Tato bakalářská práce se zabývá volnočasovými aktivitami dětí 8. a 9. tříd základních škol ve Zlíně. Jejím cílem je popsat problematiku trávení volného času v období pubescence se zaměřením na přístup a preference dětí 8. a 9. tříd ZŠ ve Zlíně k volnočasovým aktivitám. Teoretická část obsahuje klíčové informace, které byly již v souvislosti s volným časem naší cílové skupiny sesbírány a sepsány. Obsahuje též vývojová specifika období pubescence a nezapomíná ani na determinanty ovlivňující přístup pubescentů k volnému času. Tato část je zakončena přehledem zařízení pro volný čas se zaměřením
na naši cílovou skupinu, představuje instituce a prostředí ve Zlíně, kde pubescenti mohou trávit svůj volný čas, a činnosti, jež zde mohou vykonávat. Praktická část je orientována na vyhodnocení pedagogického výzkumu, jehož cílem je zjištění, jakým způsobem děti 8. a 9. tříd ZŠ ve Zlíně tráví svůj volný čas, jaký je jejich přístup k pravidelným volnočasovým aktivitám a jaké aktivity ve svém volném čase preferují. Dále se zaměřuje na informovanost dětí o možnostech trávení volného času a na spokojenost s nabídkou volnočasových aktivit ve Zlíně. V této souvislosti se snaží zjistit, zdali případně existuje něco, co dětem schází a bude podnětem pro intervenci v této oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is aimed at children in 8th and 9th grade of primary schools in Zlín. The objective of this thesis is to describe the problems of leisure activities in the period of pubescence with focus on access and preference of children in 8th and 9th grade of primary schools in Zlín. The theoretical part sums up key information, which was already collected and written in the context of leisure activities. It also includes trends in the developmental period of pubescence and specifies determinants which affects access of pubescent's to leisure activities. The theoretical part ends with an overview of leisure activities with a focus on our target group, represents institutions and local environment in Zlín, where can pubescent's spend their free time and also contains activities that they can perform there. The practical part is focused on the evaluation of educational research aimed at finding how children in 8th and 9th grade of primary schools in Zlín spend their free time, what is their access to regular leisure activities and what activities in their free time they prefer most. The practical part further focuses on the awareness of children about the possibilities of leisure activities and satisfaction of leisure activities supplied in Zlín. In this context, thesis tries to discover whatever might be missing for the children and what might be the impulse for intervention in this area.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, pubescence, preference, zařízení
pro zájmové vzdělávání, zájmová činnost, životní styl
Klíčová slova v angličtině
free time, leisure activities, pubescence, preference, facilities for leisure
education, life style
Rozsah průvodní práce
83
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá volnočasovými aktivitami dětí 8. a 9. tříd základních škol ve Zlíně. Jejím cílem je popsat problematiku trávení volného času v období pubescence se zaměřením na přístup a preference dětí 8. a 9. tříd ZŠ ve Zlíně k volnočasovým aktivitám. Teoretická část obsahuje klíčové informace, které byly již v souvislosti s volným časem naší cílové skupiny sesbírány a sepsány. Obsahuje též vývojová specifika období pubescence a nezapomíná ani na determinanty ovlivňující přístup pubescentů k volnému času. Tato část je zakončena přehledem zařízení pro volný čas se zaměřením
na naši cílovou skupinu, představuje instituce a prostředí ve Zlíně, kde pubescenti mohou trávit svůj volný čas, a činnosti, jež zde mohou vykonávat. Praktická část je orientována na vyhodnocení pedagogického výzkumu, jehož cílem je zjištění, jakým způsobem děti 8. a 9. tříd ZŠ ve Zlíně tráví svůj volný čas, jaký je jejich přístup k pravidelným volnočasovým aktivitám a jaké aktivity ve svém volném čase preferují. Dále se zaměřuje na informovanost dětí o možnostech trávení volného času a na spokojenost s nabídkou volnočasových aktivit ve Zlíně. V této souvislosti se snaží zjistit, zdali případně existuje něco, co dětem schází a bude podnětem pro intervenci v této oblasti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is aimed at children in 8th and 9th grade of primary schools in Zlín. The objective of this thesis is to describe the problems of leisure activities in the period of pubescence with focus on access and preference of children in 8th and 9th grade of primary schools in Zlín. The theoretical part sums up key information, which was already collected and written in the context of leisure activities. It also includes trends in the developmental period of pubescence and specifies determinants which affects access of pubescent's to leisure activities. The theoretical part ends with an overview of leisure activities with a focus on our target group, represents institutions and local environment in Zlín, where can pubescent's spend their free time and also contains activities that they can perform there. The practical part is focused on the evaluation of educational research aimed at finding how children in 8th and 9th grade of primary schools in Zlín spend their free time, what is their access to regular leisure activities and what activities in their free time they prefer most. The practical part further focuses on the awareness of children about the possibilities of leisure activities and satisfaction of leisure activities supplied in Zlín. In this context, thesis tries to discover whatever might be missing for the children and what might be the impulse for intervention in this area.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, pubescence, preference, zařízení
pro zájmové vzdělávání, zájmová činnost, životní styl
Klíčová slova v angličtině
free time, leisure activities, pubescence, preference, facilities for leisure
education, life style
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky trávení volného času v období pubescence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti problematiky trávení volného času v období pubescence.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-731.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8927-5.
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8711-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-802-4621-531.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času: současné trendy. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-807-3674-731.
HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-717-8927-5.
KNOTOVÁ, Dana. Pedagogické dimenze volného času. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-223-9.
PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-717-8711-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., rozš. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-802-4621-531.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích proběhla diskuse.