Bakalářská práce se zabývá problematikou dalšího profesního vzdělávání učitelů základních škol. Práce je rozdělena do dvou části teoretické a praktické.
Teoretická část objasňuje základní pojmy, zabývá se důležitostí dalšího vzdělávání pro profesní rozvoj učitele, cíli dalšího vzdělávání učitelů, motivací učitelů k dalšímu vzdělávání, systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a legislativou týkající se této oblasti. V závěru teoretické části jsou pojmenovány největší problémy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
V praktické části jsou analyzována dosavadní výzkumná šetření v oblasti dalšího vzdělávání učitelů, je vyhodnocen dotazník, který se týká vybraných otázek z oblasti dalšího vzdělávání učitelů základních škol, provedena analýza dalšího vzdělávání na vybraných základních školách ve Zlínském kraji a provedena analýza nabídky dalšího vzdělávání učitelů ve Zlínském kraji. Na základě těchto analýz je vypracováno doporučení k řešení problémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problem of the following professional education of primary school teachers. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part explains the basic concepts, it deals with the importance of the following education for the professional development of a teacher, and it aims for further education of teachers as well as motivation of teachers to further education, and the system of further education of teachers and legislation regarding this field. At the end of the theoretical part are named the greatest issues of the teachers´ further education.
In the practical part are analyzed already existing research investigations in the field of the further teacher education, it is evaluated a questionnaire that relates to selected questions from the further teachers´ education of primary schools. There is done an analysis of further education in selected primary schools in the Zlín Region, and also an analysis of offer of further education of teachers in the Zlín Region. Based on these analyzes is elaborated a recommendation to address the problems of further education of teachers.
Klíčová slova
Další vzdělávání učitelů, profesní rozvoj, vzdělávání, základní škola, učitelé, motivace
Klíčová slova v angličtině
Further education of teachers, professional development, education, elementary school, teachers, motivation
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou dalšího profesního vzdělávání učitelů základních škol. Práce je rozdělena do dvou části teoretické a praktické.
Teoretická část objasňuje základní pojmy, zabývá se důležitostí dalšího vzdělávání pro profesní rozvoj učitele, cíli dalšího vzdělávání učitelů, motivací učitelů k dalšímu vzdělávání, systémem dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a legislativou týkající se této oblasti. V závěru teoretické části jsou pojmenovány největší problémy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
V praktické části jsou analyzována dosavadní výzkumná šetření v oblasti dalšího vzdělávání učitelů, je vyhodnocen dotazník, který se týká vybraných otázek z oblasti dalšího vzdělávání učitelů základních škol, provedena analýza dalšího vzdělávání na vybraných základních školách ve Zlínském kraji a provedena analýza nabídky dalšího vzdělávání učitelů ve Zlínském kraji. Na základě těchto analýz je vypracováno doporučení k řešení problémů dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the problem of the following professional education of primary school teachers. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical.
The theoretical part explains the basic concepts, it deals with the importance of the following education for the professional development of a teacher, and it aims for further education of teachers as well as motivation of teachers to further education, and the system of further education of teachers and legislation regarding this field. At the end of the theoretical part are named the greatest issues of the teachers´ further education.
In the practical part are analyzed already existing research investigations in the field of the further teacher education, it is evaluated a questionnaire that relates to selected questions from the further teachers´ education of primary schools. There is done an analysis of further education in selected primary schools in the Zlín Region, and also an analysis of offer of further education of teachers in the Zlín Region. Based on these analyzes is elaborated a recommendation to address the problems of further education of teachers.
Klíčová slova
Další vzdělávání učitelů, profesní rozvoj, vzdělávání, základní škola, učitelé, motivace
Klíčová slova v angličtině
Further education of teachers, professional development, education, elementary school, teachers, motivation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dalšího vzdělávání učitelů, profesního rozvoje, legislativy a metod vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dalšího vzdělávání učitelů, profesního rozvoje, legislativy a metod vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. České Budějovice: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4.
PRUSÁKOVÁ, Viera. Systémový prístup k ďalšiemu vzdelávaniu. Bratislava: Inštitút pre verejnú správu, 2000.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
PALÁN, Zdeněk. Základy Andragogiky. Praha: VŠ J.A.Komenského, 2002.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 8073150824.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. IBSN 8071786217.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. České Budějovice: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-738-4.
PRUSÁKOVÁ, Viera. Systémový prístup k ďalšiemu vzdelávaniu. Bratislava: Inštitút pre verejnú správu, 2000.
VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1770-8.
PALÁN, Zdeněk. Základy Andragogiky. Praha: VŠ J.A.Komenského, 2002.
VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 8073150824.
PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. IBSN 8071786217.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila o teoretických a metodologických východiscích, seznámila komisi se závěry. Odpověděla na dotazy oponenta a vedoucího práce. Předložila dotazník.