Hlavním cílem bakalářské práce je zjištění kvality života seniorů žijících v rodinném prostředí a kvality života seniorů pobývajících v institucionální péči, a to v domovech pro seniory. Dalším cílem bylo porovnání výsledků šesti okruhů standardizovaného dotazníku WHOQOL-100, které jsou zvoleny jako dílčí cíle. Zkoumanými oblastmi jsou fyzické zdraví, prožívání, úroveň nezávislosti, sociální vztahy, prostředí, spiritualita a celková kvalita života. V teoretické části se budeme zabývat důležitými pojmy jako je stáří, zdraví, kvalita života a dalšími koncepcemi. V praktické části budeme zkoumat šest oblastí kvality života pomocí standardizovaného dotazníku kvality života Světové zdravotnické organizace. Na závěr budeme výsledky hodnotit, interpretovat je a diskutovat o nich. Zjistíme jaké jsou rozdíly v kvalitě života seniorů, kteří žijí v rodinném prostředí a seniorů, kteří pobývají v domovech pro seniory.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to determine the quality of life of the elderly in family environment and the quality of life of seniors staying in institutional care in homes for the elderly. Another aim was to compare the results of the six areas of a standardized questionnaire WHOQOL-100, which are chosen as sub-goals. The topics to be researched include physical health, experience, level of independence, social relationships, environment, spirituality and overall quality of life. The theoretical part deals with important terms such as age, health, quality of life and other terms. The practical part examines the six areas of quality of life using a standardized quality of life questionnaire created by the World Health Organization. Finally, the results are evaluated, interpreted and discussed.
Klíčová slova
kvalita života, stáří, domov pro seniory, senior, standardizovaný dotazník WHOQOL (world health organization quality of life)
Klíčová slova v angličtině
quality of life, old Age, homes for the elderly, the elderly, standardized questionnaire WHOQOL (the World Health Organization Quality of Life)
Rozsah průvodní práce
58 s. (80 488 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem bakalářské práce je zjištění kvality života seniorů žijících v rodinném prostředí a kvality života seniorů pobývajících v institucionální péči, a to v domovech pro seniory. Dalším cílem bylo porovnání výsledků šesti okruhů standardizovaného dotazníku WHOQOL-100, které jsou zvoleny jako dílčí cíle. Zkoumanými oblastmi jsou fyzické zdraví, prožívání, úroveň nezávislosti, sociální vztahy, prostředí, spiritualita a celková kvalita života. V teoretické části se budeme zabývat důležitými pojmy jako je stáří, zdraví, kvalita života a dalšími koncepcemi. V praktické části budeme zkoumat šest oblastí kvality života pomocí standardizovaného dotazníku kvality života Světové zdravotnické organizace. Na závěr budeme výsledky hodnotit, interpretovat je a diskutovat o nich. Zjistíme jaké jsou rozdíly v kvalitě života seniorů, kteří žijí v rodinném prostředí a seniorů, kteří pobývají v domovech pro seniory.
Anotace v angličtině
The main aim of this thesis is to determine the quality of life of the elderly in family environment and the quality of life of seniors staying in institutional care in homes for the elderly. Another aim was to compare the results of the six areas of a standardized questionnaire WHOQOL-100, which are chosen as sub-goals. The topics to be researched include physical health, experience, level of independence, social relationships, environment, spirituality and overall quality of life. The theoretical part deals with important terms such as age, health, quality of life and other terms. The practical part examines the six areas of quality of life using a standardized quality of life questionnaire created by the World Health Organization. Finally, the results are evaluated, interpreted and discussed.
Klíčová slova
kvalita života, stáří, domov pro seniory, senior, standardizovaný dotazník WHOQOL (world health organization quality of life)
Klíčová slova v angličtině
quality of life, old Age, homes for the elderly, the elderly, standardized questionnaire WHOQOL (the World Health Organization Quality of Life)
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří a kvality života seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti stáří a kvality života seniorů.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou standardizovaného dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0076-8.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Kvalita života starších dospělých a seniorů v kontextu výchovné a sociální pomoci. Brno: MSD, 2010. ISBN 978-80-7392-130-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁČKOVÁ, Dagmar. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4138-3.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
PACOVSKÝ, Vladimír. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0076-8.
VÁŽANSKÝ, Mojmír. Kvalita života starších dospělých a seniorů v kontextu výchovné a sociální pomoci. Brno: MSD, 2010. ISBN 978-80-7392-130-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala teoretická východiska bakalářské práce. Byla upozorněna zkušební komisí, aby uvedla design výzkumu a konkrétní výstupy výzkumného šetření. Dr. Hrbáčková: Proč jste využívala čárkovací metodu, když využíváte program SPSS? Studentka uvedla zmatečnou odpověď. Dr. Hladík: Váže se doména spirituality k prostředí? Studentka nejasně odpověděla. Zkušební komise poukázala na chybnou interpretaci dat ze statistického hlediska.