Tato bakalářská práce se zabývá současnými postoji občanů ve zlínském kraji ke vzdělá-vání mentálně retardovaných osob. Práce se snaží zmapovat postoje a názory široké veřej-nosti o povědomí vzdělávání těchto osob. Za cíl si klade zjistit, co si myslí široká veřejnost ve Zlínském kraji, zda má smysl vzdělávat tyto osoby či nikoliv. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou teoretické, závěrečná je praktická. V první kapitole jsou vymezeny pojmy mentální retardace, stupně a charakteristika postižení. V druhé kapitole jsou popsány současné postoje společnosti, je zde uvedeno něco málo z historie a jaké mají mentálně retardovaní možnosti vzdělávání. Ve třetí kapitole je popsáno přímo vzdělávání mentálně retardovaných a to jak takové vzdělávání probíhá. Závěrečná kapitola se zabývá kvantitativním výzkumem a vyhodnocením hypotéz. Je doplněn o grafy a vyhodnocující tabulky.
Annotation in English
This Bachelor's Thesis deals with current attitudes of citizens in the Zlin region with regard to education of mentally retarded persons. This work tries to map the attitudes and opinions of general public awareness about the education of these people. The objective is to find out what the general public in the Zlin region think about it, whether it makes sense to educate these people or not. The work is divided into four chapters. The first three chapters are theoretical, the final is practical. The first chapter defines the terms of mental retardation, degrees and characteristics of disabilities. The second chapter describes the current attitudes of the society, a little bit of the history is shown and what learning oppor-tunities the mentally retarded have. In the third chapter is described the direct education of the mentally retarded and how such learning takes place. The final chapter deals with the quantitative research, examining hypotheses. It is accompanied by graphs and evaluates tables.
Tato bakalářská práce se zabývá současnými postoji občanů ve zlínském kraji ke vzdělá-vání mentálně retardovaných osob. Práce se snaží zmapovat postoje a názory široké veřej-nosti o povědomí vzdělávání těchto osob. Za cíl si klade zjistit, co si myslí široká veřejnost ve Zlínském kraji, zda má smysl vzdělávat tyto osoby či nikoliv. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. První tři kapitoly jsou teoretické, závěrečná je praktická. V první kapitole jsou vymezeny pojmy mentální retardace, stupně a charakteristika postižení. V druhé kapitole jsou popsány současné postoje společnosti, je zde uvedeno něco málo z historie a jaké mají mentálně retardovaní možnosti vzdělávání. Ve třetí kapitole je popsáno přímo vzdělávání mentálně retardovaných a to jak takové vzdělávání probíhá. Závěrečná kapitola se zabývá kvantitativním výzkumem a vyhodnocením hypotéz. Je doplněn o grafy a vyhodnocující tabulky.
Annotation in English
This Bachelor's Thesis deals with current attitudes of citizens in the Zlin region with regard to education of mentally retarded persons. This work tries to map the attitudes and opinions of general public awareness about the education of these people. The objective is to find out what the general public in the Zlin region think about it, whether it makes sense to educate these people or not. The work is divided into four chapters. The first three chapters are theoretical, the final is practical. The first chapter defines the terms of mental retardation, degrees and characteristics of disabilities. The second chapter describes the current attitudes of the society, a little bit of the history is shown and what learning oppor-tunities the mentally retarded have. In the third chapter is described the direct education of the mentally retarded and how such learning takes place. The final chapter deals with the quantitative research, examining hypotheses. It is accompanied by graphs and evaluates tables.
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti mentální retardace a celoživotního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Použití kvantitativní metody formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek z oblasti mentální retardace a celoživotního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Použití kvantitativní metody formou dotazníků.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KVAPILÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
PANČOCHA, Karel. Celoživotní inkluzivní vzdělávání - možnosti a prespektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6101-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením: s těžším mentálním postižením. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-858-0154-X.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-717-8131-2.
VÍTKOVÁ, Marie. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Education of pupils with special educational needs. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-807-3151-638.
Recommended resources
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KVAPILÍK, Josef a Marie ČERNÁ. Zdravý způsob života mentálně postižených. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0019-9.
PANČOCHA, Karel. Celoživotní inkluzivní vzdělávání - možnosti a prespektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6101-9.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Komplexní systém vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s těžším mentálním postižením: s těžším mentálním postižením. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-858-0154-X.
TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha: Portál, 1997. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 80-717-8131-2.
VÍTKOVÁ, Marie. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Education of pupils with special educational needs. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-807-3151-638.
Enclosed appendices
Dotazníky, Grafy
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka hovořila o teoretických a metodologických východiscích své práce. Představila závěry BP. Následně zodpověděla dotazy vedoucího a oponenta práce. Měla jste v rámci dilemat výzkumu uveden pojem integrita, ale hovořila jste o integraci (doc. Balvín)? Pojmy jsem zaměnila, jedná se o integraci. Co jste myslela pojmem CŽV mentálně retardovaných osob (prof. Prusáková)? Řada osob neví, že se mentálně retardované osoby mohou vzdělávat celý život.