Diplomová práce se zaměřuje na možnosti environmentální výchovy v rodině dětí předškolního věku. Funkcionální (nepřímé) působení rodiny je považováno za hlavní indikátor reflektující skutečný život rodiny. Rodina, základní stavební kamen společnosti, je představena jako činitel formující společnost i ovlivňující životní prostředí. Výsledky výzkumu ukázaly, že výchovu k ochraně přírody shledává za důležitou většina rodičů. Výstupem práce jsou návrhy rodinných aktivit zaměřující se na environmentální vzdělávání všech členů rodiny. Jednotlivé aktivity jsou cílené na potřeby výzkumné skupiny a vycházejí z občanské vybavenosti města Kroměříže, jakožto konkrétního místa realizace projektu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on environmental education possibilities in the family with preschoolaged children. An indirect influence of the family is considered as a fundamental indicator fully reflecting real life of the family. The family, basic building block of society, is introduced as significant authority forming society and influencing also the environment.
The survey results showed that majority of parents finds the environmental education im-portant. Output of the thesis is suggestions of family activities focusing on environmental education of all family members. The activities are aimed on needs of survey group and are based on community facilities of the town Kroměříž as a particular project place.
Klíčová slova
environmentální výchova, rodina, předškolní věk, trvale udržitelný rozvoj, ekologická stopa,
Diplomová práce se zaměřuje na možnosti environmentální výchovy v rodině dětí předškolního věku. Funkcionální (nepřímé) působení rodiny je považováno za hlavní indikátor reflektující skutečný život rodiny. Rodina, základní stavební kamen společnosti, je představena jako činitel formující společnost i ovlivňující životní prostředí. Výsledky výzkumu ukázaly, že výchovu k ochraně přírody shledává za důležitou většina rodičů. Výstupem práce jsou návrhy rodinných aktivit zaměřující se na environmentální vzdělávání všech členů rodiny. Jednotlivé aktivity jsou cílené na potřeby výzkumné skupiny a vycházejí z občanské vybavenosti města Kroměříže, jakožto konkrétního místa realizace projektu.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on environmental education possibilities in the family with preschoolaged children. An indirect influence of the family is considered as a fundamental indicator fully reflecting real life of the family. The family, basic building block of society, is introduced as significant authority forming society and influencing also the environment.
The survey results showed that majority of parents finds the environmental education im-portant. Output of the thesis is suggestions of family activities focusing on environmental education of all family members. The activities are aimed on needs of survey group and are based on community facilities of the town Kroměříž as a particular project place.
Klíčová slova
environmentální výchova, rodina, předškolní věk, trvale udržitelný rozvoj, ekologická stopa,
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek vztahujících se k environmentální výchově, předškolnímu věku a rodině jako sociální skupině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení teoretických východisek vztahujících se k environmentální výchově, předškolnímu věku a rodině jako sociální skupině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu formou dotazníku.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat a jejich interpretace.
Vyvození závěrů na základě výsledků, shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-730-383-3.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.
ŠIMIK, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
KING, Angela and Sue Clifford. Community Orchards - Handbook. Shaftesbury: Common Ground, 2008. ISBN 978-1-900322-92-8.
ROGGE, Jan - Uwe. Erziehung - die 111 häufigsten Fragen und Antworten. Reinbek: Roro, 2010. ISBN 978-3-499-62490-2.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Zlatica. Sociálna pedagogika jako životná pomoc. Bratislava: Public promotion, 2008. ISBN 978-80-87182-15-4.
ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-147-8.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-730-383-3.
LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0094-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0519-7.
ŠIMIK, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
ŠPAŇHELOVÁ, Ilona. Dítě v předškolním období. Praha: Mladá fronta, 2004. ISBN 80-204-1187-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
KING, Angela and Sue Clifford. Community Orchards - Handbook. Shaftesbury: Common Ground, 2008. ISBN 978-1-900322-92-8.
ROGGE, Jan - Uwe. Erziehung - die 111 häufigsten Fragen und Antworten. Reinbek: Roro, 2010. ISBN 978-3-499-62490-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentovala nejdůležitější výsledky výzkumného šetření. Opověděla na dotazy uvedené v posudcích. Proběhla diskuse.
doc. Knotová požádala studentku, aby prezentovala zásady, jež vyplývají z výzkumu a budou využité v praxi. Studentka ale spíše hovoří o projektu a doc. Knotová upozorňuje studentku, že zásady nemá explicitně uvedené v diplomové práci.
dr. Suchánková studentce sdělila, že je práce poměrně roztříštěná, že není konkrétní a bylo by vhodné práci více specifikovat.