V projektu bakalářské práce byly zkoumány postoje středoškolské mládeže k lidem s postižením. V teoretické části byl prostor věnován definici postižení a jeho jednotlivých variací, psychosociálním charakteristikám adolescentů, inkluzivnímu vzdělávání a teorii postojů. Byl zkonstruován dotazník zkoumající složky postoje a postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Na zvolené cílové skupině studentů Biskupského gymnázia ve Žďáře nad Sázavou byly zjištěny akceptující, uvědomělé postoje vůči postiženým i pozitivní postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Postoje byly zkoumány z hlediska forem kontaktu, prožívaných emocí, empatie, informovanosti a dalších proměnných. Vybrané složky postojů byly kontrolovány Spearmanovým korelačním koeficientem pro nezávislé faktory věku, vzdělání rodičů a velikost bydliště a t-testem pro pohlaví, nepodařilo se prokázat vliv na zjištěné postoje.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis project was aimed at exploring attitudes of high school adolescents' attitudes to people with disability. Theoretical part was dedicated to definition of disability and its types, adolescents' psychosocial characteristics, inclusive education policy and theory of attitudes. A questionnaire was constructed to provide relevant data on attitude components and attitude to inclusive education policy. Accepting, mature attitudes to people with disability and positive stance on inclusive education policy were found between students of Bishops Grammar School in Žďár nad Sázavou. Attitudes were researched as consisting from kinds of contact, experienced emotions, empathy level, information seeking and other dependent variables. Selected components of attitudes were controlled with Spearman correlation coefficient for independent factors age, parents' educational background, size of place of residence and with T-test for independent factor sex, no significant influence was found.
Klíčová slova
postoje k lidem s postižením, adolescence, inkluzivní vzdělávání, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
attitudes to people with disability, adolescence, inclusive education policy, quantitative analysis
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
V projektu bakalářské práce byly zkoumány postoje středoškolské mládeže k lidem s postižením. V teoretické části byl prostor věnován definici postižení a jeho jednotlivých variací, psychosociálním charakteristikám adolescentů, inkluzivnímu vzdělávání a teorii postojů. Byl zkonstruován dotazník zkoumající složky postoje a postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Na zvolené cílové skupině studentů Biskupského gymnázia ve Žďáře nad Sázavou byly zjištěny akceptující, uvědomělé postoje vůči postiženým i pozitivní postoj k inkluzivnímu vzdělávání. Postoje byly zkoumány z hlediska forem kontaktu, prožívaných emocí, empatie, informovanosti a dalších proměnných. Vybrané složky postojů byly kontrolovány Spearmanovým korelačním koeficientem pro nezávislé faktory věku, vzdělání rodičů a velikost bydliště a t-testem pro pohlaví, nepodařilo se prokázat vliv na zjištěné postoje.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis project was aimed at exploring attitudes of high school adolescents' attitudes to people with disability. Theoretical part was dedicated to definition of disability and its types, adolescents' psychosocial characteristics, inclusive education policy and theory of attitudes. A questionnaire was constructed to provide relevant data on attitude components and attitude to inclusive education policy. Accepting, mature attitudes to people with disability and positive stance on inclusive education policy were found between students of Bishops Grammar School in Žďár nad Sázavou. Attitudes were researched as consisting from kinds of contact, experienced emotions, empathy level, information seeking and other dependent variables. Selected components of attitudes were controlled with Spearman correlation coefficient for independent factors age, parents' educational background, size of place of residence and with T-test for independent factor sex, no significant influence was found.
Klíčová slova
postoje k lidem s postižením, adolescence, inkluzivní vzdělávání, kvantitativní výzkum
Klíčová slova v angličtině
attitudes to people with disability, adolescence, inclusive education policy, quantitative analysis
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,, Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách " (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku současné středoškolské mládeže
- na vymezení postojů mládeže k postiženým
- na vymezení inkluzivního pojetí vzdělávání postižených
- na realizaci empirického šetření
- na návrhy a opatření ve vztahu k sociální pedagogice
V rámci bakalářské práce bude realizováno empirické šetření u středoškolské mládeže. Šetření bude mít charakter kvantitativního výzkumu.
Zásady pro vypracování
Zadané a zvolené téma bude zpracováno podle pokynů obsažených v materiálu IMS ,, Metodika psaní odborného textu a výzkum v sociálních vědách " (IMS 2009). Případně podle dalších materiálů, z nichž některé jsou obsaženy v literatuře připojené k tomuto studijnímu textu. Zejména bude dbáno na dodržování zásad publikační etiky a pravidel společenskovědního výzkumu. Průběžné výsledky práce budou pravidelně konzultovány s vedoucím diplomové práce.
S vědomím těchto zásad a pravidel a po konzultaci s vedoucím bude práce zaměřena:
- na charakteristiku současné středoškolské mládeže
- na vymezení postojů mládeže k postiženým
- na vymezení inkluzivního pojetí vzdělávání postižených
- na realizaci empirického šetření
- na návrhy a opatření ve vztahu k sociální pedagogice
V rámci bakalářské práce bude realizováno empirické šetření u středoškolské mládeže. Šetření bude mít charakter kvantitativního výzkumu.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing a.s., 2010
MACEK P. Adolescence. Praha: Portál, 1999
NOVOSAD L. Tělesně postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011
UZLOVÁ I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010
VÁGNEROVÁ M., DADJ-MOUUSOVÁ Z., ŠTĚCH S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001.
Seznam doporučené literatury
HÁJKOVÁ V., STRNADOVÁ I. Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada Publishing a.s., 2010
MACEK P. Adolescence. Praha: Portál, 1999
NOVOSAD L. Tělesně postižení jako fenomén i životní realita. Praha: Portál, 2011
UZLOVÁ I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010
VÁGNEROVÁ M., DADJ-MOUUSOVÁ Z., ŠTĚCH S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2001.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
1. Vystoupení studenta
2. Otázky oponenta bakalářské práce (viz posudky)
- odpověděl dobře
3. dr. Laca: Jaké jsou Vaše závěry pro praxi?
- odpověděl dobře
prof. Ondrejkovič: Jak jste při analýze dat zohlednil nominální charakter proměnných?
- odpověděl částečně
dr. Dalajka: Na základě čeho jste stanovil metodologii?