Bakalářská práce se zabývá otázkami dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsán stručný vývoj řeči a jazyka ve věku 3 6 let, je zde podrobné vymezení rozvoje řeči a jazyka v jednotlivých obdobích předškolního vývoje a výskyt narušené komunikační schopnosti, následuje rozvoj řeči a komunikace v rodinném a edukačním prostředí. Závěr je věnován komunikaci dítěte s rodičem, dítěte s učitelem v mateřské škole, dítěte s vrstevníkem a obecné pojetí otázky a jejich druhů.
Praktickou část tvoří informace o otázkách dětí od 2 do 7 let, které mají svoje rozdělení do kategorií. Tyto údaje jsem získala pomocí pozorování v mateřské škole ve Zlíně a v mateřské škole na okrese Blansko.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concentrates the questions children in nursery school. The theoretical part od the thesis is divided brief language development in aged 3 6 years, there is a detailed definition development of speech and langure in each period preschool term and incidence communication skills, followed by the development of speech and communication in family and educational environment. In conclusion is dedicated communication child with parent, child with teacher in nursery school, child with contemporary and general concept the question and their species.
The practical part consists informations about questions of children, which have their own distribution into categories. These dates I got by observation in nursery school in Zlín and in nursery school the district Blansko.
Speech, language, communication, nursery school, family environment, the question, par-ent, teacher, preschool age.
Rozsah průvodní práce
59 s. (73 906 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá otázkami dětí v mateřské škole. V teoretické části je popsán stručný vývoj řeči a jazyka ve věku 3 6 let, je zde podrobné vymezení rozvoje řeči a jazyka v jednotlivých obdobích předškolního vývoje a výskyt narušené komunikační schopnosti, následuje rozvoj řeči a komunikace v rodinném a edukačním prostředí. Závěr je věnován komunikaci dítěte s rodičem, dítěte s učitelem v mateřské škole, dítěte s vrstevníkem a obecné pojetí otázky a jejich druhů.
Praktickou část tvoří informace o otázkách dětí od 2 do 7 let, které mají svoje rozdělení do kategorií. Tyto údaje jsem získala pomocí pozorování v mateřské škole ve Zlíně a v mateřské škole na okrese Blansko.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis concentrates the questions children in nursery school. The theoretical part od the thesis is divided brief language development in aged 3 6 years, there is a detailed definition development of speech and langure in each period preschool term and incidence communication skills, followed by the development of speech and communication in family and educational environment. In conclusion is dedicated communication child with parent, child with teacher in nursery school, child with contemporary and general concept the question and their species.
The practical part consists informations about questions of children, which have their own distribution into categories. These dates I got by observation in nursery school in Zlín and in nursery school the district Blansko.
Speech, language, communication, nursery school, family environment, the question, par-ent, teacher, preschool age.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vývoje dětské řeči a k typologii otázek.
Vymezení klíčových pojmů k tématu kladení otázek dětí předškolního věku.
Vytvoření situací (aktivit), vhodných pro kladení otázek dětí předškolního věku.
Realizace výzkumu formou pozorování.
Vyhodnocení získaných dat z průběhu prováděného výzkumu.
Prezentace získaných výsledků z výzkumu, diskuse.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury k problematice vývoje dětské řeči a k typologii otázek.
Vymezení klíčových pojmů k tématu kladení otázek dětí předškolního věku.
Vytvoření situací (aktivit), vhodných pro kladení otázek dětí předškolního věku.
Realizace výzkumu formou pozorování.
Vyhodnocení získaných dat z průběhu prováděného výzkumu.
Prezentace získaných výsledků z výzkumu, diskuse.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-x.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1026-9.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0870-1.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Slovník dětského světa, aneb, rozumíme si? Praha: Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1513-0.
Seznam doporučené literatury
BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3008-0.
GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2003. ISBN 80-239-0082-x.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
KUTÁLKOVÁ, Dana. Vývoj dětské řeči krok za krokem. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1026-9.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0870-1.
MERTIN, Václav a Ilona GILLERNOVÁ. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-627-8.
PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Slovník dětského světa, aneb, rozumíme si? Praha: Mladá fronta, 2006. ISBN 80-204-1513-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci. Doc Wiegerová vyzdvihla především téma a volbu výzkumného designu, také oponent práce, prof. Gavora, shrnul své hodnocení, kdy ocenil náročnost výzkumu, ale největším nedostatkem byla nedotažená interpretační část práce. Studentka dále zodpověděla otázky uvedené v posudcích. Proběhla diskuze k iterpretaci pojmu hra v práci autorky.