Bakalářská práce se zabývá úrovní komunikace mezi žákem a učitelem na I. stupni
základní školy. Cílem je zjistit, zda a do jaké míry jsou žáci, v období mladšího školního věku, ochotni se svěřovat svým třídním učitelům s důvěrnými informacemi. Jsou to
zejména informace z prostředí, které je každým dnem obklopuje. V tomto prostředí
se mohou vyskytovat jisté nesnáze. Šetření tedy zjišťuje, zda by se s těmito nesnázemi šli poradit za svým učitelem. Dále pak zjišťuje, zda jsou ochotni komunikovat a svěřovat
se svým učitelům více dívky či chlapci. Teoretická část se zabývá hlavními tématy, jako je osobnost žáka, období mladšího školního věku, prostředí žáka, osobnost učitele
a v neposlední řadě komunikace mezi žákem a učitelem. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření na vybraném vzorku reprezentativním pro I. stupeň základních škol. V závěru bakalářské práce je provedeno shrnutí, interpretace dat a doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the level of communication between a pupil and a teacher at lower primary. The aim is to determine whether and to what extent are pupils of the lower primary age willing to entrust their class teachers with confidential information. These are mainly information of the environment that surrounds them every day. Some certain
difficulties can occur in this environment. Therefore, the investigation finds out whether the pupils would consult these problems with their teacher. Furthermore, it discovers whether there are more girls or boys who would communicate and confide to their teacher with these difficulties. The theoretical part deals with major issues such as pupil's personal-ity, lower primary age, pupil's environment, teacher's personality and last but not least with communication between a pupil and a teacher. The practical part consists of a quantitative research in the form of a questionnaire survey on a sample representative of lower primary. Finally, the thesis summarizes the whole issue, shows data and gives recommendations.
Klíčová slova
žák, učitel, prostředí, ochota, komunikace, 1 stupeň základní školy
Bakalářská práce se zabývá úrovní komunikace mezi žákem a učitelem na I. stupni
základní školy. Cílem je zjistit, zda a do jaké míry jsou žáci, v období mladšího školního věku, ochotni se svěřovat svým třídním učitelům s důvěrnými informacemi. Jsou to
zejména informace z prostředí, které je každým dnem obklopuje. V tomto prostředí
se mohou vyskytovat jisté nesnáze. Šetření tedy zjišťuje, zda by se s těmito nesnázemi šli poradit za svým učitelem. Dále pak zjišťuje, zda jsou ochotni komunikovat a svěřovat
se svým učitelům více dívky či chlapci. Teoretická část se zabývá hlavními tématy, jako je osobnost žáka, období mladšího školního věku, prostředí žáka, osobnost učitele
a v neposlední řadě komunikace mezi žákem a učitelem. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum formou dotazníkového šetření na vybraném vzorku reprezentativním pro I. stupeň základních škol. V závěru bakalářské práce je provedeno shrnutí, interpretace dat a doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the level of communication between a pupil and a teacher at lower primary. The aim is to determine whether and to what extent are pupils of the lower primary age willing to entrust their class teachers with confidential information. These are mainly information of the environment that surrounds them every day. Some certain
difficulties can occur in this environment. Therefore, the investigation finds out whether the pupils would consult these problems with their teacher. Furthermore, it discovers whether there are more girls or boys who would communicate and confide to their teacher with these difficulties. The theoretical part deals with major issues such as pupil's personal-ity, lower primary age, pupil's environment, teacher's personality and last but not least with communication between a pupil and a teacher. The practical part consists of a quantitative research in the form of a questionnaire survey on a sample representative of lower primary. Finally, the thesis summarizes the whole issue, shows data and gives recommendations.
Klíčová slova
žák, učitel, prostředí, ochota, komunikace, 1 stupeň základní školy
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mladšího školního věku, komunikace žáka a pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti mladšího školního věku, komunikace žáka a pedagoga.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005, 165 s. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-731-5104-9.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 s. ISBN 80-042-1854-7.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-717-8029-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
GAVORA, Peter a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005, 165 s. Pedagogické a psychologické studie. ISBN 80-731-5104-9.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 161 s. ISBN 80-042-1854-7.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 80-717-8029-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 978-802-4609-560.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Portál, 1995, 292 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka hovořila samostatně. Představila design výzkumného šetření, konkrétně metodu výzkumu, výzkumný soubor a způsob zpracování dat. Poté uvedla výstupy výzkumu. Zkušební komise upozornila na chybnou formulaci některých položek v dotazníku. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího i oponenta diplomové práce. Dr. Hladík poukázal na zajímavé téma.