Bakalářská práce se zabývá specifiky vzdělávání integrovaných tělesně postižených žáků na 1. stupni základních škol ve zlínském kraji z pohledu jejich třídních učitelů. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce se věnuje pojmům ze stěžejních vývojových oblastí žáků mladšího školního věku s tělesným postižením a z oblasti integrace tělesně postižených dětí na základních školách. Vysvětluje pojmy jako tělesné postižení, dětská mozková obrna, progresivní svalová dystrofie, vliv tělesného postižení na rodinu dítěte, na jeho osobu a vztahy, školní integrace, dále také specifiku výchovně - vzdělávacího procesu tělesně postižených žáků v běžných základních školách, roli pedagoga a roli asistenta pedagoga. Také bakalářská práce zmiňuje využití kompenzačních pomůcek při jejich vzdělávání. Praktická část práce se zabývá výzkumem, který je zaměřen na specifika vzdělávání integrovaných žáků s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the specifics of integrated education of primary school pupils agend 6 - 11 with physical disabilities in the Zlin region from the perspective of their class teachers. The work is divided into two parts. The theoretical part deals with the concepts of the key development areas of school children with physical disabilities and the integration of disabled children in primary schools. It explains concepts such as physical disability, cerebral palsy, progressive muscular dystrophy, the effect of physical disability on the child's family, on his person and relations, school integration, as well as the specifics of integrated education - learning process of integrated physically disabled pupils in mainstream schools, the role of teacher and an assistant teacher. Also, bachelor thesis mentions the use of assistive devices in their education. The practical part of the thesis research, which focuses on the specifics of integrated education of students with physical disabilities.
Klíčová slova
školní integrace, tělesné postižení, pedagog, somatopedie, dětská mozková obrna, progresivní svalová dystrofie
Bakalářská práce se zabývá specifiky vzdělávání integrovaných tělesně postižených žáků na 1. stupni základních škol ve zlínském kraji z pohledu jejich třídních učitelů. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část práce se věnuje pojmům ze stěžejních vývojových oblastí žáků mladšího školního věku s tělesným postižením a z oblasti integrace tělesně postižených dětí na základních školách. Vysvětluje pojmy jako tělesné postižení, dětská mozková obrna, progresivní svalová dystrofie, vliv tělesného postižení na rodinu dítěte, na jeho osobu a vztahy, školní integrace, dále také specifiku výchovně - vzdělávacího procesu tělesně postižených žáků v běžných základních školách, roli pedagoga a roli asistenta pedagoga. Také bakalářská práce zmiňuje využití kompenzačních pomůcek při jejich vzdělávání. Praktická část práce se zabývá výzkumem, který je zaměřen na specifika vzdělávání integrovaných žáků s tělesným postižením.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis deals with the specifics of integrated education of primary school pupils agend 6 - 11 with physical disabilities in the Zlin region from the perspective of their class teachers. The work is divided into two parts. The theoretical part deals with the concepts of the key development areas of school children with physical disabilities and the integration of disabled children in primary schools. It explains concepts such as physical disability, cerebral palsy, progressive muscular dystrophy, the effect of physical disability on the child's family, on his person and relations, school integration, as well as the specifics of integrated education - learning process of integrated physically disabled pupils in mainstream schools, the role of teacher and an assistant teacher. Also, bachelor thesis mentions the use of assistive devices in their education. The practical part of the thesis research, which focuses on the specifics of integrated education of students with physical disabilities.
Klíčová slova
školní integrace, tělesné postižení, pedagog, somatopedie, dětská mozková obrna, progresivní svalová dystrofie
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek ze stěžejních vývojových oblastí žáků mladšího školního věku s tělesným postižením a z oblasti integrace tělesně postižených dětí na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek ze stěžejních vývojových oblastí žáků mladšího školního věku s tělesným postižením a z oblasti integrace tělesně postižených dětí na základních školách.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of pupils with special educational needs. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-220-8.
MÜLLER, Oldřich a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, Education of pupils with special educational needs. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-220-8.
MÜLLER, Oldřich a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0231-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEDOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Milan. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0698-5.
VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2. rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuse.