MEDZIHORSKÝ, Štefan, 1991. Asertivita. Praha: ELFA. ISBN 80-900197-1-4.
NOVÁK, Tomáš a Věra CAPPONI, 2004. Asertivně do života. 2., dop. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0989-9.
NOVÁK, Tomáš, 2012. Jednej asertivně!: Asertivně na duševní hygienu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3999-1.
VALIŠOVÁ, Alena, 1992. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: HaH. ISBN 80-85467-02-X.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1369-4.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1988. Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda.
MEDZIHORSKÝ, Štefan, 1991. Asertivita. Praha: ELFA. ISBN 80-900197-1-4.
NOVÁK, Tomáš a Věra CAPPONI, 2004. Asertivně do života. 2., dop. vyd. Praha: Grada. ISBN 80-247-0989-9.
NOVÁK, Tomáš, 2012. Jednej asertivně!: Asertivně na duševní hygienu. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3999-1.
VALIŠOVÁ, Alena, 1992. Asertivita v rodině a ve škole aneb zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Jinočany: HaH. ISBN 80-85467-02-X.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala výsledky bakalářské práce. Šlo o reprezentativní výběr, jak uvádíte? Jak jste měřila asertivní reakce respondentů? Studentka byla upozorněna na metodologické nepřesnosti v práci. Studentka uspokojivě nevysvětlila způsob testování hypotéz.