Předmětem této bakalářské práce je sledování interpretací pojmu příroda dětmi předškolní-ho věku. V centru pozornosti je sledování jejich naivních teorií. Teoretická část charakteri-zuje základní pojmy a popisuje základní teorie vzhledem k tématu bakalářské práce. Dětské prekoncepty jsou a budou v centru pozornosti odborníků. V práci se však více soustředíme na jejich využití učiteli mateřských škol.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is monitoring interpretations of a term "nature" by pre-school children. In the center of attention is observation their naive theories. Theoretical frame-work section involved in the development of pre-school children describes the basic con-cepts and describes the theories about children´s naive theories by thema of thesis. Chil-dren´s preconcepts are and will be in the center of attention experts. In the thesis we con-centrate to their use by teachers in kindergarten.
Předmětem této bakalářské práce je sledování interpretací pojmu příroda dětmi předškolní-ho věku. V centru pozornosti je sledování jejich naivních teorií. Teoretická část charakteri-zuje základní pojmy a popisuje základní teorie vzhledem k tématu bakalářské práce. Dětské prekoncepty jsou a budou v centru pozornosti odborníků. V práci se však více soustředíme na jejich využití učiteli mateřských škol.
Anotace v angličtině
The subject of this thesis is monitoring interpretations of a term "nature" by pre-school children. In the center of attention is observation their naive theories. Theoretical frame-work section involved in the development of pre-school children describes the basic con-cepts and describes the theories about children´s naive theories by thema of thesis. Chil-dren´s preconcepts are and will be in the center of attention experts. In the thesis we con-centrate to their use by teachers in kindergarten.
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rozvoje dětského poznávání přírody.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti diagnostiky dětských pojetí a naivních dětských teorií.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu metodami analýzy dokumentů, analýzy pojmového mapování dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice rozvoje dětského poznávání přírody.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti diagnostiky dětských pojetí a naivních dětských teorií.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu metodami analýzy dokumentů, analýzy pojmového mapování dětí.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 173, [22] s. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-704-4697-8.
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008, 179 s. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-807-4140-594.
GAVORA, P. Naivné teorie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 1992, roč. 42, č. 1, s. 95-102.
Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí: sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference : červenec - listopad 2005. Vyd. 1. Editor Jiří Škoda, Pavel Doulík. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005, 132 s. ISBN 80-704-4740-0.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svet: l'enfant d'âge préscolaire et son monde. Vyd. 1. Nitra: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2003, 471 p. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 13. ISBN 80-246-0752-2.
Seznam doporučené literatury
DOULÍK, Pavel. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2005, 173, [22] s. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-704-4697-8.
DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2008, 179 s. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 978-807-4140-594.
GAVORA, P. Naivné teorie dieťaťa a ich pedagogické využitie. Pedagogika, 1992, roč. 42, č. 1, s. 95-102.
Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí: sborník příspěvků z mezinárodní elektronické konference : červenec - listopad 2005. Vyd. 1. Editor Jiří Škoda, Pavel Doulík. V Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2005, 132 s. ISBN 80-704-4740-0.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 80-870-0000-5.
ŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Předškolní dítě a jeho svet: l'enfant d'âge préscolaire et son monde. Vyd. 1. Nitra: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2003, 471 p. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 13. ISBN 80-246-0752-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc. Wiegerová shrnula své hodnocení jako vedoucí práce, kdy zásadním nedostatkem bylo celkové uchopení problematiky, práce se zkoumaným pojmem příroda s předškolními dětmi, ocenila však zároveň náročnost analýzy kresby a rozhovorů s dětmi, ovšem i tato část nebyla propracována dostatečně do hloubky. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Dr. Unger upozornil na nevhodný postup volby výzkumné strategie. Prof. Gavora podotkl, že práce svým záměrem odpovídá výzkumné skupině dětí základní školy. Dr. Machů ještě upozornila na velmi nízkou jazykovou a astylistickou úroveň práce.