Bakalářská práce pod názvem Strach v období dospívání: porovnání dospívajících z rodinného a ústavního prostředí se v teoretické části zabývá obdobím dospívání. V této oblasti se práce zaměřuje především na vymezení období, podrobněji pak na adolescenci a úkoly dospívání. Dále je práce zaměřena na prostředí, ve kterém respondenti dospívají, v dětských domovech a v rodinách. Následuje část zabývající se strachem, vymezením pojmu, projevy a strachem u dospívajících. Praktická část se věnuje zjišťováním specifik a odlišností u dospívajících z odlišného prostředí. Práce zkoumá pohled adolescentů na současnost a budoucnost jejich života. Porovnává oblasti strachu v dětských domovech a v rodinném prostředí. A uvádí doporučení pro praxi na základě zjištěných údajů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis called The Issue of Anxiety in Adolescence: A Comparison of Instutionalised and Family-Raised Adolescents. In this area the thesis aims above all to define the age of adolescence, and then describes the tasks of growing up in detail. Furthermore the thesis describes the background in which the respondents mature i.e. in children´s homes or in families. Following part tackles the issue of fear, defining the term, its symptoms and the fears of adolescents. The practical part finds the specific features and differences between adolescents coming from various environments. The thesis researches the views of adolescents on their present and future life and compares the areas of fear in children´s homes and in family environment. To conclude, recommendations for practice are presented on the basis of the findings.
Klíčová slova
Dospívání, adolescent, prostředí, rodina, dětský domov, strach
Bakalářská práce pod názvem Strach v období dospívání: porovnání dospívajících z rodinného a ústavního prostředí se v teoretické části zabývá obdobím dospívání. V této oblasti se práce zaměřuje především na vymezení období, podrobněji pak na adolescenci a úkoly dospívání. Dále je práce zaměřena na prostředí, ve kterém respondenti dospívají, v dětských domovech a v rodinách. Následuje část zabývající se strachem, vymezením pojmu, projevy a strachem u dospívajících. Praktická část se věnuje zjišťováním specifik a odlišností u dospívajících z odlišného prostředí. Práce zkoumá pohled adolescentů na současnost a budoucnost jejich života. Porovnává oblasti strachu v dětských domovech a v rodinném prostředí. A uvádí doporučení pro praxi na základě zjištěných údajů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis called The Issue of Anxiety in Adolescence: A Comparison of Instutionalised and Family-Raised Adolescents. In this area the thesis aims above all to define the age of adolescence, and then describes the tasks of growing up in detail. Furthermore the thesis describes the background in which the respondents mature i.e. in children´s homes or in families. Following part tackles the issue of fear, defining the term, its symptoms and the fears of adolescents. The practical part finds the specific features and differences between adolescents coming from various environments. The thesis researches the views of adolescents on their present and future life and compares the areas of fear in children´s homes and in family environment. To conclude, recommendations for practice are presented on the basis of the findings.
Klíčová slova
Dospívání, adolescent, prostředí, rodina, dětský domov, strach
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, prostředí a strachu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení terminologie a teoretických východisek z oblasti dospívání, prostředí a strachu.
Příprava metodiky empirické části, zpracování projektu výzkumu a stanovení výzkumného problému.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREGG, Michael. Psychické problémy v dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024713694.
Seznam doporučené literatury
CARR-GREGG, Michael. Psychické problémy v dospívání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0062-8.
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
VYMĚTAL, Jan. Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 9788024713694.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma bakalářské práce, její hlavní cíle a výzkummnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.
doc. Vávrová: Co Vás vedlo k tomu, aby jste si zvolila popisný výzkumný problém? Studentka odpověděla korektně, ale na nesrovnalosti byla upozorněna.