Bakalářská práce se zabývá problematikou životního stylu rodin dětí, které mají ADHD. Práce je rozdělena do dvou částí.
Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu a na to, jak častý je výskyt ADHD. Pojednává o příčinách vzniku ADHD,o příznacích této poruchy a dále také o příznacích poruchy v jednotlivých obdobích člověka. Práce se věnuje diagnostice. Diagnostika ADHD je vymezena jak podle 10. revize Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10), tak i podle 4. revize klasifikace nemocí Americké psychiatrické asociace (DSM-IV) a na subtypy ADHD. Dále se teoretická část zaměřuje na to, jaký vliv má ADHD na život dítěte a jeho rodiny, vliv ADHD na chování dětí a jsou zde uvedeny i hlavní zásady důležité pro výchovu dětí s ADHD.
Praktická část vypovídá o tom, jaký je životní styl rodin dětí, které mají ADHD z pohledu rodičů. V rámci kvalitativního výzkumu jsou data získána za pomocí hloubkového rozhovorů s rodiči dětí, které mají poruchu pozornosti s hyperaktivitou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the lifestyle of families of children with ADHD. The work is divided into two parts.
The theoretical part is focused on defining the term of ADHD and how common is occurrence of ADHD. It discusses the development causes of ADHD, it's symptoms and about the symptoms in each period of human life. The thesis is focused on diagnostics. Diagnostic of ADHD is defined according to both International Classification of Diseases (10th revision - MKN-10) and The Diagnostic and Statistical Manual (4th revision - DSM-IV). In the thesis is also division into subtypes of ADHD. It also concentrates on the influence of ADHD on the life of the child and his or her family, the effect of ADHD on the children's behavior and there are listed also the main educational principles that are important for upbringing of children with ADHD.
The practical part is about the lifestyle of families of children with ADHD from the parents perspective. In terms of qualitative research the data are gathered from the in-depth interviews with parents whose children have attention deficit hyperactivity disorder.
Klíčová slova
ADHD, hyperkinetická porucha, životní styl, rodina, hyperaktivita
Bakalářská práce se zabývá problematikou životního stylu rodin dětí, které mají ADHD. Práce je rozdělena do dvou částí.
Teoretická část se zaměřuje na vymezení pojmu a na to, jak častý je výskyt ADHD. Pojednává o příčinách vzniku ADHD,o příznacích této poruchy a dále také o příznacích poruchy v jednotlivých obdobích člověka. Práce se věnuje diagnostice. Diagnostika ADHD je vymezena jak podle 10. revize Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN-10), tak i podle 4. revize klasifikace nemocí Americké psychiatrické asociace (DSM-IV) a na subtypy ADHD. Dále se teoretická část zaměřuje na to, jaký vliv má ADHD na život dítěte a jeho rodiny, vliv ADHD na chování dětí a jsou zde uvedeny i hlavní zásady důležité pro výchovu dětí s ADHD.
Praktická část vypovídá o tom, jaký je životní styl rodin dětí, které mají ADHD z pohledu rodičů. V rámci kvalitativního výzkumu jsou data získána za pomocí hloubkového rozhovorů s rodiči dětí, které mají poruchu pozornosti s hyperaktivitou.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the lifestyle of families of children with ADHD. The work is divided into two parts.
The theoretical part is focused on defining the term of ADHD and how common is occurrence of ADHD. It discusses the development causes of ADHD, it's symptoms and about the symptoms in each period of human life. The thesis is focused on diagnostics. Diagnostic of ADHD is defined according to both International Classification of Diseases (10th revision - MKN-10) and The Diagnostic and Statistical Manual (4th revision - DSM-IV). In the thesis is also division into subtypes of ADHD. It also concentrates on the influence of ADHD on the life of the child and his or her family, the effect of ADHD on the children's behavior and there are listed also the main educational principles that are important for upbringing of children with ADHD.
The practical part is about the lifestyle of families of children with ADHD from the parents perspective. In terms of qualitative research the data are gathered from the in-depth interviews with parents whose children have attention deficit hyperactivity disorder.
Klíčová slova
ADHD, hyperkinetická porucha, životní styl, rodina, hyperaktivita
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky ADHD a životního stylu rodin dětí s ADHD.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky ADHD a životního stylu rodin dětí s ADHD.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2008, 138 s. ISBN 978-80-87029-47-3.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 80-7367-188-3.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 234 s. ISBN 978-80-247-1426-4.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd., V nakl. Galén 1. Praha: Galén, 2007, 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8.
PREKOP, Jirina a Christel SCHWEIZER. Neklidné dítě. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 154 s. ISBN 978-80-7367-351-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
KOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ. Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, 2008, 138 s. ISBN 978-80-87029-47-3.
MUNDEN, Alison a Jon ARCELUS. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Vyd. 2. Praha: Portál, 2006, 119 s. ISBN 80-7367-188-3.
PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 234 s. ISBN 978-80-247-1426-4.
DRTÍLKOVÁ, Ivana. Hyperaktivní dítě: vše, co potřebujete vědět o dítěti s hyperkinetickou poruchou (ADHD). 2. vyd., V nakl. Galén 1. Praha: Galén, 2007, 87 s. ISBN 978-80-7262-447-8.
PREKOP, Jirina a Christel SCHWEIZER. Neklidné dítě. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 154 s. ISBN 978-80-7367-351-2.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou bakalářskou práci. Vysvětlila analýzu dat. Studentka byla upozorněna na metodologické rezervy v její práci. Diskutovány byly možnosti analýzy dat a design případové studie.