Cílem naší práce bylo zjistit z výzkumu úroveň konstruktivního myšlení u studentů vysokých škol. Jelikož studenti univerzit spadají do období mladé dospělosti, proto v první části teoretického úseku přibližujeme charakteristiku tohoto období a věkové rozmezí, s kterým budeme nadále v práci pracovat, protože také existuje nespočet definic a věkových mezníků, které určují tuto vývojovou fázi. Aby byla spojitost s konstruktivismem co nejpřesnější, věnujeme se i osobním aspektům, které ovlivňují myšlení a charakter mladého dospělého. Významně se podílejí na vývoji samozřejmě i kognitivní změny, které jsme popsali v další kapitole části mladé dospělosti. V návaznosti s praktickou částí, jsme nemohli opomenout ani sociální vývoj ve vzdělání u dospělých lidí. Celá práce je úzce spjata i se studiem na vysoké škole, a tak je další kapitola o terciárním vzdělání a metodách, které jsou využívané při výuce na univerzitě. Značný dopad na konstruktivismus každého studenta samozřejmě může mít i momentální stav, kdy se této problematice věnujeme v kapitole aktuálního stavu českého vysokoškolského studia. Třetí část teoretického pojetí je věnována konstruktivismu, kde je popsaná jak konstrukce poznání, tak konstruktivismus ve vzdělání. V praktické části je zpracovaný kvantitativní výzkum formou testování, které probíhalo u studentů různých univerzit a je zde popsána analýza výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim was research to the level of constructive thinking among university students. We include students in the period of young adulthood, because in the first part of the theoretical section approaches characteristic of this period and the age range with which we will continue to work , because there are also countless definitions and age milestones that determine the developmental phase. Constructivism as accurate as possible, deal with and personal aspects that affect thinking and character of a young adult. Significantly involved in the development and course of cognitive changes that we have described in the next chapter of young adulthood. In connection with the practical elements, we can not neglect the social development of education in adult humans . All work is closely associated with the study of high school, and so is the next chapter of tertiary education and the methods that are used in teaching at the university. Significant impact on the constructivism of each student, of course, can cause momentary state when dealing with this issue in a section of the current state of Czech terciary education. The third part is devoted to the theoretical concept of constructivism, which is described as the construction of knowledge and constructivism in education. In the practical part of the processing of quantitative research in the form of testing that took place among students of different universities and is described analysis of research results.
Klíčová slova
konstruktivní myšlení, osobní aspekty, kognitivní změny, mladá dospělost, terciární vzdělávání, konstrukce poznání
Klíčová slova v angličtině
constructive thinking, personal aspects, cognitive changes, young adult, tertiary education, the construction of knowledge
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem naší práce bylo zjistit z výzkumu úroveň konstruktivního myšlení u studentů vysokých škol. Jelikož studenti univerzit spadají do období mladé dospělosti, proto v první části teoretického úseku přibližujeme charakteristiku tohoto období a věkové rozmezí, s kterým budeme nadále v práci pracovat, protože také existuje nespočet definic a věkových mezníků, které určují tuto vývojovou fázi. Aby byla spojitost s konstruktivismem co nejpřesnější, věnujeme se i osobním aspektům, které ovlivňují myšlení a charakter mladého dospělého. Významně se podílejí na vývoji samozřejmě i kognitivní změny, které jsme popsali v další kapitole části mladé dospělosti. V návaznosti s praktickou částí, jsme nemohli opomenout ani sociální vývoj ve vzdělání u dospělých lidí. Celá práce je úzce spjata i se studiem na vysoké škole, a tak je další kapitola o terciárním vzdělání a metodách, které jsou využívané při výuce na univerzitě. Značný dopad na konstruktivismus každého studenta samozřejmě může mít i momentální stav, kdy se této problematice věnujeme v kapitole aktuálního stavu českého vysokoškolského studia. Třetí část teoretického pojetí je věnována konstruktivismu, kde je popsaná jak konstrukce poznání, tak konstruktivismus ve vzdělání. V praktické části je zpracovaný kvantitativní výzkum formou testování, které probíhalo u studentů různých univerzit a je zde popsána analýza výsledků výzkumu.
Anotace v angličtině
The aim was research to the level of constructive thinking among university students. We include students in the period of young adulthood, because in the first part of the theoretical section approaches characteristic of this period and the age range with which we will continue to work , because there are also countless definitions and age milestones that determine the developmental phase. Constructivism as accurate as possible, deal with and personal aspects that affect thinking and character of a young adult. Significantly involved in the development and course of cognitive changes that we have described in the next chapter of young adulthood. In connection with the practical elements, we can not neglect the social development of education in adult humans . All work is closely associated with the study of high school, and so is the next chapter of tertiary education and the methods that are used in teaching at the university. Significant impact on the constructivism of each student, of course, can cause momentary state when dealing with this issue in a section of the current state of Czech terciary education. The third part is devoted to the theoretical concept of constructivism, which is described as the construction of knowledge and constructivism in education. In the practical part of the processing of quantitative research in the form of testing that took place among students of different universities and is described analysis of research results.
Klíčová slova
konstruktivní myšlení, osobní aspekty, kognitivní změny, mladá dospělost, terciární vzdělávání, konstrukce poznání
Klíčová slova v angličtině
constructive thinking, personal aspects, cognitive changes, young adult, tertiary education, the construction of knowledge
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti konstruktivního myšlení, terciárního vzdělávání a vývojové psychologie v období mladé dospělosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu za pomoci dotazníku CTI-dotazník konstruktivního myšlení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti konstruktivního myšlení, terciárního vzdělávání a vývojové psychologie v období mladé dospělosti.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace výzkumu za pomoci dotazníku CTI-dotazník konstruktivního myšlení.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
KOTÁSEK, Josef. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 978-80-7179-454-7.
KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 3.vyd. Praha: Grada Pu-blishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
BALCAR, Karel. Dotazník konstruktivního myšlení. Praha: Testcentrum, 2004.
EPSTEIN, Steven. Constructive Thinking: The Key to Emotional Inteligence. Greenwood Publishing Group, 1998. ISBN 9780275958848.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Seznam doporučené literatury
KOTÁSEK, Josef. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. ISBN 978-80-7179-454-7.
KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. 3.vyd. Praha: Grada Pu-blishing, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1680-5.
BALCAR, Karel. Dotazník konstruktivního myšlení. Praha: Testcentrum, 2004.
EPSTEIN, Steven. Constructive Thinking: The Key to Emotional Inteligence. Greenwood Publishing Group, 1998. ISBN 9780275958848.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
Přílohy volně vložené
CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka charakterizovala základní teoretická východiska bakalářské práce, metodologii výzkumného šetření, (na otázku uvedenou v posudku) výzkumný soubor a dále způsob zpracování a analýzu dat, dále hlavní zjištění výzkumného šetření. Studentka na základě dotazu komise specifikovala možné využití daných zjištění. V rámci obhajoby bakalářské práce se v projevu studentky vyskytovaly nejasnosti ve výzkumném šetření, které byly diskutovány. Studentka uvedla možná doporučení pro praxi, což bylo diskutováno a komisí připomínkováno.