Tato bakalářská práce se zabývá seniory, jejich vzděláváním a faktory ovlivňujícími účast seniorů na vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na případ studentů Univerzity třetího věku. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je zaměřena na problematiku stáří, stárnutí a seniorů, dále pak vzdělávání seniorů, s popisem různých forem vzdělávání seniorů a uvedením faktorů, které můžou ovlivňovat účast seniorů na vzdělávání. V poslední kapitole teoretické části blíže specifikuje koncept Univerzity třetího věku. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovým šetřením mezi studenty dvou Univerzit třetího věku. Získaná data jsou dále zpracována a analyzována.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with seniors, their education and factors affecting seniors' participation in the education. It particularly focuses on students at the University of the Third Age. The work divides into two parts. The theoretical part is concerned with the issue of old age, aging and seniors, along with the education of seniors, describing different forms of senior education and detecting factors influencing their participation in the education. A concept of the University of the Third Age is more precisely specified in the last chapter of the theoretical part. An empirical part is formed by a quantitative research based on a questionnaire investigation among the students of two Universities of the Third Age. The obtained data are further elaborated and analyzed.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senioři, vzdělávání seniorů, Univerzita třetího věku, motivace
Klíčová slova v angličtině
old age, aging, seniors, education of seniors, University of the Third Age, motivation
Rozsah průvodní práce
64 s. (83 981 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá seniory, jejich vzděláváním a faktory ovlivňujícími účast seniorů na vzdělávání. Konkrétně se zaměřuje na případ studentů Univerzity třetího věku. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část je zaměřena na problematiku stáří, stárnutí a seniorů, dále pak vzdělávání seniorů, s popisem různých forem vzdělávání seniorů a uvedením faktorů, které můžou ovlivňovat účast seniorů na vzdělávání. V poslední kapitole teoretické části blíže specifikuje koncept Univerzity třetího věku. Empirickou část tvoří kvantitativní výzkum realizovaný dotazníkovým šetřením mezi studenty dvou Univerzit třetího věku. Získaná data jsou dále zpracována a analyzována.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with seniors, their education and factors affecting seniors' participation in the education. It particularly focuses on students at the University of the Third Age. The work divides into two parts. The theoretical part is concerned with the issue of old age, aging and seniors, along with the education of seniors, describing different forms of senior education and detecting factors influencing their participation in the education. A concept of the University of the Third Age is more precisely specified in the last chapter of the theoretical part. An empirical part is formed by a quantitative research based on a questionnaire investigation among the students of two Universities of the Third Age. The obtained data are further elaborated and analyzed.
Klíčová slova
stáří, stárnutí, senioři, vzdělávání seniorů, Univerzita třetího věku, motivace
Klíčová slova v angličtině
old age, aging, seniors, education of seniors, University of the Third Age, motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sociologie stáří, vzdělávání seniorů a U3V.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření u studentů U3V.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti sociologie stáří, vzdělávání seniorů a U3V.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření u studentů U3V.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
GRUSS, Peter. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Seznam doporučené literatury
ČEVELA, Rostislav, Zdeněk KALVACH a Libuše ČELEDOVÁ. Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3901-4.
GRUSS, Peter. Perspektivy stárnutí: z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3345-2.
PALÁN, Zdeněk. Základy andragogiky. Praha: Vysoká škola J.A. Komenského, 2003. ISBN 80-86723-03-8.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie II: dospělost a stáří. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1318-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuse.
dr. Kitliňská upozornila na limity výzkumu, na nepřesnosti ve formulacích položek dotazníku (studentka nevychází z teoretických východisek).