Teoretická část diplomová práce je zaměřena k dětem jako rizikové skupině, jsou v ní rozebrány teoretická východiska týkající se vzniku poruch chování dětí a faktory, které se podílejí na vzniku nežádoucího chování. Dále je věnována pozornost klasifikaci poruch chování, delikvenci a trestné činnosti dětí v souvislosti s poruchami chování a kriminogenním chováním, jakožto extrémním projevem poruch chování dětí. Je zde také zahrnut přehled alternativ intervence a opatření směřujících na děti, u kterých byly diagnostikovány poruchy chování a které páchají kriminalitu.
V praktické části práce, je obsažena výzkumná část a samotný výzkum, který byl realizován formou kvantitativního výzkumu, srovnáním statistických dat v období let 2007 až 2012. Podrobněji se zabývá souvislostí, zda se u nezletilých a mladistvých pachatelů trestné činnosti, před jejím spácháním, u nich projevilo poruchové chování ve vztahu k populaci stejného věku v České republice, městě Praze, Olomouckém kraji a Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis is directed to children as a risk group, are discussed in the theoretical background concerning the emergence of behavioral disorders in children and the factors that are involved in the formation of unwanted behavior. Furthermore, attention is given to the classification of behavioral disorders, delinquency and criminal activities in the context of children with behavioural disorders and kriminogenním behavior, as an extreme manifestation of behavioral disorders in children. There is also included an overview of the alternatives of intervention and measures aimed at children that were diagnosed behavioral disorders and who commit crime. In the practical part of the thesis, the research part is contained, and the research, which was realized in the form of quantitative research, by comparing the statistical data for the period 2007 to 2012. Further deals with the context, whether minors and minors perpetrators of the crime, before committing, they reflected the breakdown behavior in relation to the population of the same age in the Czech Republic, in Prague, Olomouc region and the Zlín region. Keywords: child, minor, youthful, disorder of behavior, theory of the formation and classification of behavioral disorders, delinquency, crime, crime, intervention and measures
Klíčová slova
dítě, nezletilý, mladistvý, porucha chování, teorie vzniku a klasifikace poruch chování, delikvence, trestná činnost, kriminalita, intervence a opatření
Klíčová slova v angličtině
child, minor, youthful, disorder of behavior, theory of the formation and classification of behavioral disorders, delinquency, crime, crime, intervention and measures
Rozsah průvodní práce
110s
Jazyk
CZ
Anotace
Teoretická část diplomová práce je zaměřena k dětem jako rizikové skupině, jsou v ní rozebrány teoretická východiska týkající se vzniku poruch chování dětí a faktory, které se podílejí na vzniku nežádoucího chování. Dále je věnována pozornost klasifikaci poruch chování, delikvenci a trestné činnosti dětí v souvislosti s poruchami chování a kriminogenním chováním, jakožto extrémním projevem poruch chování dětí. Je zde také zahrnut přehled alternativ intervence a opatření směřujících na děti, u kterých byly diagnostikovány poruchy chování a které páchají kriminalitu.
V praktické části práce, je obsažena výzkumná část a samotný výzkum, který byl realizován formou kvantitativního výzkumu, srovnáním statistických dat v období let 2007 až 2012. Podrobněji se zabývá souvislostí, zda se u nezletilých a mladistvých pachatelů trestné činnosti, před jejím spácháním, u nich projevilo poruchové chování ve vztahu k populaci stejného věku v České republice, městě Praze, Olomouckém kraji a Zlínském kraji.
Anotace v angličtině
The theoretical part of the thesis is directed to children as a risk group, are discussed in the theoretical background concerning the emergence of behavioral disorders in children and the factors that are involved in the formation of unwanted behavior. Furthermore, attention is given to the classification of behavioral disorders, delinquency and criminal activities in the context of children with behavioural disorders and kriminogenním behavior, as an extreme manifestation of behavioral disorders in children. There is also included an overview of the alternatives of intervention and measures aimed at children that were diagnosed behavioral disorders and who commit crime. In the practical part of the thesis, the research part is contained, and the research, which was realized in the form of quantitative research, by comparing the statistical data for the period 2007 to 2012. Further deals with the context, whether minors and minors perpetrators of the crime, before committing, they reflected the breakdown behavior in relation to the population of the same age in the Czech Republic, in Prague, Olomouc region and the Zlín region. Keywords: child, minor, youthful, disorder of behavior, theory of the formation and classification of behavioral disorders, delinquency, crime, crime, intervention and measures
Klíčová slova
dítě, nezletilý, mladistvý, porucha chování, teorie vzniku a klasifikace poruch chování, delikvence, trestná činnost, kriminalita, intervence a opatření
Klíčová slova v angličtině
child, minor, youthful, disorder of behavior, theory of the formation and classification of behavioral disorders, delinquency, crime, crime, intervention and measures
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti patologického jednání, poruch chování a vztahů v rodině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu formou kvantitativního výzkumu pomocí srovnávací analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Zpracování rešerše a studium odborné literatury.
Vymezení pojmů a teoretických východisek z oblasti patologického jednání, poruch chování a vztahů v rodině.
Příprava metodiky výzkumné části.
Realizace výzkumu formou kvantitativního výzkumu pomocí srovnávací analýzy.
Zpracování a vyhodnocení získaných dat, včetně jejich interpretace.
Prezentace výsledků výzkumu, jejich shrnutí a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1994. ISBN 80-90-15-49-0-5.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
SLOMEK, Zdeněk. Speciální pedagogika. Etopedie. Č. Budějovice: JU.České Budějo-vice, 2006.studijní text.
PEŠATOVÁ, Ilona. Vybrané kapitoly z etopedie. Liberec: TU Liberec, 2006. ISBN 80-7372-087-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
HARTL, Pavel. Psychologický slovník. Praha: Budka, 1994. ISBN 80-90-15-49-0-5.
PRŮCHA, Jan. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
SLOMEK, Zdeněk. Speciální pedagogika. Etopedie. Č. Budějovice: JU.České Budějo-vice, 2006.studijní text.
PEŠATOVÁ, Ilona. Vybrané kapitoly z etopedie. Liberec: TU Liberec, 2006. ISBN 80-7372-087-6.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Student představil téma diplomové práce, její hlavní cíle a výzkumnou metodologii. Následně prezentoval nejdůležitější výsledky práce, ale nestrukturovaně, vágně, ploše. Na dotazy oponenta a vedoucího práce student nebyl připraven. Komise musela studentovi přečíst jednotlivé otázky.
Proběhla diskuse.
dr. Suchánková požádala studenta o prezentaci nejdůležitějších výsledků, jež doposud nebyly řádně prezentovány v průběhu prezentace. Student výsledky nedokázal řádne prezentovat.
doc. Knotová požádala studenta, aby vymezil rozdíly mezi první prací (která nebyla obhájena) a aktuální prací. Student uvedl, že rozšířil teoretickou část o kapitolu "sankce" a že zvolil jiné výzkumné šetření.
dr. Suchánková se zeptala na časový interval 2007 - 2012, k jakým poznatkům student došel? Student nedokázal odpovědět adekvátně.
dr. Kitliňská upozornila na jiné statistické zdroje, ze kterých student mohl čerpat při analýze dat.