Tato diplomová práce se věnuje problematice osob bez přístřeší a lidské důstojnosti. Je rozdělena na praktickou a teoretickou část. První část teoretické části je věnována teoretic-kým východiskům, problematice tématu ve vztahu k sociální pedagogice, použité literatuře a základním pojmům. Druhá část je věnována problematice osob bez přístřeší a možnému druhu pomoci a třetí část se věnuje problematice lidské důstojnosti. Praktická část si klade za hlavní cíl pomoci kvalitativního výzkumu popsat, jak vnímají osoby bez přístřeší vlastní lidskou důstojnost a jak vidí sebe sama ve společnosti a naopak společnost je.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of homelessness and human dignity. It is divided into theoretical and practical. The theoretical part deals with the theoretical basis, the problematic issues of the above in relation to social pedagogy, basic concepts and by drawing on literary works. The second part is concerned with the issue of people who are homeless and possible types of assistance available, and the third part deals with the issue of human dignity. The main aim of the practical part, with the help of qualitative research, is to describe the way in which people who are homeless perceive their own human dignity, how they see themselves in society, and in contrast, how society perceives them.
Klíčová slova
bezdomovec, bezdomovectví, důstojnost osoby, etika, domov, chudoba, předsudek, sociální služby, sociální pedagog, sociální pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
homeless, homelessness, personal dignity, ethics, home, poverty, prejudice, social services, social educator, social pedagogy
Rozsah průvodní práce
74 s. (94 370znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se věnuje problematice osob bez přístřeší a lidské důstojnosti. Je rozdělena na praktickou a teoretickou část. První část teoretické části je věnována teoretic-kým východiskům, problematice tématu ve vztahu k sociální pedagogice, použité literatuře a základním pojmům. Druhá část je věnována problematice osob bez přístřeší a možnému druhu pomoci a třetí část se věnuje problematice lidské důstojnosti. Praktická část si klade za hlavní cíl pomoci kvalitativního výzkumu popsat, jak vnímají osoby bez přístřeší vlastní lidskou důstojnost a jak vidí sebe sama ve společnosti a naopak společnost je.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of homelessness and human dignity. It is divided into theoretical and practical. The theoretical part deals with the theoretical basis, the problematic issues of the above in relation to social pedagogy, basic concepts and by drawing on literary works. The second part is concerned with the issue of people who are homeless and possible types of assistance available, and the third part deals with the issue of human dignity. The main aim of the practical part, with the help of qualitative research, is to describe the way in which people who are homeless perceive their own human dignity, how they see themselves in society, and in contrast, how society perceives them.
Klíčová slova
bezdomovec, bezdomovectví, důstojnost osoby, etika, domov, chudoba, předsudek, sociální služby, sociální pedagog, sociální pedagogika.
Klíčová slova v angličtině
homeless, homelessness, personal dignity, ethics, home, poverty, prejudice, social services, social educator, social pedagogy
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, bezdomovectví a související legislativy.
Příprava a realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti sociální práce, bezdomovectví a související legislativy.
Příprava a realizace kvalitativního výzkumu metodou rozhovorů.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc 3. vyd. public promotion, s.r.o., 2008, ISBN 978-80-969944-0-3
HRADECKÝ, Ilja. Definice a typologie bezdomovectví. Praha: Naděje, občanské
sdružení, 2007. ISBN 978-80-86451-13-8.
MATOUŠEK, Oldřich, Jana KOLÁČKOVÁ a Pavla KODYMOVÁ. Sociální práce
v praxi: Specifika různých i cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MAREK, Jakub, Aleš STRNAD a Lucie HOTOVCOVÁ. Bezdomovectví: v kontextu
ambulantních sociálních služeb. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0090-1.
URBANK, Antje. Obdachlosigkeit und deren geschlechtsspezifische Problemstellung. München GRIN Verlag, 2011. EAN 9783640924615.
PRŮDKOVÁ, Táňa a Přemysl NOVOTNÝ. Bezdomovectví. Praha: Triton, 2008.
ISBN 978-80-7387-100-0.
Seznam doporučené literatury
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc 3. vyd. public promotion, s.r.o., 2008, ISBN 978-80-969944-0-3
HRADECKÝ, Ilja. Definice a typologie bezdomovectví. Praha: Naděje, občanské
sdružení, 2007. ISBN 978-80-86451-13-8.
MATOUŠEK, Oldřich, Jana KOLÁČKOVÁ a Pavla KODYMOVÁ. Sociální práce
v praxi: Specifika různých i cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MAREK, Jakub, Aleš STRNAD a Lucie HOTOVCOVÁ. Bezdomovectví: v kontextu
ambulantních sociálních služeb. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0090-1.
URBANK, Antje. Obdachlosigkeit und deren geschlechtsspezifische Problemstellung. München GRIN Verlag, 2011. EAN 9783640924615.
PRŮDKOVÁ, Táňa a Přemysl NOVOTNÝ. Bezdomovectví. Praha: Triton, 2008.
ISBN 978-80-7387-100-0.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila téma své diplomové práce, její teoretická východiska a metodologické aspekty - cíle, metody získání dat, výzkumný soubor, zpracování a interpretace dat. Studentka shrnula hlavní zjištění výzkumného šetření. Diskutovány byly připomínky a otázky uvedené v posudcích vedoucího a oponenta kvalifikační práce. Studentka odpověděla adekvátně.