Když po roce 1989 dochází v naší zemi k politickým, ekonomickým a sociokulturním změnám, které způsobují příliv většího množství cizinců, a stupňují se i problémy v soužití s romskými občany, stát hledá ideální způsob začlenění příslušníků odlišných rasových, národnostních a etnických menšin do společnosti. Hlavní překážkou je komunikace, další rizika přinášejí předsudky majority vůči nečeskému etniku a odlišný hodnotový systém. Tento problém je dosud aktuální a stále velmi závažný. Záměrem této práce je spojit význam kulturní andragogiky, směřující k všestrannému formování a kultivaci příslušníka společnosti a vytváření jeho pozitivního vztahu ke kulturním hodnotám, s andragogikou multikulturní, reprezentující kladný přístup ke kulturám odlišných národů. Cílem je analyzovat současný stav multikulturní problematiky, najít jeho příčiny, uvědomit si s ním spojené hrozby a zamyslet se nad správným konceptem řešení, vedoucím k systematické realizaci konkrétních úkolů. K poznávání jiných kultur a jejich postupnému přijímání do našeho každodenního života může vést i volba způsobu kulturně společenského vyžití. Tato výchova a vedení občanů k interkulturnímu cítění, založeném na etických zásadách mezilidských vztahů, postupném poznávání, směřujícím k uznání, respektu a k obdivu k odlišným kulturám, je posláním, cílem a obsahem multikulturní andragogiky a je rovněž předmětem této práce.
Anotace v angličtině
When after 1989 occur in our country to political, economic and sociocultural changes, that cause the influx of large numbers of foreigners, are also escalating problems in coexistence with the Roma people, the state is looking for the perfect way of integrating different racial, national and ethnic minorities into society. The main obstacle is communication, additional risks bring prejudices against non-Czech ethnic majority and a different value sys-tem. This problem is still current and still very serious. The purpose of this work is to combine the importance of cultural adult education, designed for ease of forming and cultivating member of society and the creation of his positive relationship to cultural values, the Adult Education multicultural, representing a positive approach to the cultures of different nations. The aim is to analyze the current state of multicultural issues, to find its causes, to realize the threats associated with it, and think about the right concept solutions, leading to the systematic implementation of specific tasks. To explore other cultures and their acceptance into our daily lives can lead the way by the choice of cultural and social activities. This education and lead people to intercultural sensibility, based on the ethical principles of human relations, the gradual learning, leading to the recognition, respect and admiration for different cultures, the mission, objectives and content of multicultural Adult Education and is also the subject of this work.
Klíčová slova
kulturní andragogika, multikulturní andragogika, výchova, kultura, společnost, soužití, integrace, multikulturní výchova, komunikace, předsudek, identita, konflikt
Když po roce 1989 dochází v naší zemi k politickým, ekonomickým a sociokulturním změnám, které způsobují příliv většího množství cizinců, a stupňují se i problémy v soužití s romskými občany, stát hledá ideální způsob začlenění příslušníků odlišných rasových, národnostních a etnických menšin do společnosti. Hlavní překážkou je komunikace, další rizika přinášejí předsudky majority vůči nečeskému etniku a odlišný hodnotový systém. Tento problém je dosud aktuální a stále velmi závažný. Záměrem této práce je spojit význam kulturní andragogiky, směřující k všestrannému formování a kultivaci příslušníka společnosti a vytváření jeho pozitivního vztahu ke kulturním hodnotám, s andragogikou multikulturní, reprezentující kladný přístup ke kulturám odlišných národů. Cílem je analyzovat současný stav multikulturní problematiky, najít jeho příčiny, uvědomit si s ním spojené hrozby a zamyslet se nad správným konceptem řešení, vedoucím k systematické realizaci konkrétních úkolů. K poznávání jiných kultur a jejich postupnému přijímání do našeho každodenního života může vést i volba způsobu kulturně společenského vyžití. Tato výchova a vedení občanů k interkulturnímu cítění, založeném na etických zásadách mezilidských vztahů, postupném poznávání, směřujícím k uznání, respektu a k obdivu k odlišným kulturám, je posláním, cílem a obsahem multikulturní andragogiky a je rovněž předmětem této práce.
Anotace v angličtině
When after 1989 occur in our country to political, economic and sociocultural changes, that cause the influx of large numbers of foreigners, are also escalating problems in coexistence with the Roma people, the state is looking for the perfect way of integrating different racial, national and ethnic minorities into society. The main obstacle is communication, additional risks bring prejudices against non-Czech ethnic majority and a different value sys-tem. This problem is still current and still very serious. The purpose of this work is to combine the importance of cultural adult education, designed for ease of forming and cultivating member of society and the creation of his positive relationship to cultural values, the Adult Education multicultural, representing a positive approach to the cultures of different nations. The aim is to analyze the current state of multicultural issues, to find its causes, to realize the threats associated with it, and think about the right concept solutions, leading to the systematic implementation of specific tasks. To explore other cultures and their acceptance into our daily lives can lead the way by the choice of cultural and social activities. This education and lead people to intercultural sensibility, based on the ethical principles of human relations, the gradual learning, leading to the recognition, respect and admiration for different cultures, the mission, objectives and content of multicultural Adult Education and is also the subject of this work.
Klíčová slova
kulturní andragogika, multikulturní andragogika, výchova, kultura, společnost, soužití, integrace, multikulturní výchova, komunikace, předsudek, identita, konflikt
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti kulturní a multikulturní andragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti kulturní a multikulturní andragogiky.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
BURYÁNEK, Jan a kolektiv. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o. p. s., 2002. ISBN 80-7106-614-1.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
VOMÁČKA, Jiří. Kultura, škola, pedagogika. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická, Katedra pedagogiky a psychologie, 2002. ISBN 80-7083-575-3.
BANKS, James A. and Cherry A. Mc Gee BANKS. Multicultural Education. Issues and Perspectives. (Paperback). New York, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto: John Wiley & Sons, Inc., 4. Edition, 2001. ISBN-10: 0471383791 | ISBN-13: 978-0471383796.
SLEETER, Christine E. and Carl A. GRANT. Making Choices for Multicutural Education: Five Approaches to Race, Class and Gender. 5th ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 0471746584.
Seznam doporučené literatury
BALVÍN, Jaroslav. Pedagogika, andragogika a multikulturalita. Praha: Hnutí R, 2012. ISBN 978-80-86798-07-3.
BURYÁNEK, Jan a kolektiv. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o. p. s., 2002. ISBN 80-7106-614-1.
NEČAS, Ctibor. Romové v České republice včera a dnes. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. ISBN 80-244-0497-4.
PRŮCHA, Jan. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6.
VOMÁČKA, Jiří. Kultura, škola, pedagogika. Liberec: Technická univerzita v Liberci, Fakulta pedagogická, Katedra pedagogiky a psychologie, 2002. ISBN 80-7083-575-3.
BANKS, James A. and Cherry A. Mc Gee BANKS. Multicultural Education. Issues and Perspectives. (Paperback). New York, Chichester, Weinheim, Brisbane, Singapore, Toronto: John Wiley & Sons, Inc., 4. Edition, 2001. ISBN-10: 0471383791 | ISBN-13: 978-0471383796.
SLEETER, Christine E. and Carl A. GRANT. Making Choices for Multicutural Education: Five Approaches to Race, Class and Gender. 5th ed. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2007. ISBN 0471746584.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta bakalářské práce. Proběhla diskuse.
Dr. Kitliňská upozornila na nedostatečnou interpretaci výsledků výzkumu a uvedla limity výzkumu