Informace o kvalifikační práci Komparace hodnotové preference žáků 9. tříd základních škol a studentů maturitních ročníků středních škol v regionu Uherskohradišťska
Diplomová práce je zaměřena na hodnotovou preferenci a hodnotovou orientaci. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů hodnota, hodnotová orientace a dalších pojmů, které s hodnotami úzce souvisí. Na teoretickou část navazuje část praktická, která má formu kvantitativního výzkumu. Tato část diplomové práce zkoumá pomocí dotazníkového šetře-ní, jsou-li rozdíly v preferenci hodnot a hodnotové orientaci mezi žáky 9. tříd základních škol a studenty maturitních ročníků středních škol na Uherskohradišťsku. Dále zjišťuje, které subjekty nejvíce ovlivňují vztah k hodnotám, zda mají respondenti výzkumu z hlediska hodnot nějaké vzory.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on value preferences and value orientation. The theoretical part deals with defining of terms as value, value orientation and other terms which are closely related. The theoretical part is followed by the practical part, which is taken in quantitative research form. This part of the thesis investigates through a questionnaire survey, the differences if any in values preference and value orientation of 9th grades elementary school pupils and high school graduation classes in the region of Uherské Hradiště. Furthermore, it deter-mines which entities most influence the value relationship and whether the respondents have some patterns in value orientation perspective.
Klíčová slova
hodnota, hodnotová orientace, hodnocení, hodnotový systém, preference hodnot, Uherskohradišťsko
Klíčová slova v angličtině
value, value orientation, rating, value system, value preferences, Uherské Hradiště region
Rozsah průvodní práce
113 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřena na hodnotovou preferenci a hodnotovou orientaci. Teoretická část se zabývá vymezením pojmů hodnota, hodnotová orientace a dalších pojmů, které s hodnotami úzce souvisí. Na teoretickou část navazuje část praktická, která má formu kvantitativního výzkumu. Tato část diplomové práce zkoumá pomocí dotazníkového šetře-ní, jsou-li rozdíly v preferenci hodnot a hodnotové orientaci mezi žáky 9. tříd základních škol a studenty maturitních ročníků středních škol na Uherskohradišťsku. Dále zjišťuje, které subjekty nejvíce ovlivňují vztah k hodnotám, zda mají respondenti výzkumu z hlediska hodnot nějaké vzory.
Anotace v angličtině
The thesis is focused on value preferences and value orientation. The theoretical part deals with defining of terms as value, value orientation and other terms which are closely related. The theoretical part is followed by the practical part, which is taken in quantitative research form. This part of the thesis investigates through a questionnaire survey, the differences if any in values preference and value orientation of 9th grades elementary school pupils and high school graduation classes in the region of Uherské Hradiště. Furthermore, it deter-mines which entities most influence the value relationship and whether the respondents have some patterns in value orientation perspective.
Klíčová slova
hodnota, hodnotová orientace, hodnocení, hodnotový systém, preference hodnot, Uherskohradišťsko
Klíčová slova v angličtině
value, value orientation, rating, value system, value preferences, Uherské Hradiště region
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k hodnotové problematice, typologii hodnot a významu hodnot pro člověka a společnost.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek vztahující se k hodnotové problematice, typologii hodnot a významu hodnot pro člověka a společnost.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace kvantitativního výzkumu metodou dotazníkového šetření.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Praha: Votobie, 2009. ISBN 80-7220-195-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-3715-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NYTROVÁ, Olga a Marcela PIKÁLKOVÁ. Dialog mezi hodnotami, aneb hodnoty vyřčené a hodnoty žité. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-014-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, Panajotis. Psychologie hodnot. Praha: Votobie, 2009. ISBN 80-7220-195-6.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-3715-185-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
NYTROVÁ, Olga a Marcela PIKÁLKOVÁ. Dialog mezi hodnotami, aneb hodnoty vyřčené a hodnoty žité. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2011. ISBN 978-80-7452-014-3.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Přílohy volně vložené
CD ROM
Přílohy vázané v práci
grafy, schémata, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila základní teoretická východiska kvalifikační práce a dále metodologické aspekty výzkumného šetření (metody získání dat, jejich zpracování a interpretace). Studentka prezentovala hlavní zjištění vycházející výzkumného šetření. Byly diskutovány hypotézy (na jakém základě byly stanoveny), na jakém základě byly voleny dané testy. Studentka odpovídala adekvátně.