Tato bakalářská práce pojednává o andragogickém a filozofickém rozměru romské kultury, která je tématem pro kulturní a multikulturní andragogiku. Věnuje se vzájemným vztahům andragogiky, filozofie a romské kultury. Seznamuje s původem Romů, jejich historií a s mnohými přístupy v soužití s majoritní společností. Obsahem je vnímání a pochopení jejich kultury, která je poznamenána prolínáním jiných kultur, ve kterých Romové žili. Cílem je také pochopení jejich životní filozofie vzdělávání. Poukazuje na mnohé aspekty ovlivňující vztahy v soužití romské menšiny s českou majoritní společností. Výzkumná část obsahuje řešení výzkumného problému vnímání romské kultury a přístupu Romů ke vzdělávání majoritní společností ve vzájemném soužití.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an andragogical and philosophical dimension of the Roma culture which is a theme for a cultural and multi-cultural andragogy. It deals with interrelationship of andragogy, philosophy and Roma culture. It presents the origin of Roma people, their history and various approaches as far as their co-existence with majority society. The subject matter is a perception and understanding their culture which is marked by diffusion of other cultures in which the Roma people used to live and also understanding their life philosophy in terms of education. It refers to numerous aspects influencing the co-existence of the Roma minority with the Czech majority society. The research part contains solutions for the subject of the research concerning the perception of the Roma culture and attitude of the Roma people to education by the majority society within the mutual co-existence.
Klíčová slova
Andragogika, filozofie, Romové, romská kultura, majoritní společnost, minoritní společnost
Klíčová slova v angličtině
Andragogics, Philosophy, Roma people, Roma culture, majority society, minority society
Rozsah průvodní práce
85 s. (124 255 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce pojednává o andragogickém a filozofickém rozměru romské kultury, která je tématem pro kulturní a multikulturní andragogiku. Věnuje se vzájemným vztahům andragogiky, filozofie a romské kultury. Seznamuje s původem Romů, jejich historií a s mnohými přístupy v soužití s majoritní společností. Obsahem je vnímání a pochopení jejich kultury, která je poznamenána prolínáním jiných kultur, ve kterých Romové žili. Cílem je také pochopení jejich životní filozofie vzdělávání. Poukazuje na mnohé aspekty ovlivňující vztahy v soužití romské menšiny s českou majoritní společností. Výzkumná část obsahuje řešení výzkumného problému vnímání romské kultury a přístupu Romů ke vzdělávání majoritní společností ve vzájemném soužití.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an andragogical and philosophical dimension of the Roma culture which is a theme for a cultural and multi-cultural andragogy. It deals with interrelationship of andragogy, philosophy and Roma culture. It presents the origin of Roma people, their history and various approaches as far as their co-existence with majority society. The subject matter is a perception and understanding their culture which is marked by diffusion of other cultures in which the Roma people used to live and also understanding their life philosophy in terms of education. It refers to numerous aspects influencing the co-existence of the Roma minority with the Czech majority society. The research part contains solutions for the subject of the research concerning the perception of the Roma culture and attitude of the Roma people to education by the majority society within the mutual co-existence.
Klíčová slova
Andragogika, filozofie, Romové, romská kultura, majoritní společnost, minoritní společnost
Klíčová slova v angličtině
Andragogics, Philosophy, Roma people, Roma culture, majority society, minority society
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti andragogiky, filozofie a romské kultury.
Příprava metodiky výzkumné části.
Použití metody kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti andragogiky, filozofie a romské kultury.
Příprava metodiky výzkumné části.
Použití metody kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Andragogika a filozofie v aplikaci na romskou kulturu. Praha: Hnutí R, 2011, 1 CD-ROM. Dostupné na: www.jaroslavbalvin.webnode.sk. ISBN 978-808-6798-158.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012, ISBN 978-80-86798-3.
BENEŠ, Milan. Andragogika filozofie-věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-864-3203-3.
JASPERS, Karl. Úvod do filosofie: dvanáct rozhlasových přednášek. Překlad Aleš Havlíček. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-860-0505-4.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
PLATÓN. Ústava. Překlad František Novotný, Praha: OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-729-8142-0.
ŠULÉŘ, Petr. Romové: tradice a současnost. Brno: Muzeum romské kultury, 1999. ISBN 80-902-4761-X.
HANCOCK, Ian F. We are the Romani people = Ame sam e Rromane džene. Hatfield, Hardfordshire, UK: University of Hertfordshire Press, 2002. ISBN 19-028-0619-0.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Andragogika a filozofie v aplikaci na romskou kulturu. Praha: Hnutí R, 2011, 1 CD-ROM. Dostupné na: www.jaroslavbalvin.webnode.sk. ISBN 978-808-6798-158.
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012, ISBN 978-80-86798-3.
BENEŠ, Milan. Andragogika filozofie-věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN 80-864-3203-3.
JASPERS, Karl. Úvod do filosofie: dvanáct rozhlasových přednášek. Překlad Aleš Havlíček. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-860-0505-4.
PALÁN, Zdeněk a Tomáš LANGER. Základy andragogiky. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-58-7.
PLATÓN. Ústava. Překlad František Novotný, Praha: OIKOYMENH, 2005. ISBN 80-729-8142-0.
ŠULÉŘ, Petr. Romové: tradice a současnost. Brno: Muzeum romské kultury, 1999. ISBN 80-902-4761-X.
HANCOCK, Ian F. We are the Romani people = Ame sam e Rromane džene. Hatfield, Hardfordshire, UK: University of Hertfordshire Press, 2002. ISBN 19-028-0619-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Studentka odpověděla na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.