Bakalářská práce pojednává o šikaně na pracovišti, tzv. mobbingu, a jeho rozšíření mezi pedagogickými pracovníky na základní škole. Vysvětluje, co je to mobbing jako takový, jak k němu dochází a jak jemu předcházet. V teoretické části se bakalářská práce bude
zabývat situacemi, které mohou zapříčinit vznik mobbingu, ať už to je agrese nebo násilí, dále vysvětlí pojem šikana. Avšak především se zaměří na vysvětlení samotného pojmu mobbing, jeho formami, oběťmi a agresory, tzv. mobbery, a na jeho rozšířenost ve
společnosti. Zaměří se i na prevenci proti mobbingu. V části praktické, se tato bakalářská práce zaměří na výskyt mobbingu ve školství, na předešlé výzkumy v tomto oboru a na zhodnocení situace výskytu mobbingu ve školství na základě výzkumného souboru. Dále pak potvrdí, či naopak vyvrátí daný výzkumný cíl.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with bullying on a workplace, so-called mobbing and its expansion among pedagogical workers in a primary school. It explains what is mobbing, how it happens and how to prevent this. In its theoretical part, the bachelor thesis will deal with situations, that can cause beginning of mobbing, this may be aggression or violence; then, it will explain the term bullying. However, first it will aim at explanation of the term mobbing, at its forms, casualties and aggressors, so-called mobbers, and at its extension in our society. It will also aim at prevention against mobbing. In its practical part, this bachelor thesis will focus on occurrence of mobbing in education, on previous researches in this field and it will also assess the situation of mobbing occurrence in education based on the research file. Further it will confirm or certify or rebut this research aim.
Klíčová slova
mobbing, šikana, konflikt, základní škola, pedagogický pracovník, mobber, oběť, prevence
Bakalářská práce pojednává o šikaně na pracovišti, tzv. mobbingu, a jeho rozšíření mezi pedagogickými pracovníky na základní škole. Vysvětluje, co je to mobbing jako takový, jak k němu dochází a jak jemu předcházet. V teoretické části se bakalářská práce bude
zabývat situacemi, které mohou zapříčinit vznik mobbingu, ať už to je agrese nebo násilí, dále vysvětlí pojem šikana. Avšak především se zaměří na vysvětlení samotného pojmu mobbing, jeho formami, oběťmi a agresory, tzv. mobbery, a na jeho rozšířenost ve
společnosti. Zaměří se i na prevenci proti mobbingu. V části praktické, se tato bakalářská práce zaměří na výskyt mobbingu ve školství, na předešlé výzkumy v tomto oboru a na zhodnocení situace výskytu mobbingu ve školství na základě výzkumného souboru. Dále pak potvrdí, či naopak vyvrátí daný výzkumný cíl.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with bullying on a workplace, so-called mobbing and its expansion among pedagogical workers in a primary school. It explains what is mobbing, how it happens and how to prevent this. In its theoretical part, the bachelor thesis will deal with situations, that can cause beginning of mobbing, this may be aggression or violence; then, it will explain the term bullying. However, first it will aim at explanation of the term mobbing, at its forms, casualties and aggressors, so-called mobbers, and at its extension in our society. It will also aim at prevention against mobbing. In its practical part, this bachelor thesis will focus on occurrence of mobbing in education, on previous researches in this field and it will also assess the situation of mobbing occurrence in education based on the research file. Further it will confirm or certify or rebut this research aim.
Klíčová slova
mobbing, šikana, konflikt, základní škola, pedagogický pracovník, mobber, oběť, prevence
Zpracování rešerše a a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového a problémového chování, mobbingu a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti rizikového a problémového chování, mobbingu a školního prostředí.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing: jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 131 s. ISBN 80-7261-127-5.
FEHLAU, Eberhard G. Konflikty v práci: jak se vypořádat s konfliktními situacemi a lidmi. Praha: Grada Publishing, 2003, 108 s. ISBN 80-247-0533-8.
SVOBODOVÁ, Lenka. Nenechte se šikanovat kolegou: mobbing - skrytá hrozba. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 108 s. ISBN 978-80-247-2474-4.
HUBER, Brigitte. Psychický teror na pracovišti: Mobbing. Martin: Neografia, 1995, 143 s. ISBN 80-85186-62-4.
ČECH, Tomáš. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol: škola a zdraví pro 21. století, 2011. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2011, 255 s. ISBN 978-80-210-5448-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing: jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2005, 131 s. ISBN 80-7261-127-5.
FEHLAU, Eberhard G. Konflikty v práci: jak se vypořádat s konfliktními situacemi a lidmi. Praha: Grada Publishing, 2003, 108 s. ISBN 80-247-0533-8.
SVOBODOVÁ, Lenka. Nenechte se šikanovat kolegou: mobbing - skrytá hrozba. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 108 s. ISBN 978-80-247-2474-4.
HUBER, Brigitte. Psychický teror na pracovišti: Mobbing. Martin: Neografia, 1995, 143 s. ISBN 80-85186-62-4.
ČECH, Tomáš. Mobbing jako negativní fenomén v prostředí základních škol: škola a zdraví pro 21. století, 2011. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita ve spolupráci s MSD, 2011, 255 s. ISBN 978-80-210-5448-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumu. Opověděla na dotazy uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
dr. Včelařová uvedla studentce několik podnětů k tvorbě dotazníku.