Tato bakalářská práce pojednává o vztahu romských dětí ke škole a jejich přípravě v nízkoprahových zařízeních. Obsahuje teoretické informace o romské kultuře získané studiem dostupné literatury. Dosud vydané literatuře se věnuje blíže stručnou charakteristikou obsahů. Utváření romské osobnosti je teoreticky studováno výčtem slavných romských osobností. Smyslem bakalářské práce je získat pohled skupiny dětí pomocí kvalitativního šetření v jejich autentickém prostředí. Vyhodnocení obsahuje závěry a náměty ke snazšímu zapojení romských dětí do stávajícího systému školství u nás.
Annotation in English
This bachelor thesis discusses the relationship of Romani children to school and their preparation in drop-in centres. It contains theoretical information about Romani culture obtained by studying the available literature. The thesis presents brief content summaries of the literature published so far. The formation of a Romani person is studied theoretically through listing of famous Romani personalities. The aim of the practical thesis part is the views of a group of children using qualitative research in the authentic environment. The review contains conclusions and suggestions how to facilitate the integration of Romani children into the existing system of education in our country.
Keywords
Romové, majorita, minorita, komunita, výchova a vzdělávání, nízkoprahové zařízení.
Keywords in English
Gypsies, majority, minority, community, education and training, drop-in centre.
Length of the covering note
68 s.
Language
CZ
Annotation
Tato bakalářská práce pojednává o vztahu romských dětí ke škole a jejich přípravě v nízkoprahových zařízeních. Obsahuje teoretické informace o romské kultuře získané studiem dostupné literatury. Dosud vydané literatuře se věnuje blíže stručnou charakteristikou obsahů. Utváření romské osobnosti je teoreticky studováno výčtem slavných romských osobností. Smyslem bakalářské práce je získat pohled skupiny dětí pomocí kvalitativního šetření v jejich autentickém prostředí. Vyhodnocení obsahuje závěry a náměty ke snazšímu zapojení romských dětí do stávajícího systému školství u nás.
Annotation in English
This bachelor thesis discusses the relationship of Romani children to school and their preparation in drop-in centres. It contains theoretical information about Romani culture obtained by studying the available literature. The thesis presents brief content summaries of the literature published so far. The formation of a Romani person is studied theoretically through listing of famous Romani personalities. The aim of the practical thesis part is the views of a group of children using qualitative research in the authentic environment. The review contains conclusions and suggestions how to facilitate the integration of Romani children into the existing system of education in our country.
Keywords
Romové, majorita, minorita, komunita, výchova a vzdělávání, nízkoprahové zařízení.
Keywords in English
Gypsies, majority, minority, community, education and training, drop-in centre.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti romologie a pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti romologie a pedagogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KALEJA, Martin a J.KNEJP. (eds.) Mluvme o Romech Aven vakeras pal o Roma. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-708-3.
STOJKA, Peter, Rastislav PIVOŇ: Náš život ? Amáro Trajo. Bratislava: Slavomír Drozd studio pre Nadáciu INFOROMA, 2003. ISBN 80-969055-0-3.
BALVÍN, Jaroslav. Praha a osobnosti národnostních menšin. Praha: Komise Rady hlavního města Prahy pro oblast národnostních menšin na území hl. m. Prahy, 2000. ISBN 80-902972-0-X.
LIÉGEOIS, Jean-Pierre. Rómovia, Cikáni, kočovníci. Bratislava: Rada Európy, 1995. ISBN 80-96-73-80-4-6.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7076-952-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme ? jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. Vydalo MŠMT 1998 pro učitele základních škol.
Recommended resources
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
KALEJA, Martin a J.KNEJP. (eds.) Mluvme o Romech Aven vakeras pal o Roma. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7368-708-3.
STOJKA, Peter, Rastislav PIVOŇ: Náš život ? Amáro Trajo. Bratislava: Slavomír Drozd studio pre Nadáciu INFOROMA, 2003. ISBN 80-969055-0-3.
BALVÍN, Jaroslav. Praha a osobnosti národnostních menšin. Praha: Komise Rady hlavního města Prahy pro oblast národnostních menšin na území hl. m. Prahy, 2000. ISBN 80-902972-0-X.
LIÉGEOIS, Jean-Pierre. Rómovia, Cikáni, kočovníci. Bratislava: Rada Európy, 1995. ISBN 80-96-73-80-4-6.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7076-952-2.
ŘÍČAN, Pavel. S Romy žít budeme ? jde o to jak. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-250-5.
HORVÁTHOVÁ, Jana. Základní informace o dějinách a kultuře Romů. Vydalo MŠMT 1998 pro učitele základních škol.
Enclosed appendices
1 CD ROM
Appendices bound in thesis
-
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka představila téma své bakalářské práce, její cíle a především byla pozornost zaměřena na charakterizování výzkumného šetření. Studentka shrnula základní zjištění vyplývající z výzkumného šetření a uvedla i možná další rozšíření výzkumu. Zodpovězena byla otázka vedoucího bakalářské práce. Komise positivně hodnotila koncepci bakalářské práce a připravenost studentky na obhajobu.