Na základě odborné literatury jsou v teoretické části přiblížena tato témata : Zrakové postižení ( klasifikace zrakového postižení a vliv zrakového postižení na vývoj jedince ), Speciální poradenství pro osoby se zrakovým postižením ( Střediska rané péče a Speciálně pedagogická centra ) a na závěr Systém předškolního vzdělávání ( Mateřská škola, integrace : současné možnosti, podmínky, individuální vzdělávací plán, rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga ). Empirická část bakalářské práce se zabývá polostrukturo-vanými rozhovory s matkami nevidomých dětí, kdy se snažíme zmapovat a zjistit možnosti docházky těchto dětí do speciální mateřské školy či integrace do běžné mateřské školy.
Anotace v angličtině
On the basic of literature in the theoretical portion of approach these topics - Visually impared ( classification of visual imparment and impact if visual impairment on the development of the individual ), Special advice for people with visual disabilities ( center for Early Care and Special Education Centre ) and at the end of Early Childhood Education ( kindergarten, integration : current possibilities, conditions, individual education plan, the difference betwen personal assistantant and assistant teacher ). The empirical part of the thesis deals with polostrukturo-Vanya interviews with mothers of blind children, when we try to map and determine the possibility of leaving these children in special kindergartens or integration into regular kindergarten.
Klíčová slova
retinopatie nedonošených, systém předškolního vzdělávání, zrakové postižení, integrace, asistent pedagoga, osobní asistent.
Klíčová slova v angličtině
retinopathy of prematurity, early Childhood Education, Post-visual association, integration, teaching assistant, personal asistant.
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Na základě odborné literatury jsou v teoretické části přiblížena tato témata : Zrakové postižení ( klasifikace zrakového postižení a vliv zrakového postižení na vývoj jedince ), Speciální poradenství pro osoby se zrakovým postižením ( Střediska rané péče a Speciálně pedagogická centra ) a na závěr Systém předškolního vzdělávání ( Mateřská škola, integrace : současné možnosti, podmínky, individuální vzdělávací plán, rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga ). Empirická část bakalářské práce se zabývá polostrukturo-vanými rozhovory s matkami nevidomých dětí, kdy se snažíme zmapovat a zjistit možnosti docházky těchto dětí do speciální mateřské školy či integrace do běžné mateřské školy.
Anotace v angličtině
On the basic of literature in the theoretical portion of approach these topics - Visually impared ( classification of visual imparment and impact if visual impairment on the development of the individual ), Special advice for people with visual disabilities ( center for Early Care and Special Education Centre ) and at the end of Early Childhood Education ( kindergarten, integration : current possibilities, conditions, individual education plan, the difference betwen personal assistantant and assistant teacher ). The empirical part of the thesis deals with polostrukturo-Vanya interviews with mothers of blind children, when we try to map and determine the possibility of leaving these children in special kindergartens or integration into regular kindergarten.
Klíčová slova
retinopatie nedonošených, systém předškolního vzdělávání, zrakové postižení, integrace, asistent pedagoga, osobní asistent.
Klíčová slova v angličtině
retinopathy of prematurity, early Childhood Education, Post-visual association, integration, teaching assistant, personal asistant.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kognitivního a sociálního vývoje dětí se zrakovým postižením a předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu za pomoci polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kognitivního a sociálního vývoje dětí se zrakovým postižením a předškolního vzdělávání dětí se zrakovým postižením.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu za pomoci polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
NIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1540-2.
ŠVAŘIČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-313-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-414-4.
Seznam doporučené literatury
KEBLOVÁ, Alena. Zrakově postižené dítě. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1.
NIELSENOVÁ, Lilli. Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV, 1998. ISBN 80-85866-26-9.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Integrace zrakově postiženého žáka do základní školy. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1540-2.
ŠVAŘIČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 80-7367-313-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-736-414-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.