Bakalářská práce se zabývá problematikou šikany učitelů ze strany žáků základních škol. Hlavním tématem bakalářské práce je šikana učitelů a příčiny jejího vzniku podle názorů a zkušeností samotných pedagogů. Teoretická část práce je tvořena třemi kapitolami. První kapitola se specializuje na osobnost pedagoga a význam autority. Druhá kapitola zkoumá problematické chování žáků. Třetí kapitola popisuje šikanu učitelů, její podoby, formy a její prevenci. Praktická část se věnuje zmíněné problematice prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol. Hlavním cílem praktické části je zjistit rozsah a příčiny jejich šikany.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with problems of teacher-oriented bullying in elementary schools students. The main topic of this bachelor thesis is the teacher-oriented bullying in students and the causes of its origin from the perspective of the teachers. The theoretical part consists of three chapters. First chapter explores the personality of pedagogue and the importance of autority. Second chapter is engaged in problematic behavior of the students. Third chapter describes the teacher-oriented bullying, its forms and its prevention. The practical part deals with the occurrence of the teacher-oriented bullying in elemetntary school students. The principal aim of the practical part is to detect what is extension and what are the main causes of teacher-oriented bullying according to the teachers.
Klíčová slova
šikana učitelů, agresivita, problematické chování žáků, pedagog, prevence, agresor, oběť
Bakalářská práce se zabývá problematikou šikany učitelů ze strany žáků základních škol. Hlavním tématem bakalářské práce je šikana učitelů a příčiny jejího vzniku podle názorů a zkušeností samotných pedagogů. Teoretická část práce je tvořena třemi kapitolami. První kapitola se specializuje na osobnost pedagoga a význam autority. Druhá kapitola zkoumá problematické chování žáků. Třetí kapitola popisuje šikanu učitelů, její podoby, formy a její prevenci. Praktická část se věnuje zmíněné problematice prostřednictvím dotazníkového šetření mezi učiteli základních škol. Hlavním cílem praktické části je zjistit rozsah a příčiny jejich šikany.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is concerned with problems of teacher-oriented bullying in elementary schools students. The main topic of this bachelor thesis is the teacher-oriented bullying in students and the causes of its origin from the perspective of the teachers. The theoretical part consists of three chapters. First chapter explores the personality of pedagogue and the importance of autority. Second chapter is engaged in problematic behavior of the students. Third chapter describes the teacher-oriented bullying, its forms and its prevention. The practical part deals with the occurrence of the teacher-oriented bullying in elemetntary school students. The principal aim of the practical part is to detect what is extension and what are the main causes of teacher-oriented bullying according to the teachers.
Klíčová slova
šikana učitelů, agresivita, problematické chování žáků, pedagog, prevence, agresor, oběť
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany ve školní praxi.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti šikany ve školní praxi.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák. Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7337-871-5.
Seznam doporučené literatury
AUGER, Marie-Thérese a Christiane BOUCHARLAT. Učitel a problémový žák. Strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-907-0.
BENDL, Stanislav. Jak předcházet nekázni aneb kázeňské prostředky. Praha: ISV nakladatelství, 2004. ISBN 80-86642-14-3.
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV nakladatelství, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
ČAPEK, Robert. Odměny a tresty ve školní praxi. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1718-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KOLÁŘ, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7337-871-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka na úvod představila teoretická východiska výzkumu. Poté prezentovala design výzkumu (výzkumné cíle, hypotézy a techniku sběru dat) a zaměřila se na konkrétní výstupy výzkumu. Zkušební komise diskutovala nad způsobem získání dat. Studentka zodpověděla otázky od vedoucího bakalářské práce. Dr. Hrbáčková: čím jste chtěla snížit subjektivitu dotazníku? Anonymitou.Dr. Hrbáčková poukázala na velké úskalí výzkumu, a to dotazník.