Tato bakalářská práce se zabývá využíváním volného času dětí a prevencí sociálně patologických jevů. Pokud dítě neví jak svůj volný čas efektivně využívat, může se začít nudit. Od nudy to je už jen kousek k nicnedělání nebo ještě hůře, k připojení se ke špatné vrstevnické skupině. Špatná parta dětí dokáže napáchat spoustu nedobrých a protizákonných činů včetně experimentování s návykovými látkami. V tomto případě se dá hovořit o sociálně patologickém chování.
Teoretická část se věnuje popisu volného času dětí, sociálně patologických jevů a prevencí sociálně patologických jevů. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum. Cílem výzkumu je zjistit, jak děti základní školy tráví svůj volný čas.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with free time of children and prevention of social pathology phenomena. Children can easily get bored when do not know possibilities of spending free time. It is short path from boredom to "doing nothing" or even worse joining wrong peer group. Such a group can do plenty of illegal activities or commit crimes including usage of addictive substances. In this case we speak about social pathology behavior.
The theoretical part of this work describes free time of children, social pathology phenomena and prevention of socially pathological phenomena. The practical part is focused on a quantitative research. The aim of the research is to determine how primary school children spend their free time.
children, free time, family, education, leisure institutions, social pathological phenomena, truancy, bullying, criminality, vandalism, drug addiction, alcoholism, internet and TV addiction, prevention.
Rozsah průvodní práce
89 s. (112 736 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá využíváním volného času dětí a prevencí sociálně patologických jevů. Pokud dítě neví jak svůj volný čas efektivně využívat, může se začít nudit. Od nudy to je už jen kousek k nicnedělání nebo ještě hůře, k připojení se ke špatné vrstevnické skupině. Špatná parta dětí dokáže napáchat spoustu nedobrých a protizákonných činů včetně experimentování s návykovými látkami. V tomto případě se dá hovořit o sociálně patologickém chování.
Teoretická část se věnuje popisu volného času dětí, sociálně patologických jevů a prevencí sociálně patologických jevů. Praktická část je zaměřena na kvantitativní výzkum. Cílem výzkumu je zjistit, jak děti základní školy tráví svůj volný čas.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with free time of children and prevention of social pathology phenomena. Children can easily get bored when do not know possibilities of spending free time. It is short path from boredom to "doing nothing" or even worse joining wrong peer group. Such a group can do plenty of illegal activities or commit crimes including usage of addictive substances. In this case we speak about social pathology behavior.
The theoretical part of this work describes free time of children, social pathology phenomena and prevention of socially pathological phenomena. The practical part is focused on a quantitative research. The aim of the research is to determine how primary school children spend their free time.
children, free time, family, education, leisure institutions, social pathological phenomena, truancy, bullying, criminality, vandalism, drug addiction, alcoholism, internet and TV addiction, prevention.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku využití volného času dětí;
- na možnosti předcházení vzniku sociálně patologických jevů;
- na postižení vztahu mezi volnočasovými složkami a to: relaxační, zábavnou, zájmovou a jejich projevem k prevenci.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvalitativní, kvantitativní, smíšený) zaměřený na zjištění, jak děti základních škol dokážou využívat svůj volný čas po skončení vyučování.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS "Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách" (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím bakalářské práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na problematiku využití volného času dětí;
- na možnosti předcházení vzniku sociálně patologických jevů;
- na postižení vztahu mezi volnočasovými složkami a to: relaxační, zábavnou, zájmovou a jejich projevem k prevenci.
Součástí práce bude empirické šetření event. realizovaný výzkum (kvalitativní, kvantitativní, smíšený) zaměřený na zjištění, jak děti základních škol dokážou využívat svůj volný čas po skončení vyučování.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008.
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
Riesel, P. Lesk a bída drog. Olomouc: Votobia, 1999.
Severe, S. Co dělat aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Seznam doporučené literatury
Hájek, B., Hofbauer, B., Pávková, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2008.
Hofbauer, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004.
Kraus, B., Poláčková, V. Člověk, prostředí, výchova. Brno: Paido, 2001.
Matoušek, O., Kroftová, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998.
Pávková, J. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002.
Riesel, P. Lesk a bída drog. Olomouc: Votobia, 1999.
Severe, S. Co dělat aby se vaše děti správně chovaly. Praha: Portál, 2000.
Další literatura bude obsažena v Projektu bakalářské práce a průběžně doplňována během práce na tomto textu.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky vedoucího a oponenta bakalářské práce - viz posudky
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem
3. PhDr. Zuzana Kalivodová: Myslíte si, že je mezi dětmi z vesnice a dětmi z města v tomto ohledu výrazný rozdíl?
- odpověděl vyčerpávajícím způsobem