Bakalářská práce se zabývá problematikou týkající se osobnosti učitele a jejím vlivem na sociální klima třídy. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. První kapitola objasňuje čtenáři základní poznatky pojednávající o klimatu třídy, jeho determinantech a o definici školní třídy. Druhá kapitola pojednává o profesi učitele a o učiteli jako spolutvůrci sociálního klimatu ve třídě. Poslední kapitola se zabývá osobností učitele, jeho temperamentem a charakterem. Je zde také vymezen pětifaktorový model osobnosti - Big 5. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu provedeného prostřednictvím dotazníkového šetření na základních školách ve Zlínském kraji. Hlavním cílem je zjistit, zda je souvislost mezi vybranými osobnostními vlastnostmi učitele a sociálním klimatem třídy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis inquiries into topic of teacher's personality and its influence towards the social climate in a class. Theoretical part is divided into three chapters. The first clarifies basic findings about class climate, its determinants and definition of a school class. The second elaborates on profession of a teacher and teacher as co-creator of social climate in the class. The last chapter deals with personality of a teacher, his temperament and character. It also describes five-factor-model of personality Big 5. The applied part of this thesis contains results of survey carried out by means of questionnaire at primary schools of the region of Zlin. The main goal is to find out, whether there is any link between choosed personal characteristics of a teacher and social climate of the class.
Klíčová slova
učitelská profese, osobnost učitele, školní třída, klima třídy, temperament, typologie, Big 5
Klíčová slova v angličtině
teacher's profession, teacher's personality, school class, class climate, temperament, typology, Big 5
Rozsah průvodní práce
48 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá problematikou týkající se osobnosti učitele a jejím vlivem na sociální klima třídy. Teoretická část je rozdělena na tři kapitoly. První kapitola objasňuje čtenáři základní poznatky pojednávající o klimatu třídy, jeho determinantech a o definici školní třídy. Druhá kapitola pojednává o profesi učitele a o učiteli jako spolutvůrci sociálního klimatu ve třídě. Poslední kapitola se zabývá osobností učitele, jeho temperamentem a charakterem. Je zde také vymezen pětifaktorový model osobnosti - Big 5. Praktická část obsahuje výsledky výzkumu provedeného prostřednictvím dotazníkového šetření na základních školách ve Zlínském kraji. Hlavním cílem je zjistit, zda je souvislost mezi vybranými osobnostními vlastnostmi učitele a sociálním klimatem třídy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis inquiries into topic of teacher's personality and its influence towards the social climate in a class. Theoretical part is divided into three chapters. The first clarifies basic findings about class climate, its determinants and definition of a school class. The second elaborates on profession of a teacher and teacher as co-creator of social climate in the class. The last chapter deals with personality of a teacher, his temperament and character. It also describes five-factor-model of personality Big 5. The applied part of this thesis contains results of survey carried out by means of questionnaire at primary schools of the region of Zlin. The main goal is to find out, whether there is any link between choosed personal characteristics of a teacher and social climate of the class.
Klíčová slova
učitelská profese, osobnost učitele, školní třída, klima třídy, temperament, typologie, Big 5
Klíčová slova v angličtině
teacher's profession, teacher's personality, school class, class climate, temperament, typology, Big 5
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy a osobnosti učitele.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a posuzovací škály.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti klimatu třídy a osobnosti učitele.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření a posuzovací škály.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing a.s, 2010. ISBN 978-80-2742-4.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 978-80-7041-980-9.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barriester & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
ČAPEK, Robert. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada Publishing a.s, 2010. ISBN 978-80-2742-4.
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. ISBN 978-80-7041-980-9.
SMÉKAL, Vladimír. Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barriester & Principal, 2004. ISBN 80-86598-65-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teoretická výhodiska bakalářské práce, dále se zaměřila na charakterizování koncepce vzýkumného šetření, cílům a specifikaci hypotéz. Dále byla shrnut způsob zpracování dat, ověření hypotéz a interpretace zjištění. Studentka uvedla doporučení vyplývající z hlavních zjištění. Studentka adekvátně reagovala na dotazy oponenta a vedoucího bakalářské práce uvedeny v posudcích. Studentka odpovídala adekvátně na dotazy komise. Komise vyjádřila připomínky k volbě tématu ve vztahu k sociální pedagogice.