Tato diplomová práce se zabývá problematikou dalšího profesního vzdělávání pracovníků v sociálních službách. Práce vychází z předpokladu, že pokud je další vzdělávání povinné, to znamená stanovené zákonem, může to být příčinou poklesu aktivity školených pracovníků v průběhu vzdělávání. Zároveň skutečnost, že se lidé nedobrovolně účastní na dalším vzdělávání, může vést ke ztrátě jejich motivace k sebevzdělávání. Proto byl pro potřeby výzkumného projektu vytvořen dotazník, pomocí něhož zjišťujeme, jestli existuje souvislost mezi dosaženým vzděláním, věkem pracovníků, délkou jejich praxe a hodnocením možnosti dále se profesně vzdělávat. Cílem kvantitativního výzkumu je sestavit na základě získaných dat obraz vzdělávajícího se dospělého z pohledu dalšího profesního vzdělávání v sociálních službách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with further professional education of people working in social services. The work is based on the assumption that if there is further training required, it means provided for by law, it might cause lower activity of trained workers in the course of learning. At the same time the fact that people unwillingly participate in further learning can lead to loss of their motivation for self-education. To verify the above-mentioned hypothesis a questionnaire was created for the needs of the research project. By means of this tool we should find out whether there is a correlation between the achieved education, age of the workers, the length of their experience and evalution of possibilities to further training. The aim of the quantitative research is to create an image of an educated adult on the basis of data obtained from the perspective of further professional learning in social services.
Klíčová slova
další profesní vzdělávání, pracovník v sociálních službách, vzdělávání dospělých, motivace k učení, hodnocení vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
further professional education, worker in social services, adult education, motivation for learning, evaluation of education
Rozsah průvodní práce
91 s. (137 647 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou dalšího profesního vzdělávání pracovníků v sociálních službách. Práce vychází z předpokladu, že pokud je další vzdělávání povinné, to znamená stanovené zákonem, může to být příčinou poklesu aktivity školených pracovníků v průběhu vzdělávání. Zároveň skutečnost, že se lidé nedobrovolně účastní na dalším vzdělávání, může vést ke ztrátě jejich motivace k sebevzdělávání. Proto byl pro potřeby výzkumného projektu vytvořen dotazník, pomocí něhož zjišťujeme, jestli existuje souvislost mezi dosaženým vzděláním, věkem pracovníků, délkou jejich praxe a hodnocením možnosti dále se profesně vzdělávat. Cílem kvantitativního výzkumu je sestavit na základě získaných dat obraz vzdělávajícího se dospělého z pohledu dalšího profesního vzdělávání v sociálních službách.
Anotace v angličtině
This diploma thesis deals with further professional education of people working in social services. The work is based on the assumption that if there is further training required, it means provided for by law, it might cause lower activity of trained workers in the course of learning. At the same time the fact that people unwillingly participate in further learning can lead to loss of their motivation for self-education. To verify the above-mentioned hypothesis a questionnaire was created for the needs of the research project. By means of this tool we should find out whether there is a correlation between the achieved education, age of the workers, the length of their experience and evalution of possibilities to further training. The aim of the quantitative research is to create an image of an educated adult on the basis of data obtained from the perspective of further professional learning in social services.
Klíčová slova
další profesní vzdělávání, pracovník v sociálních službách, vzdělávání dospělých, motivace k učení, hodnocení vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
further professional education, worker in social services, adult education, motivation for learning, evaluation of education
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dalšího vzdělávání, profesního vzdělávání, sociálních služeb a požadavků na vzdělávání v sociálních službách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu za použití dotazníku na vzorku pracovníků v sociálních službách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti dalšího vzdělávání, profesního vzdělávání, sociálních služeb a požadavků na vzdělávání v sociálních službách.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu za použití dotazníku na vzorku pracovníků v sociálních službách.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ADAIR, John Eric, 2004. Efektivní motivace. Praha: Alfa Publishing. ISBN 80-86851-00-1.
ARMSTRONG, Michael, 1999. Personální management. Praha: Grada. ISBN 80-7169-614-5.
BENEŠ, Milan, 2008. Andragogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2580-2.
PLAMÍNEK, Jiří, 2010. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3235-0.
VODÁK, Josef a Alžběta KUCHARČÍKOVÁ, 2011. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3651-8.
Seznam doporučené literatury
ADAIR, John Eric, 2004. Efektivní motivace. Praha: Alfa Publishing. ISBN 80-86851-00-1.
ARMSTRONG, Michael, 1999. Personální management. Praha: Grada. ISBN 80-7169-614-5.
BENEŠ, Milan, 2008. Andragogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2580-2.
PLAMÍNEK, Jiří, 2010. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3235-0.
VODÁK, Josef a Alžběta KUCHARČÍKOVÁ, 2011. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3651-8.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděla na dotazy vedoucího i oponenta práce. Proběhla diskuse.