Bakalářská práce se zabývá předmatematickými představami v podmínkách preprimárního vzdělávání. V teoretické části pojednává o základních pojmech, vztahujících se k tématu bakalářské práce. Podrobněji se věnuje předmatematickým představám, preprimárnímu vzdělávání a předškolnímu věku. Praktická část je věnována kvantitativně orientovanému výzkumu zaměřenému na zjištění úrovně předmatematických představ předškolních dětí ve věku 5-7 let.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on pre-mathematical notions in the conditions of pre-primary education. The theoretical part deals with basic terms which are related to the topic of this bachelor thesis. It specializes in pre-mathematical notions, pre-primary education and pre-school age. The practical part is focused on quantitative research which is aimed at deter-mining level of pre-mathematical notions for preschool children in the age range from 5 to 7 years.
Klíčová slova
předmatematické představy, předškolní věk, preprimární vzdělávání, pojem přirozeného čísla
Klíčová slova v angličtině
pre-mathematical notions, preschool age, pre-primary education, concept of natural numbers
Rozsah průvodní práce
57 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá předmatematickými představami v podmínkách preprimárního vzdělávání. V teoretické části pojednává o základních pojmech, vztahujících se k tématu bakalářské práce. Podrobněji se věnuje předmatematickým představám, preprimárnímu vzdělávání a předškolnímu věku. Praktická část je věnována kvantitativně orientovanému výzkumu zaměřenému na zjištění úrovně předmatematických představ předškolních dětí ve věku 5-7 let.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is focused on pre-mathematical notions in the conditions of pre-primary education. The theoretical part deals with basic terms which are related to the topic of this bachelor thesis. It specializes in pre-mathematical notions, pre-primary education and pre-school age. The practical part is focused on quantitative research which is aimed at deter-mining level of pre-mathematical notions for preschool children in the age range from 5 to 7 years.
Klíčová slova
předmatematické představy, předškolní věk, preprimární vzdělávání, pojem přirozeného čísla
Klíčová slova v angličtině
pre-mathematical notions, preschool age, pre-primary education, concept of natural numbers
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o aplikaci matematiky v podmínkách MŠ.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o rozvíjení matematických představ dětí.
Příprava metodiky výzkumné části v souladu s teoretickými východisky tématu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou testu.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše o aplikaci matematiky v podmínkách MŠ.
Vymezení pojmů a teoretických východisek o rozvíjení matematických představ dětí.
Příprava metodiky výzkumné části v souladu s teoretickými východisky tématu.
Realizace kvantitativního výzkumu formou testu.
Zpracování a vyhodnocení dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-98-6.
HOŠPESOVÁ, Alena, Jiří DIVÍŠEK a František KUŘINA. Svět čísel a tvarů. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-016-0.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2003. ISBN 80-704-4512-2.
Seznam doporučené literatury
HEJNÝ, Milan. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-98-6.
HOŠPESOVÁ, Alena, Jiří DIVÍŠEK a František KUŘINA. Svět čísel a tvarů. Praha: Prometheus, 1996. ISBN 80-7196-016-0.
KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
MELICHAR, Jan a Josef SVOBODA. Rozvoj matematického myšlení I: pro studium učitelství pro mateřské školy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2003. ISBN 80-704-4512-2.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Dr. Ficová jako vedoucí práce ocenila vysoké nasazení studentky, zájem o konzultace a zpracování teoretické části, kde se projevila i velmi dobrá stylistická úroveň autorčina písemného projevu, výhrady se týkají pouze nedopracování empirické části do hloubky - statistického zpracování. Studentka dále zodpověděla otátky uvedené v posudcích vedoucího i oponenta práce. Jak byste interpretovala zjištěné rozdíly mezi chlapci a dívkami? (prof. Gavora) Studentka se pokusila zformulovat svůj názor.