Diplomová práce se zabývá kyberšikanou jako jedním z patologických jevů na středních školách v okrese Vsetín. V teoretické části práce definuje a charakterizuje základní pojmy související s kyberšikanou, popisuje také její současné formy a projevy. Dále teoretická část popisuje následky kyberšikany a navrhuje možná preventivní opatření včetně trestní odpovědnosti pachatelů. Teoretická část také srovnává kyberšikanu s klasickou šikanou.
Na teoretickou část navazuje praktická část práce, která prezentuje výsledky kvantitavního výzkumu s poznatky a názory z praxe, které následně statisticky vyhodnocuje, analyzuje
a také komentuje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the cyberbullying as one of the pathological phenomenons at the secondary schools in the Vsetin district. The theoretical part of the thesis defines and describes the basic terms, related to the cyberbullying and also describes its contemporary forms and manifestations. Furthermore, the theoretical part describes the consequences of cyberbullying and suggests possible preventive measures, including criminal liability of the offenders. The theoretical part also compares the cyberbullying with the traditional
bullying. The theoretical part is followed by a practical part, which presents the results of the quantitative research with findings and opinions out of the practice, which ones then statistically evaluates, analyzes and also comments.
Klíčová slova
kyberšikana, šikana, kyberagresor, kyberoběť, sociální sítě, prevence,
legislativa
Klíčová slova v angličtině
cyberbullying, bullying, cyberaggressor, cybervictim, social networks,
precaution, legislation
Rozsah průvodní práce
74 s. (15 929 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kyberšikanou jako jedním z patologických jevů na středních školách v okrese Vsetín. V teoretické části práce definuje a charakterizuje základní pojmy související s kyberšikanou, popisuje také její současné formy a projevy. Dále teoretická část popisuje následky kyberšikany a navrhuje možná preventivní opatření včetně trestní odpovědnosti pachatelů. Teoretická část také srovnává kyberšikanu s klasickou šikanou.
Na teoretickou část navazuje praktická část práce, která prezentuje výsledky kvantitavního výzkumu s poznatky a názory z praxe, které následně statisticky vyhodnocuje, analyzuje
a také komentuje.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the cyberbullying as one of the pathological phenomenons at the secondary schools in the Vsetin district. The theoretical part of the thesis defines and describes the basic terms, related to the cyberbullying and also describes its contemporary forms and manifestations. Furthermore, the theoretical part describes the consequences of cyberbullying and suggests possible preventive measures, including criminal liability of the offenders. The theoretical part also compares the cyberbullying with the traditional
bullying. The theoretical part is followed by a practical part, which presents the results of the quantitative research with findings and opinions out of the practice, which ones then statistically evaluates, analyzes and also comments.
Klíčová slova
kyberšikana, šikana, kyberagresor, kyberoběť, sociální sítě, prevence,
legislativa
Klíčová slova v angličtině
cyberbullying, bullying, cyberaggressor, cybervictim, social networks,
precaution, legislation
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kyberšikany, specifik jednotlivých forem kyberšikany a dopadů na vztahy mezi žáky středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím anonymního dotazníku zaměřeného na výskyt kyberšikany a jejich forem v oblasti mezilidských vztahů mezi žáky středních škol v okrese Vsetín.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti kyberšikany, specifik jednotlivých forem kyberšikany a dopadů na vztahy mezi žáky středních škol.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu prostřednictvím anonymního dotazníku zaměřeného na výskyt kyberšikany a jejich forem v oblasti mezilidských vztahů mezi žáky středních škol v okrese Vsetín.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
ČERNÁ, Alena et al. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4577-0
KAVALÍR Aleš a Nina ROTTOVÁ. Kyberšikana a její prevence: příručka pro učitele. Plzeň: Dragon Press, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
STŘIHAVKA, Marek. Vaše bezpečnost a anonymita na internetu. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-586-5.
Seznam doporučené literatury
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
ČERNÁ, Alena et al. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4577-0
KAVALÍR Aleš a Nina ROTTOVÁ. Kyberšikana a její prevence: příručka pro učitele. Plzeň: Dragon Press, 2009. ISBN 978-80-86961-78-1.
ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
STŘIHAVKA, Marek. Vaše bezpečnost a anonymita na internetu. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-586-5.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně uvedl nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Odpověděl na dotazy oponenta i vedoucího práce. Proběhla diskuse.
doc. Knotová požádala studenta, aby upřesnil svůj cíl práce. Adekvátně odpověděl.
dr. Kitliňská upozornila na nevhodně formulované hypotézy.