Tato bakalářská práce se zabývá analýzou přídavných jmen a jejich stupňováním v anglickém jazyce. Práce se nejprve zaměřuje na základní charakteristiky přídavných jmen jako slovního druhu, na strukturu frází přídavných jmen a na rozdělení přídavných jmen do dvou skupin, centrální a periferní, které sdílejí stejné vlastnosti.
Hlavním cílem práce je popsat způsoby porovnávání anglických přídavných jmen, analyzovat jejich použití s konkrétními přídavnými jmény a srovnat komparativní a superlativní tvary těchto přídavných jmen v odborné literatuře a korpusech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an analysis of adjectives and their comparison in English. At first, the thesis is focused on basic characteristics of adjectives as a part of speech, on a structure of the adjective phrase and on a division of adjectives into two groups, central and peripheral, sharing same properties.
The main aim of this work is to describe types of comparisons of English adjectives, to analyze their usage with particular adjectives and to compare comparative and superlative forms of these adjectives in the literature and corpuses.
Tato bakalářská práce se zabývá analýzou přídavných jmen a jejich stupňováním v anglickém jazyce. Práce se nejprve zaměřuje na základní charakteristiky přídavných jmen jako slovního druhu, na strukturu frází přídavných jmen a na rozdělení přídavných jmen do dvou skupin, centrální a periferní, které sdílejí stejné vlastnosti.
Hlavním cílem práce je popsat způsoby porovnávání anglických přídavných jmen, analyzovat jejich použití s konkrétními přídavnými jmény a srovnat komparativní a superlativní tvary těchto přídavných jmen v odborné literatuře a korpusech.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with an analysis of adjectives and their comparison in English. At first, the thesis is focused on basic characteristics of adjectives as a part of speech, on a structure of the adjective phrase and on a division of adjectives into two groups, central and peripheral, sharing same properties.
The main aim of this work is to describe types of comparisons of English adjectives, to analyze their usage with particular adjectives and to compare comparative and superlative forms of these adjectives in the literature and corpuses.
Prostudování odborné literatury - přídavné jméno, stupňování přídavných jmen
Příprava korpusu
Analýza tvarů přídavných jmen v korpusu
Porovnání teorie s daty z korpusu
Stanovení závěru
Zásady pro vypracování
Prostudování odborné literatury - přídavné jméno, stupňování přídavných jmen
Příprava korpusu
Analýza tvarů přídavných jmen v korpusu
Porovnání teorie s daty z korpusu
Stanovení závěru
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, et al. 2007. Longman Grammar of Spoken and Written English. 6th ed. Harlow: Longman.
Dušková, Libuše, et al. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 2004. A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow: Longman.
Swan, Michael. 2005. Practical English Usage. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Seznam doporučené literatury
Biber, Douglas, et al. 2007. Longman Grammar of Spoken and Written English. 6th ed. Harlow: Longman.
Dušková, Libuše, et al. 2003. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
Huddleston, Rodney and Geoffrey K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press.
Quirk, Randolph, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan Svartvik. 2004. A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow: Longman.
Swan, Michael. 2005. Practical English Usage. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
The student presented her bachelor thesis.
Q, Machová: How can your research results be relevant for practice, for example for the teachers of English? Are there big discrepancies between the school grammar books/English language student books and corpus findings? A: Exceptional examples, grammar books used very often, student books are reliable.
Q, Drábková: Is it grammatically/stylistically correct to form comparatives and superlatives from of adjectives which by themselves imply extreme qualities, e.g. p.29 - almighty (or other such examples being perfect, optimal? A: (using a PowerPoint presentation slide, the student explained and answered the question correctly - examples: almighty, perfect, optimal)