Bakalářská práce pojednává o multikulturní výchově na 2.stupni základních škol. V teoretické části se věnuje popisu multikulturní společnosti od jejích počátků až po sou-časnost, popisuje multikulturalismus v jeho podobách. Zabývá se významem multikulturní výchovy a jejího obsahu, vysvětluje základní pojmy s ní související a popisuje hlavní cíle a metody. Poslední kapitola teoretické části zasazuje multikulturní výchovu do českého zá-kladního vzdělávání, popisuje důležité organizace a instituce spolu se zásadními dokumen-ty. Empirická část je zaměřena na zjištění, jakým způsobem je multikulturní výchova na 2.stupni základních škol realizována.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis discuss about multicultural education in upper primary schools. The theo-retical part is dedicated to multicultural society from its beginning to the present, describes multiculturalism in its forms. It deals with the importance and content of multicultural edu-cation, explains its basic concepts and describes major aids and methods. The last charter of the theoretical part is devoted to multicultural education in primary education in the Czech Republic, describes important organisations, institutions and main documents. The empirici part is oriented to multicultural education in upper primary schools.
Klíčová slova
multikulturalismus, multikulturní výchova, etnikum, kultura, základní škola, Rámcový vzdělávací program
Bakalářská práce pojednává o multikulturní výchově na 2.stupni základních škol. V teoretické části se věnuje popisu multikulturní společnosti od jejích počátků až po sou-časnost, popisuje multikulturalismus v jeho podobách. Zabývá se významem multikulturní výchovy a jejího obsahu, vysvětluje základní pojmy s ní související a popisuje hlavní cíle a metody. Poslední kapitola teoretické části zasazuje multikulturní výchovu do českého zá-kladního vzdělávání, popisuje důležité organizace a instituce spolu se zásadními dokumen-ty. Empirická část je zaměřena na zjištění, jakým způsobem je multikulturní výchova na 2.stupni základních škol realizována.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis discuss about multicultural education in upper primary schools. The theo-retical part is dedicated to multicultural society from its beginning to the present, describes multiculturalism in its forms. It deals with the importance and content of multicultural edu-cation, explains its basic concepts and describes major aids and methods. The last charter of the theoretical part is devoted to multicultural education in primary education in the Czech Republic, describes important organisations, institutions and main documents. The empirici part is oriented to multicultural education in upper primary schools.
Klíčová slova
multikulturalismus, multikulturní výchova, etnikum, kultura, základní škola, Rámcový vzdělávací program
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, školního vzdělávání a kurikulárních dokumentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti multikulturní výchovy, školního vzdělávání a kurikulárních dokumentů.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, Jan a kol. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU v Brně, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Seznam doporučené literatury
BURYÁNEK, Jan a kol. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-7106-614-1.
GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty MU v Brně, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
HLADÍK, Jakub. Multikulturní výchova: (socializace a integrace menšin). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-866-2.
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci a proti rasismu: [multikulturní výchova v praxi]. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil design výzkumu. Konkrétně uvedl výzkumné otázky, výzkumné cíle a metody výzkumu. Dále prezentoval konkrétní výstupy výzkumného šetření. Student zodpověděl otázky od vedoucího i oponenta bakalářské práce.
Dr. Hrbáčková: počítal jste s variantou, že učitelé neaplikují téma multikulturní výchovy. Student odpověděl.