Tato práce se zabývá vzděláváním dospělých a jeho zakotvením v legislativě České republiky. Krátce se věnuje vzniku vzdělávací soustavy v českých zemích a rozvoji vzdělávání dospělých počínaje 19. stoletím, kdy vstupují v platnost spolkové zákony. Přes období mezi dvěma světovými válkami, kdy není možné nevzpomenout fenomén Tomáše Bati a jeho škol práce a situací v letech 1945 až 1989, se dostane až do současnosti. Probere důležitost profesního vzdělávání ve vztahu k inovacím a zaměstnanosti a jeho postavení v současné legislativě. V poslední části se zaměří na praktickou aplikaci legislativních norem a na postoj ke vzdělávání a informovanost samotných dospělých o této oblasti.
Toto jsou témata, která naleznete v této bakalářské práci.
Anotace v angličtině
The work deals with adult education and its position in the legislation of the Czech Re-public. It briefly describes the educational system in the Czech lands and the development of adult education since the 19th century when laws on associations came into force. Then it continues describing the period between the two world wars, when the phenomenon of Tomas Bata and his work schools cannot be omitted, and the situation in 1945-1989, when it gets to the present. It discusses the importance of vocational education in relation to in-novation and employment and its position in the current legislation. The last part focuses on the practical application of legislation and attitudes towards education and adults' awareness of this area.
These are the topics you can find in this bachelor's thesis.
Klíčová slova
Andragogika, dospělý jedinec, celoživotní vzdělávání, formální, informální a neformální vzdělávání, instituce, legislativa, vzdělání (vzdělávání), vzdělávání dospělých
Tato práce se zabývá vzděláváním dospělých a jeho zakotvením v legislativě České republiky. Krátce se věnuje vzniku vzdělávací soustavy v českých zemích a rozvoji vzdělávání dospělých počínaje 19. stoletím, kdy vstupují v platnost spolkové zákony. Přes období mezi dvěma světovými válkami, kdy není možné nevzpomenout fenomén Tomáše Bati a jeho škol práce a situací v letech 1945 až 1989, se dostane až do současnosti. Probere důležitost profesního vzdělávání ve vztahu k inovacím a zaměstnanosti a jeho postavení v současné legislativě. V poslední části se zaměří na praktickou aplikaci legislativních norem a na postoj ke vzdělávání a informovanost samotných dospělých o této oblasti.
Toto jsou témata, která naleznete v této bakalářské práci.
Anotace v angličtině
The work deals with adult education and its position in the legislation of the Czech Re-public. It briefly describes the educational system in the Czech lands and the development of adult education since the 19th century when laws on associations came into force. Then it continues describing the period between the two world wars, when the phenomenon of Tomas Bata and his work schools cannot be omitted, and the situation in 1945-1989, when it gets to the present. It discusses the importance of vocational education in relation to in-novation and employment and its position in the current legislation. The last part focuses on the practical application of legislation and attitudes towards education and adults' awareness of this area.
These are the topics you can find in this bachelor's thesis.
Klíčová slova
Andragogika, dospělý jedinec, celoživotní vzdělávání, formální, informální a neformální vzdělávání, instituce, legislativa, vzdělání (vzdělávání), vzdělávání dospělých
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti andragogiky.
Deskripce postavení vzdělávání dospělých v legislativě České republiky a aplikace legislativy v praxi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v oblasti legislativního zakotvení vzdělávání dospělých a praktické aplikace legislativních norem v institucích a firmách zabývajících se edukací dospělých.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti andragogiky.
Deskripce postavení vzdělávání dospělých v legislativě České republiky a aplikace legislativy v praxi.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu v oblasti legislativního zakotvení vzdělávání dospělých a praktické aplikace legislativních norem v institucích a firmách zabývajících se edukací dospělých.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4.
PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník: výchova, vzdělávání, péče, řízení. Praha: Academia, 2002. ISBN 8020009507.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Milan. Andragogika. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.
KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-168-3.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4.
PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje: výkladový slovník: výchova, vzdělávání, péče, řízení. Praha: Academia, 2002. ISBN 8020009507.
VETEŠKA, Jaroslav a Tereza VACÍNOVÁ. Aktuální otázky vzdělávání dospělých: andragogika na prahu 21. století. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-012-9.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Proběhla diskuse.
Na otázky oponenta práce nebyla studentka připravena. Hypotézu, jež si měla na základě posudku připravit, neuvedla korektně.
Dr. Kitliňská upozornila studentku na nedostatečnou metodologickou znalost a dotazník nekvalitní konstrukce. Na otázku: "Jak autorka analyzovala znalosti respondentů" nedokázala odpovědět.
Dr. Kitliňská upozornila studentku na nedostatky interpretační roviny výzkumného šetření, na formální nedostatky gramatického i citačního charakteru a na nevhodně ukotvený design výzkumu.
Doc. Balvín uvedl, že zvolená výzkumná strategie, jež je uvedená v zadání bakalářské práce, není totožná se strategií v designu výzkumu.
Komise pro hodnocení bakalářské práce známkou E hlasovala v poměru 2:1.