Předmětem bakalářské práce je agresor šikany na II. stupni základní školy. V první kapitole teoretické části práce pojednává o agresi, agresivitě a popisuje, jaký je mezi těmito pojmy rozdíl. Zde se také zabývá tím, zda je agrese pro lidskou bytost vrozená, či získaná. Tyto myšlenky jsou zahrnuty do teorií vzniku agrese. Součástí kapitoly jsou také faktory, jež vedou ke vzniku agrese. Za nejdůležitější faktor je považována rodina, té je z toho důvodu věnována zvýšená pozornost. První kapitolu uzavírá část, která popisuje druhy agrese. V další kapitole se bakalářská práce zabývá šikanou jakožto zvláštním druhem agrese. Konkrétněji poté šikanou školní, jejími znaky, druhy, formami a stádii, která určují závažnost šikanování. V následující kapitole bakalářská práce vymezuje samotného agresora. Podkapitoly jsou zaměřeny na typologii agresorů šikany, také na místa, kde agresor nejčastěji své oběti šikanuje. Práce dále svou pozornost zaměřuje na následky, kterým je osoba agresora na základě svého negativného chování nucena čelit. Součástí třetí kapitoly je pojednání o šikaně z hlediska práva a zmínka o působení sociálního pedagoga v oblasti šikanování. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum za pomocí anonymního dotazníkového šetření. Dotazník byl určen žákům sedmých a osmých tříd. K tomuto účelu byly vybrány tři základní školy ve Vsetíně. Výzkumný problém bakalářské práce byl stanoven následovně: Agresor šikany na II. stupni základní školy z pohledu žáků.
Anotace v angličtině
The theme of my bachelor thesis is the aggressor of bullying at secondary schools. The first chapter of the theoretical part deals with aggression and aggressiveness, and describes the difference between these terms. It also examines whether the aggression of human is innate or acquired. These ideas are incorporated into the theories of aggression. The first chapter also includes the factors which lead to aggression. The most important factor is family and that is the reason why it is given special attention. The first chapter is concluded with a section which describes different types of aggression. The following chapter deals with bullying as a special kind of aggression. The chapter later discusses more specifically school bullying, its characteristics, types, forms and stages that determine the severity of bullying. The following section defines aggressor himself. The subsections are focused on the typology of the aggressors of bullying and also the place where the aggressor most frequently bullies his victims. The thesis further focuses on the consequences the aggressor has to face due to his negative behaviour. One part of the third chapter discusses bullying in terms of law and mentions actions a social pedagogue takes in the area of bullying. The practical part comprises a quantitative research which was conducted via anonymous questionnaires. The questionnaire was designed for students of the seventh and eighth grades and for this purpose three primary schools in Vsetín were selected. The research problem was defined as follows: The aggressor of bullying at the upper level of primary school from the perspective of a student.
Klíčová slova
agrese, agresivita, agresor, vrozená agrese, získaná agrese, šikana, školní šikana, rodinné prostředí, pubescence
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressiveness, aggressor, innate aggression, obtained aggression, bullying, school bullying, family environment, pubescence
Rozsah průvodní práce
90 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je agresor šikany na II. stupni základní školy. V první kapitole teoretické části práce pojednává o agresi, agresivitě a popisuje, jaký je mezi těmito pojmy rozdíl. Zde se také zabývá tím, zda je agrese pro lidskou bytost vrozená, či získaná. Tyto myšlenky jsou zahrnuty do teorií vzniku agrese. Součástí kapitoly jsou také faktory, jež vedou ke vzniku agrese. Za nejdůležitější faktor je považována rodina, té je z toho důvodu věnována zvýšená pozornost. První kapitolu uzavírá část, která popisuje druhy agrese. V další kapitole se bakalářská práce zabývá šikanou jakožto zvláštním druhem agrese. Konkrétněji poté šikanou školní, jejími znaky, druhy, formami a stádii, která určují závažnost šikanování. V následující kapitole bakalářská práce vymezuje samotného agresora. Podkapitoly jsou zaměřeny na typologii agresorů šikany, také na místa, kde agresor nejčastěji své oběti šikanuje. Práce dále svou pozornost zaměřuje na následky, kterým je osoba agresora na základě svého negativného chování nucena čelit. Součástí třetí kapitoly je pojednání o šikaně z hlediska práva a zmínka o působení sociálního pedagoga v oblasti šikanování. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum za pomocí anonymního dotazníkového šetření. Dotazník byl určen žákům sedmých a osmých tříd. K tomuto účelu byly vybrány tři základní školy ve Vsetíně. Výzkumný problém bakalářské práce byl stanoven následovně: Agresor šikany na II. stupni základní školy z pohledu žáků.
Anotace v angličtině
The theme of my bachelor thesis is the aggressor of bullying at secondary schools. The first chapter of the theoretical part deals with aggression and aggressiveness, and describes the difference between these terms. It also examines whether the aggression of human is innate or acquired. These ideas are incorporated into the theories of aggression. The first chapter also includes the factors which lead to aggression. The most important factor is family and that is the reason why it is given special attention. The first chapter is concluded with a section which describes different types of aggression. The following chapter deals with bullying as a special kind of aggression. The chapter later discusses more specifically school bullying, its characteristics, types, forms and stages that determine the severity of bullying. The following section defines aggressor himself. The subsections are focused on the typology of the aggressors of bullying and also the place where the aggressor most frequently bullies his victims. The thesis further focuses on the consequences the aggressor has to face due to his negative behaviour. One part of the third chapter discusses bullying in terms of law and mentions actions a social pedagogue takes in the area of bullying. The practical part comprises a quantitative research which was conducted via anonymous questionnaires. The questionnaire was designed for students of the seventh and eighth grades and for this purpose three primary schools in Vsetín were selected. The research problem was defined as follows: The aggressor of bullying at the upper level of primary school from the perspective of a student.
Klíčová slova
agrese, agresivita, agresor, vrozená agrese, získaná agrese, šikana, školní šikana, rodinné prostředí, pubescence
Klíčová slova v angličtině
aggression, aggressiveness, aggressor, innate aggression, obtained aggression, bullying, school bullying, family environment, pubescence
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agrese, šikany, školství a pubescence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti agrese, šikany, školství a pubescence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ Pavlína. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. ISBN 80-86642-08-9.
KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X.
KOLÁŘ, Michal. Skrytý svět šikanování ve školách: příčiny, diagnostika a praktická pomoc. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita školní mládeže. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2310-5.
ŘÍČAN, Pavel a JANOŠOVÁ Pavlína. Jak na šikanu. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
DVD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Uvedla doporučení pro praxi. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuse.