Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití rodinné mediace jako jedné z alternativních metod při rozvodu. Všichni z nás víme, co je rozvod, ale málokdo si dokáže představit, čím dítě při rozvodu prochází, pokud jsme právě nebyli tím dítětem, které roz-vod prožil ve svém dětství. Mediace je metoda řešení sporu třetí neutrální a nezávislou osobou, tzv. mediátorem. A právě mediátor může pomoci při hledání oboustranné dohody v rámci klidného rozvodu. Teoretická část se nejprve zabývá teoretickými východisky, dále pak rozvodem a všemi aspekty rozvodu. Poslední kapitola je věnována mediaci, rodinné mediaci a využití rodinné mediace v sociální oblasti. Empirická část je sestavena z kvantitativního výzkumu, který odpovídá na výzkumný problém, zda sociální pracovníci pracující s rodinami ve Zlínském kraji, využívají práce mediátora. Výzkum ukázal, že sociální pracovníci ve Zlínském kraji využívají mediaci jak ve státních organizacích, tak v neziskových organizacích.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of utilization of the family mediation as one of the alternative divorce methods. We all know what the divorce means, but only few of us are able to imagine what the child experiences while going through divorce, unless we ourselves were the children, who went through a divorce in its childhood. Mediation is a method of settling disputes by an impartial third person, so-called mediator. And just a mediator can help by finding the mutual agreement within a peaceful divorce. The theoretical part deals at first with theoretical solutions, further then with the divorce and all aspects of the divorce and the last chapter is dedicated to mediation, family mediation, and utilization of family mediation in social sphere. The empiric part is made up of quantitative research, which gives an answers to the research problem if the social workers, who works with families in the Zlín district, use a mediator. The research showed that the social workers in the Zlín district use the mediation both in the public organisations as well as in the non-profit organizations.
Klíčová slova
funkce rodiny, konflikt, krize, rodina, rozvod, mediace, rodinná mediace, syndrom zavrženého rodiče, transgenerační dědictví
Klíčová slova v angličtině
Family Functions, Conflict, Crisis, Family, Divorce, Mediation, Family Mediation, Parental Alienation Syndrome, Transgenerational Heritage.
Rozsah průvodní práce
112 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou využití rodinné mediace jako jedné z alternativních metod při rozvodu. Všichni z nás víme, co je rozvod, ale málokdo si dokáže představit, čím dítě při rozvodu prochází, pokud jsme právě nebyli tím dítětem, které roz-vod prožil ve svém dětství. Mediace je metoda řešení sporu třetí neutrální a nezávislou osobou, tzv. mediátorem. A právě mediátor může pomoci při hledání oboustranné dohody v rámci klidného rozvodu. Teoretická část se nejprve zabývá teoretickými východisky, dále pak rozvodem a všemi aspekty rozvodu. Poslední kapitola je věnována mediaci, rodinné mediaci a využití rodinné mediace v sociální oblasti. Empirická část je sestavena z kvantitativního výzkumu, který odpovídá na výzkumný problém, zda sociální pracovníci pracující s rodinami ve Zlínském kraji, využívají práce mediátora. Výzkum ukázal, že sociální pracovníci ve Zlínském kraji využívají mediaci jak ve státních organizacích, tak v neziskových organizacích.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the issue of utilization of the family mediation as one of the alternative divorce methods. We all know what the divorce means, but only few of us are able to imagine what the child experiences while going through divorce, unless we ourselves were the children, who went through a divorce in its childhood. Mediation is a method of settling disputes by an impartial third person, so-called mediator. And just a mediator can help by finding the mutual agreement within a peaceful divorce. The theoretical part deals at first with theoretical solutions, further then with the divorce and all aspects of the divorce and the last chapter is dedicated to mediation, family mediation, and utilization of family mediation in social sphere. The empiric part is made up of quantitative research, which gives an answers to the research problem if the social workers, who works with families in the Zlín district, use a mediator. The research showed that the social workers in the Zlín district use the mediation both in the public organisations as well as in the non-profit organizations.
Klíčová slova
funkce rodiny, konflikt, krize, rodina, rozvod, mediace, rodinná mediace, syndrom zavrženého rodiče, transgenerační dědictví
Klíčová slova v angličtině
Family Functions, Conflict, Crisis, Family, Divorce, Mediation, Family Mediation, Parental Alienation Syndrome, Transgenerational Heritage.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mediace, rozvodové problematiky a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti mediace, rozvodové problematiky a sociálně pedagogické intervence.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
GJURIČOVÁ, Šárka, Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie. Systematické a narativní přístupy 2., doplněné a přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2390-7.
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3134-6.
HOLÁ, Lenka a kol. Mediace a možnosti využití v praxi. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4109-3.
NOVÁK, Tomáš, Bohumila PRŮCHOVÁ. Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 978-80-247-1449-3.
PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-039-2.
ŠIŠKOVÁ Tatjana. Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0091-8.
ŠMOLKA, Petr, Jan MACH. Manželská a rodinná trápení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-448-9.
BENEDECK, P. Elissa, Catherine F. BROWN. How to help your child overcome your divorce. Washington DC: American Psychiatric Press, 1995. ISBN 0-88048-565-5.
WARSHAK, A. Richard. Divorce poison. New York: HarperCollins Publisher, 2003. ISBN 978-0-06-186326-4.
Seznam doporučené literatury
GJURIČOVÁ, Šárka, Jiří KUBIČKA. Rodinná terapie. Systematické a narativní přístupy 2., doplněné a přepracované vydání. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2390-7.
HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3134-6.
HOLÁ, Lenka a kol. Mediace a možnosti využití v praxi. Praha: Grada Publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4109-3.
NOVÁK, Tomáš, Bohumila PRŮCHOVÁ. Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 978-80-247-1449-3.
PLAŇAVA, Ivo. Manželství a rodiny. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-039-2.
ŠIŠKOVÁ Tatjana. Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0091-8.
ŠMOLKA, Petr, Jan MACH. Manželská a rodinná trápení. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-448-9.
BENEDECK, P. Elissa, Catherine F. BROWN. How to help your child overcome your divorce. Washington DC: American Psychiatric Press, 1995. ISBN 0-88048-565-5.
WARSHAK, A. Richard. Divorce poison. New York: HarperCollins Publisher, 2003. ISBN 978-0-06-186326-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy uvedené v posudcích práce. Proběhla diskuse.
doc. Knotová upozornila na nevhodně formulované cíle.
dr. Kitliňská požádala o zdůvodnění formulovaných hypotéz, ale studentka nedokázala vymezit. Taktéž uvedla, že některé hypotézy jsou poměrně nesmyslné (nepodložené fakty).
dr. Včelařová požádala studentku, aby prezentovala rozdíl mezi rodinnou mediací a terapií. Studentka, ale nedokázala odpovědět.