Bakalářská práce se zabývá místem thanatologie v oblasti edukace u studentů středních škol. Thanatologie je opomíjenou vědní disciplínou, která ovšem pojednává a učí o každo-denním koloběhu lidského života. Teoretická část práce se zabývá thanatologií jako vědním oborem, vymezuje základní pojmosloví, popisuje historické mezníky vývoje thanatologie jako vědy. Dále hovoří o místě thanatologie ve výchovně vzdělávacím procesu, základních pojmech, které jsou spojené s edukací. Práce také poukazuje na hlavní aktéry výchovně vzdělávacího procesu. Zabývá se vhodnými didaktickými postupy a metodami. Práce hovoří o krizových situacích v životě, rodině a sociálním prostředí adolescentů a přibližuje specifické charakteristiky tohoto vývojového stádia z hlediska vývojové psychologie. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá bakalářská práce empirický kvantitativně orientovaný výzkum. Cílem praktické části bylo zjistit, zda a jakou zkušenost mají studenti a pedagogové vybraných středních škol s thanatologií, pociťují-li absenci tohoto vědního oboru v rámci krize rodiny a života a zda cítí potřebu vzdělávat studenty v této oblasti. Výzkum je zaměřen na pohled studentů i pedagogů na problematiku thanatologie a její místo v kurikulu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the field of thanatology in education of secondary school students. Thanatology is neglected discipline which discusses and learns about the daily cycle of human life. Theoretical part is concerned with the science of thanatology, defines the basic therminology and describes the historical develop milestones of thanatology as science. Further it talks about the thanatology in the educational process and basic thermi-nology associated with the education. The thesis refers about main actors in the educational process. It deals with the appropriate teaching practises and methods. The bachelor thesis talks about crisis in the family life and social environment of adolescents of the develop-mental stages in the tems of developmental psychology. Based on theoretic resources of the research issues the bachelor thesis submits empiric quantitative research. The aim of the work is to determine whether and what experiences have students and pedagogues of se-condary school with thanatology, if they feel absence of this science in family´s crisis and life crisis and if the pedagogues feel the need to educate students in this area. The research is aimed to students and pedagogues and thein view about thanatology and its place in the curriculum.
Klíčová slova
Thanatologie, edukace, adolescence, pedagog, smrt, umírání, životní krize
Klíčová slova v angličtině
Thanatology, education, adolescence, pedagogue, death, dying, crisis of life
Rozsah průvodní práce
116 s. (190 456 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá místem thanatologie v oblasti edukace u studentů středních škol. Thanatologie je opomíjenou vědní disciplínou, která ovšem pojednává a učí o každo-denním koloběhu lidského života. Teoretická část práce se zabývá thanatologií jako vědním oborem, vymezuje základní pojmosloví, popisuje historické mezníky vývoje thanatologie jako vědy. Dále hovoří o místě thanatologie ve výchovně vzdělávacím procesu, základních pojmech, které jsou spojené s edukací. Práce také poukazuje na hlavní aktéry výchovně vzdělávacího procesu. Zabývá se vhodnými didaktickými postupy a metodami. Práce hovoří o krizových situacích v životě, rodině a sociálním prostředí adolescentů a přibližuje specifické charakteristiky tohoto vývojového stádia z hlediska vývojové psychologie. Na základě vymezení teoretických východisek zkoumané problematiky předkládá bakalářská práce empirický kvantitativně orientovaný výzkum. Cílem praktické části bylo zjistit, zda a jakou zkušenost mají studenti a pedagogové vybraných středních škol s thanatologií, pociťují-li absenci tohoto vědního oboru v rámci krize rodiny a života a zda cítí potřebu vzdělávat studenty v této oblasti. Výzkum je zaměřen na pohled studentů i pedagogů na problematiku thanatologie a její místo v kurikulu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the field of thanatology in education of secondary school students. Thanatology is neglected discipline which discusses and learns about the daily cycle of human life. Theoretical part is concerned with the science of thanatology, defines the basic therminology and describes the historical develop milestones of thanatology as science. Further it talks about the thanatology in the educational process and basic thermi-nology associated with the education. The thesis refers about main actors in the educational process. It deals with the appropriate teaching practises and methods. The bachelor thesis talks about crisis in the family life and social environment of adolescents of the develop-mental stages in the tems of developmental psychology. Based on theoretic resources of the research issues the bachelor thesis submits empiric quantitative research. The aim of the work is to determine whether and what experiences have students and pedagogues of se-condary school with thanatology, if they feel absence of this science in family´s crisis and life crisis and if the pedagogues feel the need to educate students in this area. The research is aimed to students and pedagogues and thein view about thanatology and its place in the curriculum.
Klíčová slova
Thanatologie, edukace, adolescence, pedagog, smrt, umírání, životní krize
Klíčová slova v angličtině
Thanatology, education, adolescence, pedagogue, death, dying, crisis of life
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti thanatologie, výchovně vzdělávacího procesu a období adolescence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti thanatologie, výchovně vzdělávacího procesu a období adolescence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786314.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Seznam doporučené literatury
HAŠKOVCOVÁ, Helena. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galén, 2007. ISBN 978-80-7262-471-3.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 8071786314.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila design výzkumného šetření, konkrétně výzkumné cíle, techniky sběru dat a způsobu zpracování dat. Dále přistoupila k prezentaci konkrétních výstupů výzkumu. Studentka uvedla doporučení pro praktické využití, které v závěru bakalářské práce navrhuje. Studentka zodpověděla otázku od vedoucí bakalářské práce.