Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na vztah studentů sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně k dobrovolnictví. V teoretické části se věnuje obecně dobrovolnictví a vymezuje jeho hlavní pojmy. Dále vysvětluje typy, formy a oblasti dobrovolnictví, objasňuje mýty o dobrovolnictví a práva a povinnosti dobrovolníků. Seznamuje nás s dobrovolnictvím u nás a ve světě, srovnává především USA a evropské země. Podává přehled o historii a legislativním ukotvení. Teoretickou část zakončujeme vymezením sociální pedagogiky a jejího vztahu k dobrovolnictví a vztahem studentů k dobrovolnictví. V rámci empirické části pomocí metody sběru dat- dotazníkového šetření, vyhotoveného ve dvou provedeních, bakalářská práce zjišťuje, jaký je vztah studentů oboru sociální pedagogiky k dobrovolnictví. Vymezuje profil typického studenta dobrovolníka prostřednictvím metody zpracování dat tzv. modem. Dále bakalářská práce prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu a předkládá jeho závěry.
Annotation in English
The bachelor thesis presented here is focused on what the relationship of students of social pedagogy at the Tomas Bata University in Zlin is towards volunteering. The theoretical part describes volunteering in general and explains the main terminology. Furthermore, it explains individual types, forms and contents of volunteering, clarifies the myths about the topic and rights and obligations of volunteers. You may also find an overview of the history and legislative background of volunteering. In its conclusion the theoretical part gives definition of social pedagogy and its relation to volunteering and the relation of students to volunteering. The practical part uses data collection via two sets of questionnaires to find out what the relationship of social pedagogy students is towards volunteering. Then it sets the typical profile of a student volunteer when the data is processed through a mode. The results of the quantitative research are then presented together with the conclusions drawn from them.
Keywords
dobročinnost, dobrovolnictví, dobrovolník, dobrovolná činnost, dobrovolnické organizace, sociální pedagogika
Keywords in English
charity, volunteering, volunteer, volunteer activities, volunteer organizations, social pedagogy.
Length of the covering note
64 s.
Language
CZ
Annotation
Předkládaná bakalářská práce je zaměřena na vztah studentů sociální pedagogiky na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně k dobrovolnictví. V teoretické části se věnuje obecně dobrovolnictví a vymezuje jeho hlavní pojmy. Dále vysvětluje typy, formy a oblasti dobrovolnictví, objasňuje mýty o dobrovolnictví a práva a povinnosti dobrovolníků. Seznamuje nás s dobrovolnictvím u nás a ve světě, srovnává především USA a evropské země. Podává přehled o historii a legislativním ukotvení. Teoretickou část zakončujeme vymezením sociální pedagogiky a jejího vztahu k dobrovolnictví a vztahem studentů k dobrovolnictví. V rámci empirické části pomocí metody sběru dat- dotazníkového šetření, vyhotoveného ve dvou provedeních, bakalářská práce zjišťuje, jaký je vztah studentů oboru sociální pedagogiky k dobrovolnictví. Vymezuje profil typického studenta dobrovolníka prostřednictvím metody zpracování dat tzv. modem. Dále bakalářská práce prezentuje výsledky kvantitativního výzkumu a předkládá jeho závěry.
Annotation in English
The bachelor thesis presented here is focused on what the relationship of students of social pedagogy at the Tomas Bata University in Zlin is towards volunteering. The theoretical part describes volunteering in general and explains the main terminology. Furthermore, it explains individual types, forms and contents of volunteering, clarifies the myths about the topic and rights and obligations of volunteers. You may also find an overview of the history and legislative background of volunteering. In its conclusion the theoretical part gives definition of social pedagogy and its relation to volunteering and the relation of students to volunteering. The practical part uses data collection via two sets of questionnaires to find out what the relationship of social pedagogy students is towards volunteering. Then it sets the typical profile of a student volunteer when the data is processed through a mode. The results of the quantitative research are then presented together with the conclusions drawn from them.
Keywords
dobročinnost, dobrovolnictví, dobrovolník, dobrovolná činnost, dobrovolnické organizace, sociální pedagogika
Keywords in English
charity, volunteering, volunteer, volunteer activities, volunteer organizations, social pedagogy.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dobrovolnictví a vztahu dobrovolnictví k sociální pedagogice.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Research Plan
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dobrovolnictví a vztahu dobrovolnictví k sociální pedagogice.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Recommended resources
ČESKO. 2002 Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě). In: www.mvcr.cz [online]. MVCR, 2010 [cit. 2013-11-19]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/dobrovolnicka-sluzba-500539.aspx
FRIČ, Pavol et al. Dárcovství a dobrovolnictví v České Republice: Výsledky výzkumu NROS a AGNES. Praha: AGNES a NROS, 2001. ISBN 80-902633-7-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-514-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Recommended resources
ČESKO. 2002 Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě). In: www.mvcr.cz [online]. MVCR, 2010 [cit. 2013-11-19]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/clanek/dobrovolnicka-sluzba-500539.aspx
FRIČ, Pavol et al. Dárcovství a dobrovolnictví v České Republice: Výsledky výzkumu NROS a AGNES. Praha: AGNES a NROS, 2001. ISBN 80-902633-7-2.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
TOŠNER, Jiří a Olga SOZANSKÁ. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-514-8.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Enclosed appendices
-
Appendices bound in thesis
graphs, tables
Taken from the library
No
Full text of the thesis
Appendices
Reviewer's report
Supervisor's report
Defence procedure record
Studentka byla na prezentaci bakalářské práce velmi dobře připravena. Uvedla design výzkumného šetření a poté přistoupila ke konkrétním výstupům výzkumu. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce. Dr. Hrbáčková: myslíte si, že ročník studia ovlivňuje dobrovolnickou činnost? Studentka odpověděla. Doc. Balvín: znáte nějakou teorii motivace k dobrovolnictví? Studentka odpověděla. Dr. Hladík: proč máte v práci dva dotazníky? Studentka odpověděla. Dr. Hrbáčková: napadlo vás vyhodnocovat otázky, které jsou stejné, dohromady? Ne.