Bakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dítěte do školního prostředí pohledem rodičů. Teoretická část popisuje školní zralost dítěte, zabývá se odkladem školní docházky a zápisem. Dále adaptací dítěte do školního prostředí, školním prostředím a vlivem rodiny na školní úspěšnost dítěte. V empirické části popisuje výsledky kvantitativního šetření pomocí dotazníku určeného rodičům dětí 1. třídy. V závěru je uvedeno doporučení pro rodiče dětí prvních tříd i jejich vyučujícího v podobě adaptačního pobytu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of adaptation of children to the school environment from the perspective of their parents. The theoretical part describes children's school maturity, deals with the postponement of school attendance and enrollment. Furthermore, it deals with children's adaptation to the school environment, with the school environment itself and with the influence of the family on child's school success. The empirical part describes the results of a quantitative investigation by means of questionnaire for parents of first class children. In the conclusion, the thesis provides recommendations for parents
of first class children and their teachers in the form of an adaptation stay.
Klíčová slova
adaptace, rodina, školní zralost, školní prostředí, testy školní zralosti,
Klíčová slova v angličtině
adaptation, family, school maturity, school environment, school maturity tests
Rozsah průvodní práce
78 s. (91 579)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou adaptace dítěte do školního prostředí pohledem rodičů. Teoretická část popisuje školní zralost dítěte, zabývá se odkladem školní docházky a zápisem. Dále adaptací dítěte do školního prostředí, školním prostředím a vlivem rodiny na školní úspěšnost dítěte. V empirické části popisuje výsledky kvantitativního šetření pomocí dotazníku určeného rodičům dětí 1. třídy. V závěru je uvedeno doporučení pro rodiče dětí prvních tříd i jejich vyučujícího v podobě adaptačního pobytu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with problems of adaptation of children to the school environment from the perspective of their parents. The theoretical part describes children's school maturity, deals with the postponement of school attendance and enrollment. Furthermore, it deals with children's adaptation to the school environment, with the school environment itself and with the influence of the family on child's school success. The empirical part describes the results of a quantitative investigation by means of questionnaire for parents of first class children. In the conclusion, the thesis provides recommendations for parents
of first class children and their teachers in the form of an adaptation stay.
Klíčová slova
adaptace, rodina, školní zralost, školní prostředí, testy školní zralosti,
Klíčová slova v angličtině
adaptation, family, school maturity, school environment, school maturity tests
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti adaptace, školního prostředí, pedagogiky a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti adaptace, školního prostředí, pedagogiky a vývojové psychologie.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 8020006893.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 528 s. ISBN 8071783080.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.
NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 8020006893.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 5., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013, 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd., [V nakl. Grada] vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 528 s. ISBN 8071783080.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích práce. Proběhla diskuse.