Bakalářská práce se zabývá problematikou stresu a stresových faktorů u dospívajících. Teoretická část obsahuje přiblížení základních pojmů dané problematiky, co je stres, historii stresu, jeho druhy a příznaky. Dále je v této části popsáno zvládání stresu u dospívajících, včetně vysvětlení pojmů z období dospívání a popis rizikových faktorů stresu u adolescentů. V praktické části jsou zpracována a vyhodnocena data získána z dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit informovanost týkající se stresu u dospívajících. Zda dospívající ví, co pojem stres znamená a na kolik tomuto pojmu rozumí, jaké zmiňují nejčastější stresové faktory a projevy, jak obvykle řeší stresové situace.
Anotace v angličtině
The subject matter of this bachelor's thesis is stress and stress factors among adolescents. The theoretical part deals with basic concepts of given points at issue, defines stress, its history, types and symptomps. It also describes stress management of adolescents, inclu-ding defining terms from the adolescence and description of risc factors of stress among adolescents. The practical part processes and evaluates data gathered via a questionnaire. The aim of the inquiery is to find out the awareness of stress among adolescents whether they know, what the term stress means, how much they understand it, what stress factors and manifestation they mention most often and how they normally deal with stress situati-ons.
stress, reaction to stress, stress factors, coping with stress, adolescence
Rozsah průvodní práce
70 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou stresu a stresových faktorů u dospívajících. Teoretická část obsahuje přiblížení základních pojmů dané problematiky, co je stres, historii stresu, jeho druhy a příznaky. Dále je v této části popsáno zvládání stresu u dospívajících, včetně vysvětlení pojmů z období dospívání a popis rizikových faktorů stresu u adolescentů. V praktické části jsou zpracována a vyhodnocena data získána z dotazníkového šetření. Cílem výzkumu je zjistit informovanost týkající se stresu u dospívajících. Zda dospívající ví, co pojem stres znamená a na kolik tomuto pojmu rozumí, jaké zmiňují nejčastější stresové faktory a projevy, jak obvykle řeší stresové situace.
Anotace v angličtině
The subject matter of this bachelor's thesis is stress and stress factors among adolescents. The theoretical part deals with basic concepts of given points at issue, defines stress, its history, types and symptomps. It also describes stress management of adolescents, inclu-ding defining terms from the adolescence and description of risc factors of stress among adolescents. The practical part processes and evaluates data gathered via a questionnaire. The aim of the inquiery is to find out the awareness of stress among adolescents whether they know, what the term stress means, how much they understand it, what stress factors and manifestation they mention most often and how they normally deal with stress situati-ons.
stress, reaction to stress, stress factors, coping with stress, adolescence
Zásady pro vypracování
Vyhledání a zpracování odborné literatury.
Vymezení odborné terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, stresu a stresových faktorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Zásady pro vypracování
Vyhledání a zpracování odborné literatury.
Vymezení odborné terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, stresu a stresových faktorů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Seznam doporučené literatury
CUNGI, Charly. Jak zvládat stres. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-465-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-247-1369-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-71691-21-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
CUNGI, Charly. Jak zvládat stres. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-465-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-247-1369-1.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-71691-21-6.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4.
MACEK, Petr. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-747-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila obsah teoretické části bakalářské práce. Dále se zaměřila na design výzkumu. Konkrétně prezentovala pojetí výzkumu, výzkumný nástroj a výzkumný soubor. Studentka uvedla výstupy výzkumného šetření formou odpovědí na výzkumné otázky.