Volný čas mládeže a výběr konkrétních volnočasových aktivit je důležitou součástí života každého mladého člověka. Tato diplomová práce je zaměřena na faktory podílející se na utváření osobnosti jedince. Je zkoumán vliv vybraných vnitřních a vnějších faktorů na trávení volného času mládeže ve Fryštáku. Teoretická část práce je věnována pojmovému ukotvení problematiky volného času, výchově mimo vyučování včetně jejího pedagogického ovlivňování a charakteristice vývojového období dospívání. Samostatnou kapitolu tvoří vnitřní a vnější faktory, a jejich vliv na volný čas. Poslední kapitola teoretické části popisuje nabídku volnočasových aktivit ve Fryštáku, jako forem trávení volného času. V praktické části diplomové práce je formou kvantitativního výzkumu u respondentů 7. až 9. ročníků Základní školy Fryšták zjišťováno, zda, jakým způsobem a do jaké míry vybrané faktory ovlivňují trávení volného času mládeže. Na základě výsledků výzkumu jsou navrženy možnosti řešení dané problematiky, včetně rozšíření či úpravy stávající nabídky organizovaných volnočasových aktivit ve prospěch pozitivního utváření osobnosti mládeže ve Fryštáku.
Anotace v angličtině
Free time of young people and selection of particular free time activities are important parts of every teenagers life. The thesis focuses on factors partaking in the formation of human personality, and examines the influence of selected inner and external factors affecting spending free time by young people in the town of Fryšták. The theoretical part of the thesis deals with specification of terms associated with the issue of free time, education outside the classroom, including pedagogical methods used to influence it, and characteri-zation of the developmental period of pubescence. Inner and external factors and their in-fluence on free time form an independent chapter. The last chapter of the theoretical part describes free time activities offered in Fryšták, viewed as ways of spending free time. The practical part of the thesis uses quantitative research and questions 7th 9th grade pupils of the Elementary School in Fryšták to determine whether, in what way, and to what extent the selected factors influence young people when deciding how to spend their free time. Results of the research are used as a basis for suggestions of possible solutions to the issue, including the possibility of extending or adjusting the current offer of organized free time activities, to ensure positive formation of personality of young people in Fryšták.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, pubescence, vnitřní faktory, vnější faktory, rodina, škola, vrstevníci, prostředí, masmédia.
Klíčová slova v angličtině
free time, free time activities, pubescence, inner factors, external factors, family, school, peers, environment, mass media.
Rozsah průvodní práce
128 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Volný čas mládeže a výběr konkrétních volnočasových aktivit je důležitou součástí života každého mladého člověka. Tato diplomová práce je zaměřena na faktory podílející se na utváření osobnosti jedince. Je zkoumán vliv vybraných vnitřních a vnějších faktorů na trávení volného času mládeže ve Fryštáku. Teoretická část práce je věnována pojmovému ukotvení problematiky volného času, výchově mimo vyučování včetně jejího pedagogického ovlivňování a charakteristice vývojového období dospívání. Samostatnou kapitolu tvoří vnitřní a vnější faktory, a jejich vliv na volný čas. Poslední kapitola teoretické části popisuje nabídku volnočasových aktivit ve Fryštáku, jako forem trávení volného času. V praktické části diplomové práce je formou kvantitativního výzkumu u respondentů 7. až 9. ročníků Základní školy Fryšták zjišťováno, zda, jakým způsobem a do jaké míry vybrané faktory ovlivňují trávení volného času mládeže. Na základě výsledků výzkumu jsou navrženy možnosti řešení dané problematiky, včetně rozšíření či úpravy stávající nabídky organizovaných volnočasových aktivit ve prospěch pozitivního utváření osobnosti mládeže ve Fryštáku.
Anotace v angličtině
Free time of young people and selection of particular free time activities are important parts of every teenagers life. The thesis focuses on factors partaking in the formation of human personality, and examines the influence of selected inner and external factors affecting spending free time by young people in the town of Fryšták. The theoretical part of the thesis deals with specification of terms associated with the issue of free time, education outside the classroom, including pedagogical methods used to influence it, and characteri-zation of the developmental period of pubescence. Inner and external factors and their in-fluence on free time form an independent chapter. The last chapter of the theoretical part describes free time activities offered in Fryšták, viewed as ways of spending free time. The practical part of the thesis uses quantitative research and questions 7th 9th grade pupils of the Elementary School in Fryšták to determine whether, in what way, and to what extent the selected factors influence young people when deciding how to spend their free time. Results of the research are used as a basis for suggestions of possible solutions to the issue, including the possibility of extending or adjusting the current offer of organized free time activities, to ensure positive formation of personality of young people in Fryšták.
Klíčová slova
volný čas, volnočasové aktivity, pubescence, vnitřní faktory, vnější faktory, rodina, škola, vrstevníci, prostředí, masmédia.
Klíčová slova v angličtině
free time, free time activities, pubescence, inner factors, external factors, family, school, peers, environment, mass media.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volného času, psychologie osobnosti a sociálního prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na mapování faktorů ovlivňujících trávení volného času mládeže ve Fryštáku metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti volného času, psychologie osobnosti a sociálního prostředí.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu zaměřeného na mapování faktorů ovlivňujících trávení volného času mládeže ve Fryštáku metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
ČÍŽKOVÁ, Jitka, 2000. Přehled sociální psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0150-9.
HELUS, Zdeněk, 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
HOFBAUER, Břetislav, 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLAPILOVÁ, Světla, 1996. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta. ISBN 80-7067-669-8.
KRAUS, Blahoslav, Věra POLÁČKOVÁ et al., 2001. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
Seznam doporučené literatury
ČÍŽKOVÁ, Jitka, 2000. Přehled sociální psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0150-9.
HELUS, Zdeněk, 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
HOFBAUER, Břetislav, 2004. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál. ISBN 80-7178-927-5.
CHRÁSKA, Miroslav, 2007. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s. ISBN 978-80-247-1369-4.
KLAPILOVÁ, Světla, 1996. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta. ISBN 80-7067-669-8.
KRAUS, Blahoslav, Věra POLÁČKOVÁ et al., 2001. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido. ISBN 80-7315-004-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své diplomové práce, její teoretická východiska a metodologické aspekty, včetně vyhodnocení, interpretace dat a hlavní zjištění. Diskutovány byly připomínky oponenta a vedoucího práce a dále otáka formulace hypotéz. Studentka byla na obhajobu adekvátně připravena, což komise vnímala velmi positivně.