Se zavedením Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání byl mateřským školám udělen nový úkol, jímž je tvorba vlastního školního vzdělávacího programu. Vznikají statistiky o tom, v kterých částech dokumentu bývají nejčastěji chyby a jaké. Je i několik doporučených potupů, jak tento dokument tvořit. Avšak nikde není uvedeno, jakou úlohu v tomto procesu mají učitelé mateřských škol, kteří by se tohoto procesu měli účastnit. Na ni je tedy zaměřena tato práce. Praktická část ji objasňuje na základě analýzy hloubkových interview provedených s pěti učitelkami mateřských škol. Interpretace získaných dat poukazuje na to, že proces tvorby probíhá v každé mateřské škole jinak a že i úloha učitelů v tomto procesu je odlišná. To vybízí k vytvoření návodu, který by tento proces usnadnil. Tento, avšak zatím neověřený návod je uveden na konci práce. Součástí práce jsou i náměty pro další zkoumání.
Anotace v angličtině
There was assigned new task to kindergarten with implementation of general educational programme. The task was a creation of school educational programme. There are developing statistics about part of programme, where mistakes frequently are. There are several recommended methods about creation of this programme. On the other hand, there isn´t an assignment of preschool teachers, who should be participants of the process. It is an inten-tion of this thesis. A pratical part clarifies the assignment by in-depth interviews with five preshool teachers. An interpretation of acquired datas points out diversity of process of creation in each kindergarten and diversity of assignment of preschool teachers. For this reason I have created a manual for facilitation of process. This manual is unauthenticated in the meantime and is given in the end of thesis. Suggestions for additional study are component of thesis.
Klíčová slova
kurikulární dokumenty předškolního vzdělávání, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, školní vzdělávací program, tvorba školního vzdělávacího programu, učitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
curricular documents of preprimary education, general educational programme, school educational programme, creation of schooleducational programme, kindergarten teacher
Rozsah průvodní práce
75 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Se zavedením Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání byl mateřským školám udělen nový úkol, jímž je tvorba vlastního školního vzdělávacího programu. Vznikají statistiky o tom, v kterých částech dokumentu bývají nejčastěji chyby a jaké. Je i několik doporučených potupů, jak tento dokument tvořit. Avšak nikde není uvedeno, jakou úlohu v tomto procesu mají učitelé mateřských škol, kteří by se tohoto procesu měli účastnit. Na ni je tedy zaměřena tato práce. Praktická část ji objasňuje na základě analýzy hloubkových interview provedených s pěti učitelkami mateřských škol. Interpretace získaných dat poukazuje na to, že proces tvorby probíhá v každé mateřské škole jinak a že i úloha učitelů v tomto procesu je odlišná. To vybízí k vytvoření návodu, který by tento proces usnadnil. Tento, avšak zatím neověřený návod je uveden na konci práce. Součástí práce jsou i náměty pro další zkoumání.
Anotace v angličtině
There was assigned new task to kindergarten with implementation of general educational programme. The task was a creation of school educational programme. There are developing statistics about part of programme, where mistakes frequently are. There are several recommended methods about creation of this programme. On the other hand, there isn´t an assignment of preschool teachers, who should be participants of the process. It is an inten-tion of this thesis. A pratical part clarifies the assignment by in-depth interviews with five preshool teachers. An interpretation of acquired datas points out diversity of process of creation in each kindergarten and diversity of assignment of preschool teachers. For this reason I have created a manual for facilitation of process. This manual is unauthenticated in the meantime and is given in the end of thesis. Suggestions for additional study are component of thesis.
Klíčová slova
kurikulární dokumenty předškolního vzdělávání, rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, školní vzdělávací program, tvorba školního vzdělávacího programu, učitel mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
curricular documents of preprimary education, general educational programme, school educational programme, creation of schooleducational programme, kindergarten teacher
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice tvorby školního vzdělávacího programu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k úloze učitele mateřské školy při tvorbě školního vzdělávacího programu.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování designu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu, využití interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi a diskuse ke kvalitativním datům.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice tvorby školního vzdělávacího programu.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahujících se k úloze učitele mateřské školy při tvorbě školního vzdělávacího programu.
Příprava metodiky výzkumné části, zpracování designu výzkumu.
Realizace kvalitativního výzkumu, využití interview.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí, doporučení pro praxi a diskuse ke kvalitativním datům.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010, 171 s. ISBN 978-80-7367-221-8.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013, 181 s. ISBN 978-80-262-0495-4.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina et al. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu MŠ. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 34 s. ISBN 80-87000-01-3.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
SVOBODOVÁ, Eva et al. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010, 168 s. ISBN: 978-80-7367-774-9.
Seznam doporučené literatury
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010, 171 s. ISBN 978-80-7367-221-8.
BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Současná mateřská škola a její řízení. Praha: Portál, 2003, 154 s. ISBN 80-7178-537-7.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001, 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013, 181 s. ISBN 978-80-262-0495-4.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina et al. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu MŠ. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 34 s. ISBN 80-87000-01-3.
SMOLÍKOVÁ, Kateřina et al. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2006, 48 s. ISBN 80-87000-00-5.
SVOBODOVÁ, Eva et al. Vzdělávání v mateřské škole: Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010, 168 s. ISBN: 978-80-7367-774-9.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka adekvátně prezentovala svou práci včetně odůvodnění volby tématu. Doc. Wiegerová jako vedoucí práce vyzdvihla celkovou kvalitu práce a spolupráci autorky při její tvorbě. Doc. Majerčíková také ocenila výbornou úroveň a promyšlenost práce. Studentka zodpověděla otázky z posudků oponenta i vedoucího.