Cílem bakalářské práce je nahlédnout a přiblížit zařízení školní družiny ve Zlínském kraji. První kapitola teoretické části se zabývá elementárními pojmy, jako je výchova, její cíle a funkce, volný čas a volnočasové organizace. Další kapitola se věnuje terminologickému zakotvení školní družiny, taktéž přibližuje její funkce a cíle, prostředí a materiální vybavení, ale neopomíjí ani vnitřní řád, který ve školní družině funguje. Třetí kapitola se zaobírá akté-ry školní družiny. Charakterizuje roli vychovatele či vychovatelky a přibližuje roli rodičů dětí a v poslední části vymezuje dítě mladšího školního věku, jeho osobnostní vývoj, sociální rozvoj, hru a zájmy. Praktická část se zaobírá pohledem na školní družinu z hlediska rodičů dětí, které toto zařízení navštěvují. Zjišťuje, jaké znalosti mají tito rodiče o školní družině, kam jejich dítě dochází. Zkoumá, jak ovlivňuje pobyt ve školní družině děti v jejich volném čase. Výstupem výzkumu bude míra informovanosti rodičů o školní družině, kterou navštěvuje jejich dítě.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis is to offer an insight into the issue of after-school childcare in the Zlín Region. The first chapter of the theoretical part defines basic terminol-ogy such as education, its targets and functions, leisure time and leisure time organizations. Next chapter anchors the related terminology, i.e. after-school childcare, its function and aims, environment and material equipment, as well as the daily program. The third chapter deals with the participants of after-school childcare. It characterises the role of the after-school child-minder, approximates the role of parents and in the last part pays attention to a preschool-aged child, its personality and social development, play and interests. The practi-cal part offers a general overview of after-school childcare from the perspective of parents of children, who visit the facility. The work aims to find out about the parent's knowledge of the organization their children attend. It explores the effect that the time spent in after-school childcare has on children's free time. The research outcome is a determined level of awareness among parents about the after-school childcare facility their child attends.
Klíčová slova
výchova, volný čas, volnočasové organizace, školní družina, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
education, leisure time, leisure time organizations, after-school childcare, preschool-aged child
Rozsah průvodní práce
76 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je nahlédnout a přiblížit zařízení školní družiny ve Zlínském kraji. První kapitola teoretické části se zabývá elementárními pojmy, jako je výchova, její cíle a funkce, volný čas a volnočasové organizace. Další kapitola se věnuje terminologickému zakotvení školní družiny, taktéž přibližuje její funkce a cíle, prostředí a materiální vybavení, ale neopomíjí ani vnitřní řád, který ve školní družině funguje. Třetí kapitola se zaobírá akté-ry školní družiny. Charakterizuje roli vychovatele či vychovatelky a přibližuje roli rodičů dětí a v poslední části vymezuje dítě mladšího školního věku, jeho osobnostní vývoj, sociální rozvoj, hru a zájmy. Praktická část se zaobírá pohledem na školní družinu z hlediska rodičů dětí, které toto zařízení navštěvují. Zjišťuje, jaké znalosti mají tito rodiče o školní družině, kam jejich dítě dochází. Zkoumá, jak ovlivňuje pobyt ve školní družině děti v jejich volném čase. Výstupem výzkumu bude míra informovanosti rodičů o školní družině, kterou navštěvuje jejich dítě.
Anotace v angličtině
The main aim of this bachelor's thesis is to offer an insight into the issue of after-school childcare in the Zlín Region. The first chapter of the theoretical part defines basic terminol-ogy such as education, its targets and functions, leisure time and leisure time organizations. Next chapter anchors the related terminology, i.e. after-school childcare, its function and aims, environment and material equipment, as well as the daily program. The third chapter deals with the participants of after-school childcare. It characterises the role of the after-school child-minder, approximates the role of parents and in the last part pays attention to a preschool-aged child, its personality and social development, play and interests. The practi-cal part offers a general overview of after-school childcare from the perspective of parents of children, who visit the facility. The work aims to find out about the parent's knowledge of the organization their children attend. It explores the effect that the time spent in after-school childcare has on children's free time. The research outcome is a determined level of awareness among parents about the after-school childcare facility their child attends.
Klíčová slova
výchova, volný čas, volnočasové organizace, školní družina, dítě mladšího školního věku
Klíčová slova v angličtině
education, leisure time, leisure time organizations, after-school childcare, preschool-aged child
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, školní družiny a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti výchovy, školní družiny a volného času.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha:Nakladatelství Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-233-1.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Nakladatelství Portál. 2004. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času. Praha: Nakladatelství Portál. 2001. ISBN 80-7178-569-5.
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B. et al. Školní družina. Praha: Nakladatelství Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, B. Jak vytvořit vzdělávací program pro školní družiny. Praha:Nakladatelství Portál. 2007. ISBN 978-80-7367-233-1.
HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Nakladatelství Portál. 2004. ISBN 80-7178-927-5.
PÁVKOVÁ, J. et al. Pedagogika volného času. Praha: Nakladatelství Portál. 2001. ISBN 80-7178-569-5.
PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B. et al. Školní družina. Praha: Nakladatelství Portál, 2003. ISBN 80-7178-751-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
DVD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila důvod volby tématu bakalářské práce. Poté se zaměřila na design výzkumného šetření a konkrétní výstupy výzkumu. Dr. Hladík: jak souvisí způsob trávení volného času dětí se školní družinou? Studentka neodpověděla. Myslíte si, že finanční výpis je důležitý? Nebylo by lepší doložit rodičům, jak je na tom jejich dítě? Studentka uznala vyšší přínosnost. Studentka zodpověděla otázky k obhajobě. Dr. Hladík upozornil na nesoulad položek v dotazníku s výzkumnými cíli. Celkově poukázal na nízkou preciznost zpracování dotazníku.