Bakalářská práce se zabývá problematikou interkulturní komunikace vietnamské menšiny Zlínského kraje ve vztahu k majoritní české společnosti. Zaměřuje se na poznání vietnamského etnika, jeho kulturních specifik, vyjasnění termínu interkulturní komunikace a způsobu jejího využití v každodenní praxi. Cílem kvalitativního výzkumu bylo na základě výsledků šetření zmapovat přístup příslušníků vietnamské menšiny Zlínského kraje k interkulturní komunikaci, adaptaci na odlišné kulturní prostředí a zjistit faktory, které ji ovlivňují. V návaznosti na to navrhnout doporučení k jejímu zkvalitňování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of intercultural communication of the Vietnamese minority in the Zlín region with relation to the majority in the Czech society. It focuses on the cognition of the Vietnamese ethnic group, its cultural specifics, the clarification of the term intercultural communication and the ways of its application in everyday practice. The aim of the qualitative research is to survey the attitude of the members of the Vietnamese minority towards intercultural communication, the adaptation to a different cultural envi-ronment as well as discover by what factors it is influenced. Subsequently the recommen-dations towards the enhancement of intercultural communication are proposed.
Klíčová slova
interkulturní komunikace, interkulturní mediace, interkulturní psychologie, komunikace, komunikační bariéry, kultura
Klíčová slova v angličtině
intercultural communication, intercultural mediation, intercultural psychology, communication, communication barriers, culture
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou interkulturní komunikace vietnamské menšiny Zlínského kraje ve vztahu k majoritní české společnosti. Zaměřuje se na poznání vietnamského etnika, jeho kulturních specifik, vyjasnění termínu interkulturní komunikace a způsobu jejího využití v každodenní praxi. Cílem kvalitativního výzkumu bylo na základě výsledků šetření zmapovat přístup příslušníků vietnamské menšiny Zlínského kraje k interkulturní komunikaci, adaptaci na odlišné kulturní prostředí a zjistit faktory, které ji ovlivňují. V návaznosti na to navrhnout doporučení k jejímu zkvalitňování.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the issue of intercultural communication of the Vietnamese minority in the Zlín region with relation to the majority in the Czech society. It focuses on the cognition of the Vietnamese ethnic group, its cultural specifics, the clarification of the term intercultural communication and the ways of its application in everyday practice. The aim of the qualitative research is to survey the attitude of the members of the Vietnamese minority towards intercultural communication, the adaptation to a different cultural envi-ronment as well as discover by what factors it is influenced. Subsequently the recommen-dations towards the enhancement of intercultural communication are proposed.
Klíčová slova
interkulturní komunikace, interkulturní mediace, interkulturní psychologie, komunikace, komunikační bariéry, kultura
Klíčová slova v angličtině
intercultural communication, intercultural mediation, intercultural psychology, communication, communication barriers, culture
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti interkulturní komunikace a postavení Vietnamců v České republice.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu ve formě polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti interkulturní komunikace a postavení Vietnamců v České republice.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvalitativního výzkumu ve formě polostrukturovaného rozhovoru.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
MORGENSTERNOVÁ Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHÖLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-885-6.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
MORGENSTERNOVÁ Monika, Lenka ŠULOVÁ a Lucie SCHÖLL. Bilingvismus a interkulturní komunikace. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011. ISBN 978-80-7357-678-3.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie: Sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů. Praha: Portál, 2004, ISBN 80-7178-885-6.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-648-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1xCD
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická východiska bakalářské práce a dále metodologické aspekty výzkumného šetření. V rámci obhajoby kvalifikační práce studentka shrnula hlavní zjištění vyplývající z výzkumného šetření. Diskutovány byly připomínky oponenta a vedoucího kvalifikační práce, kdy studentka adekvátně odpověděla na uvedené otázky. Komise vyjádřila připomínky k vymezení cíle kvalifikační práce.