Diplomová práce je zaměřena na činnost a kompetence asistenta pedagoga při edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole speciální ve Zlíně. Vymezuje teoretická východiska funkce asistent pedagoga, legislativní ukotvení a zaměřuje se na jeho kvalifikační a osobnostní předpoklady. Specifikuje skupiny žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, zahrnuje zásady práce, popisuje výchovná a vzdělávací opatření a zaměřuje se na poradenský systém a na jeho úlohu při poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cílem praktické části je popsat činnost asistenta pedagoga a stanovit kompetence, které jsou důležité při výkonu této funkce v edukačním procesu s žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the activities and competencies of an assistant teacher in the education of children with special educational needs in special elementary school.
In the theoretical part I describe the position of assistant teacher and his skills and personality traits. I describe principles of working with pupils with special educational needs and describe the educational and training measures and focuses on advisory system and its role in providing support for pupils with special educational needs.
The practical part is to describe the activities of assistant teachers and establish competencies that are important for the performance of this function in the educational process with pupils with special educational needs.
Klíčová slova
asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, mentální postižení, poradenský systém, vzdělávání, výchova, komunikace, motivace, klima třídy.
Klíčová slova v angličtině
assistant teacher, pupil with special educational needs, mental disability, advisory system, training, education, communication, motivation, classroom climate.
Rozsah průvodní práce
77 s. (18 760 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na činnost a kompetence asistenta pedagoga při edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole speciální ve Zlíně. Vymezuje teoretická východiska funkce asistent pedagoga, legislativní ukotvení a zaměřuje se na jeho kvalifikační a osobnostní předpoklady. Specifikuje skupiny žáků se speciálně vzdělávacími potřebami, zahrnuje zásady práce, popisuje výchovná a vzdělávací opatření a zaměřuje se na poradenský systém a na jeho úlohu při poskytování podpory žákům se speciálními vzdělávacími potřebami.
Cílem praktické části je popsat činnost asistenta pedagoga a stanovit kompetence, které jsou důležité při výkonu této funkce v edukačním procesu s žáky se speciálně vzdělávacími potřebami.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the activities and competencies of an assistant teacher in the education of children with special educational needs in special elementary school.
In the theoretical part I describe the position of assistant teacher and his skills and personality traits. I describe principles of working with pupils with special educational needs and describe the educational and training measures and focuses on advisory system and its role in providing support for pupils with special educational needs.
The practical part is to describe the activities of assistant teachers and establish competencies that are important for the performance of this function in the educational process with pupils with special educational needs.
Klíčová slova
asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, mentální postižení, poradenský systém, vzdělávání, výchova, komunikace, motivace, klima třídy.
Klíčová slova v angličtině
assistant teacher, pupil with special educational needs, mental disability, advisory system, training, education, communication, motivation, classroom climate.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogických kompetencí, asistenta pedagoga a speciálního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti pedagogických kompetencí, asistenta pedagoga a speciálního vzdělávání.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvalitativního výzkumu formou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0738-1.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
VALENTA, Milan, Petr PETRÁŠ a kolektiv. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NEZCHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Seznam doporučené literatury
NELEŠOVSKÁ, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0738-1.
SLOWÍK, Josef. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9.
VALENTA, Milan, Petr PETRÁŠ a kolektiv. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6.
ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NEZCHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi. Praha: Grada Publishing, a. s., 2012. ISBN 978-80-247-4369-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman, Klára ŠEĎOVÁ a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
Přílohy volně vložené
1 CD
Přílohy vázané v práci
schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila teretická východiska a metodologická hlediska kvalifikační práce, dále cíle, získání dat, jejich zpracování a interpretace. Diskutovány byly připomínky uvedené v posudcích vedoucího a oponenta kvalifikační práce. Studentce byla předložena otázka oponenta i vedoucího práce ("Co Vás vedlo k výběru výzkumné metody?"). Studentka byla na tuto otázku připravena, odpověděla adekvátně.